Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RhJfNdawGxq5Z11
Ćwiczenie 1
Przypisz każde zdanie do jednej z wymienionych teorii społeczno-filozoficznych: umowy społecznej, konserwatyzmu, kolektywizmu, pozytywizmu prawniczego. Społeczeństwo powstaje dzięki porozumieniu wolnych jednostek. Możliwe odpowiedzi: 1. kolektywizm, 2. konserwatyzm, 3. pozytywizm prawniczy, 4. umowa społeczna Nie powinien mieć miejsca wpływ przekonań moralnych na ocenę obowiązującego prawa. Możliwe odpowiedzi: 1. kolektywizm, 2. konserwatyzm, 3. pozytywizm prawniczy, 4. umowa społeczna Dobro ogółu jest we wspólnocie ważniejsze niż dobro jednostki. Możliwe odpowiedzi: 1. kolektywizm, 2. konserwatyzm, 3. pozytywizm prawniczy, 4. umowa społeczna We wspólnocie powinien istnieć ład nadrzędny, który poskromi egoizm jednostek. Możliwe odpowiedzi: 1. kolektywizm, 2. konserwatyzm, 3. pozytywizm prawniczy, 4. umowa społeczna
RVxAzx9vVGX4H1
Ćwiczenie 2
Przypisz każde zdanie do jednej z wymienionych teorii społeczno-filozoficznych: ewolucji natury ludzkiej, indywidualizmu, koncepcji prawnonaturalnej. Podstawą społecznego ładu powinny być rozwiązania liberalne podkreślające prymat niezbywalnych praw jednostki. Możliwe odpowiedzi: 1. koncepcja prawnonaturalna, 2. indywidualizm, 3. koncepcja ewolucji natury ludzkiej W procesie stanowienia praw ostatecznym wzorem i źródłem są zasady ugruntowane w uniwersalnej rozumności człowieka. Możliwe odpowiedzi: 1. koncepcja prawnonaturalna, 2. indywidualizm, 3. koncepcja ewolucji natury ludzkiej Bez społeczności nie jest możliwe osiągnięcie przez człowieka gatunkowej dojrzałości. Możliwe odpowiedzi: 1. koncepcja prawnonaturalna, 2. indywidualizm, 3. koncepcja ewolucji natury ludzkiej
1
R1bZqBeY45c1e11
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Nauka o polityce., 2. Jedna z koncepcji podkreślających wspólnotowy aspekt życia., 3. Stanowisko, zgodnie z którym sensem istnienia wspólnoty jest lepsza realizacja praw jednostki., 4. Droga powoływania społeczeństwa wg J. Locke`a., 5. Stanowisko dające prymat interesom wspólnym nad indywidualnymi.
1
Ćwiczenie 3
RZJOWCI5IWEXO
(Uzupełnij).
R1SQZl8RQa6UR1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij zdania. 1. Wspólnotowość socjalizmu budowana jest na Tu uzupełnij rozumieniu natury człowieka. 2. W ramach problemu natury społeczeństwa stanowisku indywidualistycznemu przeciwstawione jest stanowisko Tu uzupełnij. 3. Zwolennicy koncepcji Tu uzupełnij uważają, że źródłem prawa jest wyłącznie wola prawodawcy. 4. Koncepcja kolektywizmu zakłada dominację interesu Tu uzupełnij nad Tu uzupełnij.
R15SJ224JBRPT2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst, używając dwóch pojęć: naturawspólnota w odpowiedniej formie gramatycznej. Arystoteles Polityka Okazuje się tedy, że państwo jest tworem Tu uzupełnij i że jest pierwej od jednostki, bo jeśli każdy z osobna nie jest samowystarczalny, to znajdzie się w tym samym stosunku [do państwa], co i inne części do jakiejś całości. Kto zaś nie potrafi żyć we Tu uzupełnij albo jej wcale nie potrzebuje, będąc samowystarczalnym, bynajmniej nie jest członem państwa, a zatem jest albo zwierzęciem, albo bogiem. Wszystkim ludziom właściwy jest z Tu uzupełnij pęd do życia we Tu uzupełnij, a ten, kto ją pierwszy zestroił, jest twórcą największych dóbr.
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z poniższym tekstem i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: Przykładem jakiego rozumienia prawa była ideologia narodowego socjalizmu?

