1
Pokaż ćwiczenia:
R1NM9c5w2Icg91
Ćwiczenie 1
Wskaż czynniki nieograniczające rozprzestrzeniania się gatunków. Możliwe odpowiedzi: 1. bariera geograficzna, 2. konkurencja, drapieżnictwo, pasożytnictwo, 3. czynniki abiotyczne, 4. komensalizm i protokooperacja
RAvz1iFvZ2aQl1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.. Konkurencja dotyczy organizmów zajmujących ten sam, obfity w pokarm obszar.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Roślinożercy zjadają owoce i nasiona.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konkurencja dotyczy osobników, których nisze ekologiczne się nie pokrywają.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do związków allelopatycznych możemy zaliczyć niektóre lotne terpeny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 3
RobBqkdzwY380
Korzystając z własnej wiedzy i dostępnych źródeł informacji, podaj po dwa przykłady komensalizmu, mutualizmu fakultatywnego i mutualizmu obligatoryjnego. Określ, na czym polegają podane zależności pomiędzy organizmami. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4
RbkcrBluMlESw
Korzystając z własnej wiedzy i dostępnych źródeł informacji, podaj po dwa przykłady komensalizmu, mutualizmu fakultatywnego i mutualizmu obligatoryjnego. Określ, na czym polegają podane zależności pomiędzy organizmami. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
RKJzsxlfmTbeQ21
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
Źródło: Demetrius John Kessy, icelight, flickr.com, licencja: CC BY 2.0.

Wyjaśnij na czym polegają komensalizm, mutualizm, drapieżnictwo, pasożytnictwo i konkurencja.

211
Ćwiczenie 6

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie odszukaj i rozpoznaj interakcje, o których mowa w tekście.

Dla sosny, sadzonej na ubogich gruntach, wyjałowionych przez złe rolnictwo, głównym zagrożeniem jest grzyb – huba korzeniowa. Rozwój huby korzeniowej hamują jednak inne gatunki grzybów, żyjące w związkach z korzeniami brzozy i jawora. Jeżeli chcemy zwiększyć szansę przeżycia sosny, należy między sosenkami sadzić młode brzózki i jawory.

Indeks górny Źródło: Tomasz Umiński, Ekologia, środowisko, przyroda, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995, s. 98. Indeks górny koniec

uzupełnij treść
311
Ćwiczenie 7

Korzystając z własnej wiedzy oraz dostępnych źródeł informacji, podaj nazwę jednego pasożyta, którego żywicielem jest organizm zwierzęcy. Określ dwie cechy budowy umożliwiające mu prowadzenie pasożytniczego trybu życia.

uzupełnij treść
311
Ćwiczenie 8

Przeprowadzono doświadczenie, w którym siewki jabłoni domowej (Malus domestica) były podlewane trzema rodzajami wody:

  • czystą – zestaw A;

  • przepuszczoną przez glebę, na której rosła trawa – zestaw B;

  • przepuszczoną przez glebę pozbawioną trawy – zestaw C.

Ustal, który zestaw – A, B czy C – był próbą kontrolną przedstawionego doświadczenia. Następnie, uwzględniając rodzaj oddziaływania między organizmami, sformułuj hipotezę badawczą i wniosek.

uzupełnij treść