Sprawdź się
Który z reagentów w reakcji opisanej powyższym równaniem pełni rolę reduktora? Wskaż poprawną odpowiedź.
Który z reagentów w reakcji opisanej powyższym równaniem pełni rolę utleniacza? Wskaż poprawną odpowiedź.
Który z produktów powstanie w wyniku reakcji srebra ze stężonym kwasem azotowym()?
Cynk reaguje ze stężonym kwasem azotowym() według poniższego równania:
Określ stopnie utlenienia atomów wchodzących w skład wszystkich reagentów w powyższej reakcji.
Cynk reaguje ze stężonym kwasem azotowym() według poniższego równania:
Zapisz równania procesów utleniania i redukcji.
Uczniowie otrzymali do analizy dwie płytki oznaczone numerami i . Jedna z płytek wykonana została z cynku, a druga ze srebra. Do dyspozycji otrzymali dwa roztwory: roztwór stężonego kwasu azotowego() i kwasu solnego (chlorowodorowego). Którego z nich powinni użyć do rozróżnienia metali, z których wykonane są płytki? Odpowiedź uzasadnij odpowiednimi równaniami reakcji, zapisanymi w formie cząsteczkowej.
Oblicz, ile gazu (odmierzonego w warunkach normalnych) wydzieli się w wyniku reakcji niklu ze stężonym kwasem azotowym(), w której powstaje tlenek azotu(). Załóż, że to jedyny proces zachodzący w układzie. Zapisz odpowiednie równanie reakcji w formie cząsteczkowej. Ustal, który z reagentów pełni funkcję utleniacza, a który reduktora. , , ,.
Niektóre metale mogą występować na kilku dodatnich stopniach utlenienia. W zależności od zastosowanego kwasu i jego właściwości dochodzi do ich utlenienia do różnych stopni utlenienia. W reakcji z kwasami o słabych właściwościach utleniających powstają sole z kationem na niższym stopniu utlenienia, a w wyniku reakcji z kwasami utleniającymi metale przyjmują w produktach wyższe stopnie utlenienia.
Zapisz równania procesów utleniania i redukcji dla rozpatrywanych poniżej reakcji. Napisz równania tych reakcji w formie cząsteczkowej. Określ utleniacz i reduktor.
a) Reakcja żelaza z rozcieńczonym kwasem azotowym()
b) Reakcja żelaza z kwasem chlorowodorowym (solnym)