Klaudyna Białas-Zielińska Koncepcje pozytywizmu prawniczego i iusnaturalizmu w ujęciu Gustava Radbrucha

Były dwie zasady, którymi narodowy socjalizm mamił swych zwolenników, a wśród nich prawników i żołnierzy. Brzmiały one: „rozkaz jest rozkazem” oraz „ustawa jest ustawą” . Zasada druga nie miała tak naprawdę żadnych ograniczeń.

C3 Źródło: Klaudyna Białas-Zielińska, Koncepcje pozytywizmu prawniczego i iusnaturalizmu w ujęciu Gustava Radbrucha, [w:] tegoż, Pozytywizm prawniczy i szkoła prawa natury, red. P. Kaczmarek, Ł. Machaj, Wrocław 2010, s. 70.
R1A044Y1QWBTC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z poniższym tekstem i wyjaśnij zawarte w nim stanowisko Gustava Radbrucha, odwołując się koncepcji pozytywizmu prawniczego oraz koncepcji prawnonaturalnej.
Zapoznaj się z poniższym tekstem i wyjaśnij zawarte w nim stanowisko Gustava Radbrucha, odwołując się koncepcji pozytywizmu prawniczego oraz koncepcji prawnonaturalnej.
Klaudyna Białas-Zielińska Koncepcje pozytywizmu prawniczego i iusnaturalizmu w ujęciu Gustava Radbrucha

Gustav Radbruch w swoim artykule „Ustawa i prawo” napisał: „Pozytywizm uczynił nas o tyle bezbronnymi wobec bezprawia, o ile przykładał wagę tylko do formy ustawy. Musieliśmy zrozumieć, że istnieje bezprawie w formie ustawy – „Ustawowe bezprawie” (gestetzliches Unrecht) – i że jedynie miarą prawa ponadustawowego możemy określać, czym jest prawo, bez względu na to, czy to prawo ponad wszelkimi ustawami nazwiemy prawem natury, prawem boskim czy prawem rozumu (…) Istnieją zasady prawne, które są silniejsze od wszystkich przepisów prawnych. Ustawa, która przeczy tym zasadom, pozbawiona jest mocy obowiązującej”.

C4 Źródło: Klaudyna Białas-Zielińska, Koncepcje pozytywizmu prawniczego i iusnaturalizmu w ujęciu Gustava Radbrucha, [w:] tegoż, Pozytywizm prawniczy i szkoła prawa natury, red. P. Kaczmarek, Ł. Machaj, Wrocław 2010, s. 70–71.
R17Rr9HgBoW8c
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z poniższym tekstem i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego filozofia polityki jest niebezpieczna? Wskaż przykład takiego niebezpieczeństwa.

B. Skarga Polityka i filozofia – kilka pytań w ramach wprowadzenia

Cóż to znaczy: filozofia polityki? Co może łączyć tę naukę o państwie, jak to pisał Arystoteles, a więc       o organizacji władzy społecznej z filozofią (…) To określenie – filozofia polityki – miałoby zatem wskazywać, jak mi się wydaje, na dwa dążenia: po pierwsze na dążenie do podniesienia rozważań na wyższy stopień ogólności i tym samym szerszego ich upojęciowieniu w myśl starej heglowskiej zasady, iż to pojęcie jest rdzeniem filozofowania. Po drugie, na dążenie do skoncentrowania problematyki  (…) na takiej oto kwestii: co jest istotą politycznego działania jako takiego i gdzie są jego źródła? Filozofia polityki ma zadawać pytania o źródło polityczności samej i jej sens w ludzkim byciu. Pytania zaś o źródło i o istotę, to pytania filozoficzne (…). Czy takie filozoficzne pytania pomagają kształtować konkretne działanie polityczne? Można w to wątpić. Można natomiast przypuszczać, że nieraz służą narodzinom takiej lub innej ideologii. Więcej, być może z konieczności, samym tokiem rozumowania do jakiejś ideologii prowadzą, inne poddając krytyce. Niebezpieczna jest filozofia.

C5 Źródło: B. Skarga, Polityka i filozofia – kilka pytań w ramach wprowadzenia, [w:] tegoż, Filozof w polis, red. M. Kowalska, Białystok 2004, s. 15–16.
R1SAtAMhxe1K9
(Uzupełnij).