1
Pokaż ćwiczenia:
RUr7V9NTTn5Ls1
Ćwiczenie 1
Jakie rodzaje przyjaźni wymieniał Arystoteles? Możliwe odpowiedzi: 1. przyjaźń ze względu na przyjemność, 2. przyjaźń ze względu na korzyść, 3. przyjaźń ze względu na dobro, 4. przyjaźń fałszywa, 5. przyjaźń ze względu na sympatię, 6. przyjaźń ze względu na zajęcie, 7. przyjaźń ze względu na status społeczny

Tekst do ćwiczeń 2‑3

Arystoteles Etyka nikomachejska

Doskonałą formą przyjaźni jest przyjaźń między ludźmi etycznie dzielnymi i podobnymi do siebie w dzielności etycznej. W podobny bowiem sposób nawzajem sobie dobrze życzą, jako ludzie etycznie dzielni, a są nimi sami w sobie; owóż ci, którzy dobrze życzą swym przyjaciołom ze względu na nich samych, są przyjaciółmi w najwłaściwszym słowa tego znaczeniu (jako że w ten sposób ustosunkowują się do przyjaciół ze względu na ich naturę, a nie ze względów ubocznych); przyjaźń ich więc trwa dopóty, dopóki są etycznie dzielni, a dzielność etyczna jest czymś trwałym. I każdy z nich jest dobry w bezwzględnym tego słowa znaczeniu i dobry dla przyjaciela; ci bowiem, którzy są etycznie dzielni, są dobrzy i w bezwzględnym tego słowa znaczeniu, i wzajemnie sobie pożyteczni. Podobnie też są sobie mili, bo ludzie dobrzy są mili w bezwzględnym tego słowa znaczeniu i nawzajem dla siebie; gdyż dla każdego są przyjemne jego własne i inne do nich podobne postępki, a postępowanie ludzi dobrych jest takie samo lub podobne. Nic dziwnego, że taka przyjaźń jest trwała: wszak zawiera w sobie wszystkie te cechy, które przyjaciele powinni mieć. Wszelka bowiem przyjaźń jest podyktowana względem na dobro lub na przyjemność — w bezwzględnym tych słów znaczeniu lub ze względu na tego, kto doznaje tych uczuć przyjaznych — i wszelka polega na pewnym podobieństwie; w takiej zaś przyjaźni wszystkie wspomniane cechy przysługują osobnikom zaprzyjaźnionym ze względu na swą naturę (a do tego rodzaju przyjaźni podobne są i pozostałe jej rodzaje); i to, co jest w bezwzględnym tego słowa znaczeniu dobre, jest też w bezwzględnym tego słowa znaczeniu przyjemne. Te zaś cechy zasługują najbardziej na uczucia dodatnie i przede wszystkim między takimi ludźmi rodzą się miłość i przyjaźń, i to jest ich najlepszą formą.

cw Źródło: Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, Warszawa 1982, s. 289–290.
11
Ćwiczenie 2

Na czym polega przyjaźń w najwłaściwszym znaczeniu tego słowa? Od jakich rodzajów przyjaźni odróżnia ją Arystoteles?

RKDsBuSc5jWiG
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Na podstawie tekstu odpowiedz na pytanie, czy człowiek cnotliwy może przyjaźnić się z człowiekiem złym?

