Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przeczytaj fragment didaskaliów otwierających dramat Emigranci i na jego podstawie scharakteryzuj warunki życia bohaterów, wpisując do tabeli odpowiednie przymiotniki. Każdego przymiotnika użyj raz.

Zapoznaj się z fragmentem didaskaliów otwierających dramat Emigranci i na jego podstawie scharakteryzuj warunki życia bohaterów, wpisując do tabeli odpowiednie przymiotniki. Każdego przymiotnika użyj raz.

Sławomir Mrożek Emigranci

Ściany szare i brudne, z zaciekami. Niski sufit. […] Nie ma okien.

Wzdłuż ścian po lewej i prawej stronie […] dwa żelazne łóżka. Nad łóżkiem po lewej stronie wisi na gwoździu płaszcz i jeden drewniany wieszak na ubranie. Przy ścianie środkowej […] staroświecki zlew […] pokryty pożółkłą, popękaną emalią, rura zardzewiała. Nad zlewem mosiężny kurek. Nad kurkiem prymitywna półka, na półce dwa komplety przyborów do golenia, jeden tandetny, drugi w lepszym gatunku. […] Na środku sceny […] stół nakryty gazetami. Na stole dwa brudne talerze, dwie łyżki, dwa białe kubki plastikowe, dwie otwarte puszki po konserwach, jedna butelka po piwie oraz pudełko z herbatą w torebkach.

awe2 Źródło: Sławomir Mrożek, Emigranci, [w:] Wybór dramatów, t. 1, Warszawa 2000, s. 423–424.
Rg5z07rekrIGD
Tabela z następującymi kolumnami: Określenie pierwsze, Określenie drugie, Określenie trzecie. 1. Przestrzeń: (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij). 2. Sprzęty: (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij). 3. Jedzenie: (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
RWMj8DpUWwmrE11
Ćwiczenie 2
Zaznacz przysłowia i związki frazeologiczne, które trafnie opisują postawę XX wobec dóbr materialnych. Możliwe odpowiedzi: 1. od przybytku głowa nie boli, 2. mieć węża w kieszeni, 3. pieniądze szczęścia nie dają, 4. czas to pieniądz, 5. nie wszystko złoto, co się świeci, 6. ziarnko do ziarnka, a zbierze się miarka, 7. nie sprzedać tanio skóry, 8. dobry zwyczaj – nie pożyczaj, 9. spać na pieniądzach, 10. nie samym chlebem człowiek żyje
R1Gut3pBZwawA11
Ćwiczenie 3
Oceń i oznacz prawdziwość zdań w tabeli. XX traktuje cudzoziemców z nieufnością, a AA ich podziwia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zarówno AA, jak XX wierzą, że wrócą do ojczyzny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. AA potrzebuje XX jako inspiracji do napisania książki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. XX ma do kogo wrócić, zaś na AA nikt w ojczyźnie nie czeka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, jaką funkcję pełni osadzenie akcji Emigrantów w czasie nocy sylwestrowej.

RKKjbpzPm69ow
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

We fragmencie Emigrantów znajdź trzy środki artystyczne zastosowane do opisu sytuacji bohaterów. Podaj ich nazwy, przykłady oraz wyjaśnij ich funkcję.

Sławomir Mrożek Emigranci

AA – […] Żyjemy tu jak dwie bakterie we wnętrzu jakiegoś organizmu. Dwa obce ciała. Pasożyty albo coś jeszcze gorszego. Bo może my jesteśmy jak jakieś dwie bakterie chorobotwórcze? Czynniki rozkładu w zdrowym organizmie. Prątki, laseczki Kocha, wirusy, gonokoki? Ja - gonokok, ja, który uważałem się zawsze za drogocenną komórkę najwyżej rozwiniętej, mózgowej substancji.

