1
Show exercises:
1
Exercise 1

Translate the words in brackets.

Przetłumacz wyrazy w nawiasach.

RDfJWaDKJ5ifv
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Drag the words to match them with pictures.

Przeciągnij wyrazy, żeby połączyć je z obrazkami.

R16Fi95GuukiB
Źródło: dostępny w internecie: www.freepik.com [dostęp 26.01.2022], www.pexels.com [dostęp 26.01.2022], domena publiczna.
1
Exercise 2

Read the definitions below and choose the correct words or phrases.

Przeczytaj poniższe definicje i dobierz do nich odpowiednie wyrazy lub wyrażenia.

R1ITX72O6pnTE
1. A short and fast run. sprintpole vaultlong jump
2. A sport in which you run and then jump. pole vaultlong jumphigh jump
3. A type of sport you do. disciplinetracktraining
4. A ground on which you run. poletrackjavelin
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 3

Group the elements according to the sports discipline.

Pogrupuj elementy w zależności od dyscypliny sportu.

R5O2QLEPdNxG3
Team race Możliwe odpowiedzi: 1. passing a baton, 2. running faster and slower, 3. running an average distance, 4. running a short distance, 5. running in a group, 6. running as fast as possible Medium distance run Możliwe odpowiedzi: 1. passing a baton, 2. running faster and slower, 3. running an average distance, 4. running a short distance, 5. running in a group, 6. running as fast as possible Sprint Możliwe odpowiedzi: 1. passing a baton, 2. running faster and slower, 3. running an average distance, 4. running a short distance, 5. running in a group, 6. running as fast as possible
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 4

Study the following fragments and put them in the correct order.

Przeczytaj poniższe akapity, a następnie ułóż je w odpowiedniej kolejności.

R1CMfX68zJ4yd
Elementy do uszeregowania: 1. My best friend, Adam, runs, too. But he doesn’t sprint. He takes part in team races. He’s usually the first or the second runner and he’s great at it. He trains with his team. They also practise running every day., 2. For example, I’m a sprinter, which means I practise running every day. At first, I don’t sprint. I run on the track at normal speed. I need to warm up! Then, I sprint for 45 seconds. Then, I walk for a minute or two. Then, I sprint again., 3. Being a part of my school’s track and field team isn’t easy. Runners and jumpers practise every day. Yes, every day! Don’t get me wrong, I love running. It’s my favourite discipline. But it requires a lot of training., 4. The only person who doesn’t run is my friend, Jamie. Jamie practises javelin throwing. He’s the strongest of us all! He’s great at his discipline. I think that he can win any competition he wants!
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Based on the text above, fill in the gaps in the email to your friend.

Na podstawie powyższego tekstu uzupełnij luki w e‑mailu do swojego przyjaciela.

R1VhzJcGbTGjy
Drogi Janku, Przeczytałem właśnie ciekawą notkę na blogu dotyczącą bycia częścią zespołu 5.1 Tu uzupełnij (track and field team). Autor tekstu jest 5.2 Tu uzupełnij (sprinter). Jego przyjaciel, Adam, bierze udział w 5.3 Tu uzupełnij (races) grupowych. Wydaje się, że bycie lekkoatletą to ciężka praca. Jeśli chcesz, prześlę ci ten tekst, żebyś mógł zdecydować, czy jest to coś, czym chciałbyś się zająć. Pozdrawiam, XYZ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 6

Fill in the gaps with the gerund. Use the correct form of the verbs in the brackets.

Uzupełnij luki formą gerund. Użyj poprawnych form czasowników w nawiasach.

RXFxjFVhXQAmY
I love long 6.1 Tu uzupełnij (jump). It’s what I train every day. I enjoy both 6.2 Tu uzupełnij (run) and jumping. It takes a lot of 6.3 Tu uzupełnij (practice) but I don’t mind. My sister practices pole 6.4 Tu uzupełnij. She doesn’t mind 6.5 Tu uzupełnij hard either.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Write the answers to the questions below. Each answer should be one sentence long.

Odpowiedz pisemnie jednym zdaniem na każde z poniższych pytań.

  1. Do you like practising team and field sports? Why/why not?

  2. Which of the track and field sports is the best? Why?

  3. Which sports aren’t for people who don’t like jumping?

R1NIp3QWa3NKU
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

You’re the best sprinter in your school. You need to write a few sentences about your training for the school English magazine. In the article:

  • describe when and where you train;

  • write whether the training is hard or not;

  • inform the readers how you feel about sprinting.

Your answer should be 50–120 words (3–5 sentences) long.

Jesteś najlepszym krótkodystansowcem w swojej szkole. Masz napisać kilka zdań do anglojęzycznej gazetki szkolnej na temat swojego treningu. W artykule:

  • opisz, gdzie i kiedy trenujesz;

  • napisz, czy trening jest trudny, czy nie;

  • poinformuj czytelników, czy lubisz biegi krótkodystansowe, czy nie.

Twoja wypowiedź powinna liczyć 50–120 wyrazów (3–5 zdań).

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Wypowiedź zacznij od wyrażenia ,,I train...'', następnie drugi akapit rozpocznij od słów ,,I start...'', natomiast zakończ wyrażeniem ,,I love/dislike/don't mind...''. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów (nie licząc słów podanych na początku, w środku oraz na końcu wypowiedzi). Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty.

R1NIp3QWa3NKU
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.