1
Exercise 1

Drag the names of types of charities to their translations.

Przeciągnij nazwy typów organizacji charytatywnych, aby połączyć je z właściwymi tłumaczeniami.

R1Xl90ShmiEaV
HEALTH CHARITY Możliwe odpowiedzi: 1. działalność charytatywna na rzecz środowiska, 2. działalność charytatywna z dziedziny zdrowia, 3. działalność charytatywna na rzecz sztuki i kultury, 4. międzynarodowa organizacja dobroczynna, 5. narodowa organizacja dobroczynna, 6. działalność charytatywna z dziedziny edukacji EDUCATION CHARITY Możliwe odpowiedzi: 1. działalność charytatywna na rzecz środowiska, 2. działalność charytatywna z dziedziny zdrowia, 3. działalność charytatywna na rzecz sztuki i kultury, 4. międzynarodowa organizacja dobroczynna, 5. narodowa organizacja dobroczynna, 6. działalność charytatywna z dziedziny edukacji ENVIRONMENTAL CHARITY Możliwe odpowiedzi: 1. działalność charytatywna na rzecz środowiska, 2. działalność charytatywna z dziedziny zdrowia, 3. działalność charytatywna na rzecz sztuki i kultury, 4. międzynarodowa organizacja dobroczynna, 5. narodowa organizacja dobroczynna, 6. działalność charytatywna z dziedziny edukacji NATIONAL CHARITY Możliwe odpowiedzi: 1. działalność charytatywna na rzecz środowiska, 2. działalność charytatywna z dziedziny zdrowia, 3. działalność charytatywna na rzecz sztuki i kultury, 4. międzynarodowa organizacja dobroczynna, 5. narodowa organizacja dobroczynna, 6. działalność charytatywna z dziedziny edukacji INTERNATIONAL CHARITY Możliwe odpowiedzi: 1. działalność charytatywna na rzecz środowiska, 2. działalność charytatywna z dziedziny zdrowia, 3. działalność charytatywna na rzecz sztuki i kultury, 4. międzynarodowa organizacja dobroczynna, 5. narodowa organizacja dobroczynna, 6. działalność charytatywna z dziedziny edukacji ART AND CULTURE CHARITY Możliwe odpowiedzi: 1. działalność charytatywna na rzecz środowiska, 2. działalność charytatywna z dziedziny zdrowia, 3. działalność charytatywna na rzecz sztuki i kultury, 4. międzynarodowa organizacja dobroczynna, 5. narodowa organizacja dobroczynna, 6. działalność charytatywna z dziedziny edukacji
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Exercise 1

Drag the pictures of charities to their proper categories.

Przeciągnij ilustracje i dopasuj je do właściwego typu organizacji charytatywnej.

RK72RxJnD1mLJ
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 12.01.2022], https://unsplash.com/ [dostęp 12.01.2022], https://freepik.com/ [dostęp 12.01.2022], https://www.pexels.com/ [dostęp 12.01.2022], domena publiczna.
1
1
Exercise 2

Complete the crossword.

Rozwiąż krzyżówkę.

RQggCRPgNxUgN
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Find the following words. You can search for them vertically, horizontally, top to bottom and bottom to top.

Znajdź poniższe wyrazy. Możesz ich szukać pionowo, poziomo, od góry do dołu oraz od dołu do góry.

RChHtJjymfsM0
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Match the expressions to make correct phrases.

Połącz wyraz, aby utworzyć poprawne wyrażenia.

R1BUCIQBwdQux
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Study the text. Then drag the following words or expressions into the correct place in the text.

Zapoznaj się z tekstem i przeciągnij poniższe wyrazy/wyrażenia w odpowiednie luki.

R1WqXFQGUp75c
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Play the recording and drag the words to fill in the gaps. You have to listen carefully because the recording is longer than text. If you need help, the words are listed below the text in random order.

Odtwórz nagranie a następnie przeciągnij wyrazy w odpowiednie luki.  Słuchaj uważnie, ponieważ nagranie jest dłuższe, niż tekst. Jeśli potrzebujesz pomocy, spójrz niżej: wyrazy są podane pod tekstem w przypadkowej kolejności.

RD6mXPBBXUDKP
Nagranie dźwiękowe
Transcriptionazurewhite
RY1Ta7syOOdUv
If an earthquake, flood or war suddenly strikes your country, there are a number of organisations that will offer 1. natural disasters, 2. public service, 3. humanitarian, 4. in times of crisis, 5. save, 6. volunteers, 7. in need aid. Altruism motivates acts of help 1. natural disasters, 2. public service, 3. humanitarian, 4. in times of crisis, 5. save, 6. volunteers, 7. in need so that we can always count on others when we are 1. natural disasters, 2. public service, 3. humanitarian, 4. in times of crisis, 5. save, 6. volunteers, 7. in need. Bringing relief in times of war or 1. natural disasters, 2. public service, 3. humanitarian, 4. in times of crisis, 5. save, 6. volunteers, 7. in need is the most extreme case of help and 1. natural disasters, 2. public service, 3. humanitarian, 4. in times of crisis, 5. save, 6. volunteers, 7. in need often risk their own lives to 1. natural disasters, 2. public service, 3. humanitarian, 4. in times of crisis, 5. save, 6. volunteers, 7. in need others.You don’t have to be an adult or work for a 1. natural disasters, 2. public service, 3. humanitarian, 4. in times of crisis, 5. save, 6. volunteers, 7. in need to help others.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Study the advertisements and choose the sentence that best summarises each of them.