awe3 Źródło: Sławomir Mrożek, Emigranci, [w:] Wybór dramatów, t. 1, Warszawa 2000, s. 451.
R1K7QgobYJWf7
Tabela z trzema kolumnami: Nazwa środka artystycznego, Przykład (cytat), Funkcja środka artystycznego. 1. (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij). 2. (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij). 3. (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Brytyjski filozof Isaiah Berlin wyróżnił dwa rodzaje wolności: 1) negatywną, czyli wolność od cudzych ingerencji w życie jednostki, od narzucania jej celów i sposobu postępowania, 2) pozytywną, czyli wolność do decydowania o samym sobie, do wybierania własnych celów i postępowania [Isaiah Berlin, Dwie koncepcje wolności, [w:] tegoż, Cztery eseje o wolności, przeł. D. Grinberg, Warszawa 1994, s. 193, 197.]. Ustal, na czym polegała dla XX i AA wolność negatywna, a na czym wolność pozytywna, które miała im zapewnić emigracja. Wpisz do tabeli po dwa przykłady obu typów wolności.

R1XewKGsUKJVj
AA wolność negatywna („wolność od”) (Uzupełnij) wolność pozytywna („wolność do”) (Uzupełnij). XX wolność negatywna („wolność od”) (Uzupełnij) wolność pozytywna („wolność do”) (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Na podstawie fragmentu Emigrantów wyjaśnij, na czym polega paradoks sytuacji AA.

Sławomir Mrożek Emigranci

AA – […] Postanowiłem napisać książkę o człowieku w stanie czystym, czyli o niewolniku, czyli o sobie, dzieło mojego życia, jedyne w swoim rodzaju, pierwsze na świecie. Kał i łupiny oraz inne śmieci, którymi zasłane było wnętrze mojej klatki, zalśniły nagle jak brylanty. Ile bogactwa! Powiedziałem sobie: nie mamy nic, ale mamy niewolnictwo. Ono jest naszym skarbem. Cóż inni wiedzą na ten temat? Ci, tutaj? Napisali już wszystko […], ale o najważniejszym nie wiedzą nic. Cała literatura o niewolnictwie jest albo fałszywa, albo od rzeczy. Pisana albo przez misjonarzy, albo przez wyzwoleńców, albo w najlepszym wypadku przez niewolników tęskniących do wolności, czyli już nie całkiem niewolników. Co oni wiedzą o radościach i smutkach niewolnika, o niewolniczych misteriach, wierzeniach i obyczajach. […] Nic nie wiedzą, a ja wiem wszystko. I o tym wszystkim postanowiłem napisać.

XX – I napisałeś?

AA – Nie.

XX – Dlaczego?

AA – Bo się bałem. […] zaś żeby napisać, musiałem się nie bać. Więc żeby się nie bać, uciekłem. […] Żeby wykorzystać moją jedyną szansę – utraciłem ją. Uciekłszy, przestałem być niewolnikiem. Rozrzedziłem się, rozpłynąłem w wolności. Straciłem mój temat […].

awe4 Źródło: Sławomir Mrożek, Emigranci , [w:] Wybór dramatów , t. 1, Warszawa 200, s. 498–499.
RlwUqEVtBoecy
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Napisz w 5–7 punktach plan drugiego aktu Emigrantów. W pierwszym punkcie określ miejsce pobytu każdego z bohaterów, a w kolejnych – ich dalsze decyzje życiowe w kwestiach, które omówili w swojej rozmowie. Zadbaj o spójność twojego planu z wiedzą o XX i AA wynikającą z tekstu Mrożka.

Rjky7LgJodClC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij symboliczny sens zakończenia Emigrantów.

Sławomir Mrożek Emigranci

Rozlega się potężne chrapanie XX. AA odwraca się twarzą do ściany. Po chwili z chrapaniem miesza się inny dźwięk, szloch najpierw cichy, a potem coraz głośniejszy, rozdzierający.

awe5 Źródło: Sławomir Mrożek, Emigranci, [w:] Wybór dramatów, t. 1, Warszawa 2000, s. 520.
R1VexzOzNR4Zu
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wyjaśnij symboliczny sens wykorzystania jako rekwizytu Psa Pluto.

RT7fkIJjyHpab
(Uzupełnij).