R1KHefjF7v64Q
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń 4‑6

Platon Uczta

Drabina Diotymy
Bo widzisz – powiada – właściwy rozwój miłości tak wyglądać powinien: już za młodu chodzi człowiek za ładnymi ciałami i jeśli go tylko dobrze przewodnik prowadzi, kocha jedno z tych ciał i tam płodzi myśli piękne; niedługo jednak spostrzega, że piękność jakiegokolwiek ciała i piękność innych ciał to niby siostry rodzone i że jeśli ma gonić za istotą piękną, to musi dobrze oczy otworzyć i widzieć, że we wszystkich ciałach jedna i ta sama piękność tkwi. A kiedy to zobaczy, zaczyna wszystkie piękne ciała kochać; tamten gwałtowny żar ku jednemu ciału przygasać w nim zaczyna, wydaje mu się lichy i mały. A potem więcej zaczyna cenić piękność ukrytą w duszach niż tę, która w ciele mieszka; toteż jeśli w kim duszę zdrową znajdzie, choćby nawet jej ciało nieszczególnie kwitło, wystarcza mu to, i kochać zaczyna, i troszczy się, i znowu takie myśli płodzi, i szuka, kto by też młodego człowieka rozwinąć potrafił; z czasem musi zobaczyć piękno ukryte w czynach i prawach i znowu pozna, że i ono w każdym jest jedno i to samo. Wtedy mu się piękno ciał zacznie wydawać czymś małym i znikomym. Od czynów przejdzie do nauk, a kiedy całą ich piękność zobaczy, kiedy na takie skarby piękna spojrzy, nie będzie już niewolniczo wisiał u jednostkowej formy jego, nie będzie ślepo kochał piękności jednego tylko chłopaka albo człowieka jednego, albo dążenia; nie, on na pełne morze piękna już wypłynął i kiedy się na nim rozglądnie, płodzić zacznie słowa i myśli wielkie i wspaniałe, gnany nienasyconym dążeniem do prawdy; aż kiedy sił w tej pracy nabierze i hartu, jedyna mu się wiedza ukaże, która naprawdę mówi o tym, co piękne. Teraz mnie słuchaj – powiada – jak tylko możesz uważnie!
Ten, kto aż dotąd zaszedł w szkole Erosa, kolejne stopnie piękna prawdziwie oglądając, ten już do końca drogi miłości dobiega. I nagle mu się cud odsłania: piękno samo w sobie, ono samo w swojej istocie. Otwiera się przed nim to, do czego szły wszystkie jego trudy poprzednie; on ogląda piękno wieczne, które nie powstaje i nie ginie, i nie rozwija się ani nie więdnie, ani nie jest z jednej strony piękne, a z drugiej szpetne, ani raz tylko takie, a drugi raz odmienne, ani takie w porównaniu z czymkolwiek, a z czym innym inne, ani też dla jednego piękne, a dla drugiego szpetne. I nie ukaże mu się piękno niby twarz albo ręce jakie, lub jakakolwiek cząstka cielesna, ani jako słowo, ni wiedza jakakolwiek, ani jako cecha jakiegoś, powiedzmy, stworzenia, ni ziemi, ni nieba, ani czegokolwiek innego, tylko piękno samo w sobie niezmienne i wieczne, a wszystkie inne przedmioty piękne uczestniczą w nim jakoś w ten sposób, że podczas gdy same powstają i giną, ono ani się pełniejszym nie staje, ani uboższym, ani go żadna w ogóle zmiana nie dotyka.

dra Źródło: Platon, Uczta, [w:] Dialogi, tłum. Władysław Witwicki, Kęty 2005, s. 76–77.
RuGcrSixYqlW01
Ćwiczenie 4
Na podstawie tekstu oceń prawdziwość zdań. Najdoskonalszym przedmiotem miłości jest idea Piękna – wieczne i niezmienne Piękno samo w sobie. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Jedyną moralnie akceptowalną formą miłości cielesnej jest miłość mężczyzny i kobiety. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Człowiek nie powinien odczuwać namiętności wobec pięknych ciał. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Piękno duchowe ma większą wartość niż piękno cielesne. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie tekstu zdecyduj, czy Platon jako etyk potępiał przyjemności zmysłów.

RLV7TmW1FrEEP
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Według Słownika języka polskiego PWN, miłość platoniczna to miłość pozbawiona pierwiastka zmysłowego, seksualnego lub niedająca się urzeczywistnić. Czy to potoczne znaczenie miłości platonicznej jest zgodne z platońską teorią miłości wyrażoną w tekście ?

R1RwYWic5Qji5
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Zastanów się, jaką rolę w życiu człowieka odgrywa przyjaźń (według Arystotelesa) i miłość (według Platona). Wskaż jedno podobieństwo i jedną różnicę między tymi uczuciami.

R1MA8nysvUkNd
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Czy człowiek może żyć bez miłości i przyjaźni? Uzasadnij swoją odpowiedź odnosząc się do poglądów Platona i Arystotelesa.

R1MF6ZDz8XNnd
(Uzupełnij).