Zapoznaj się z ogłoszeniami i wskaż jedno stwierdzenie, które najlepiej podsumowuje każde z nich.

R1WnJMQYvi6wk
European Wildlife Conservation Fund
Feeding wild animals is strictly forbidden!
Do not collect any wild plants or fungi.
Don’t stray off the trail!
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R18h5nR7Vt2g1
The Future of Sustainable Development
Date: 28.11.2021
Time: 09.00–18.00
Organised by: Foundation for Green Energy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZvxTToLAWD0
Dear Kobe,
I promised to tell you my impressions of volunteering for UNESCO in Milan last summer. It was an exciting adventure. I learnt so much about renovating historical buildings. But the camp was also a challenge at first. When I arrived, it turned out everyone knew so much about the city monuments and historical buildings, and I had thought I would learn all about it when coming to the place. I was so wrong! I had to study for 2 days all the things everyone else had already known! So, before you go there, prepare all the necessary information on monuments and historical sites, because you will miss a lot if you don’t.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Read the texts and choose the sentence that best summarises each of them.

Przeczytaj teksty i wskaż jedno stwierdzenie, które najlepiej podsumowuje każde z nich.

1

Rsli1SgGbpkJk
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 13.01.2022], domena publiczna.
RXW6nMb4Gr71u
Możliwe odpowiedzi: 1. This leaflet allows picking flowers., 2. It is possible that you meet wild animals on the trails., 3. The Conservation Fund advises readers where to leave food for wild animals.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

2

R1A4MwjlVoXNg
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 13.01.2022], domena publiczna.
RLYQA2tkzvO1Z
Możliwe odpowiedzi: 1. This is probably a conference meeting, 2. The Foundation probably helps to protect endangered species., 3. The Foundation is probably an environmental charity.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

3

RVyi235P0NcTg
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RFGL15jCGZRvJ
Możliwe odpowiedzi: 1. This text provides practical advice on how to prepare for a volunteer summer camp in Italy., 2. This text provides information on what to do and what not to do being a volunteer., 3. This text is a checklist before a volunteer summer camp.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 6

The text below is a checklist on how to decide what you can do with your money. Put the following sentences in the correct order.

Tekst poniżej jest checklistą pomagającą podjąć decyzję co możesz zrobić ze swoimi pieniędzmi. Ułóż zdania w odpowiedniej kolejności.

Rhh4wWch7a7rP
Elementy do uszeregowania: 1. Just first make sure your bank account is not empty, ha ha!, 2. If your answer is “yes,” then you may pull your money from the bank account., 3. Big charities may have a couple of crowdfunding campaigns ongoing at the same time and you just have to find the one that reflects the most urgent needs., 4. The first question that you need to answer is: Can you trust this organisation with your money?, 5. If you don’t know which foundation is best to donate your money to, this checklist may help you make the decision., 6. But before you donate, check what help is needed. Choose the cause that needs funding the most.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Answer the  questions.

Odpowiedz na pytania.

  1. What do environmental charities do?

RXVcC07bFvx6B
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite
  1. What is the role of international charities?

R1VppkFM0TgAz
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite
3
Exercise 8

You are writing to your friend from the United Kingdom about a volunteering summer camp you want to take part in next year.

In your email, write the following information:

  • what kind of charity organises this summer camp (animal charity, health charity etc.);

  • what kind of volunteering jobs you will have to do;

  • the pros and cons of this particular volunteering activity.

TIP: Try using words and phrases from this e‑material.

Word limit: 50‑120 

Piszesz do kolegi/koleżanki z Wielkiej Brytanii o letnim obozie dla wolontariuszy, na który chcesz pojechać w przyszłym roku.

W e‑mailu podaj następujące informacje:

  • jakiego rodzaju organizacja dobroczynna organizuje ten obóz (organizacja działająca na rzecz zwierząt, na rzecz zdrowia itp.);

  • co będzie należało do twoich obowiązków jako wolontariusza/wolontariuszki;

  • jakie są zalety i wady tego konkretnego wolontariatu.

TIP: Spróbuj użyć słownictwa i zwrotów z e‑materiału.

Limit wyrazów: 50‑120

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

RFalc4ASTppJ7
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.