Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1NzOka7E9QZN1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne zakończenie zdania. Używany przez sceptyków termin izostenia oznaczał... Możliwe odpowiedzi: 1. względność sądów., 2. równosilność opinii., 3. równosilność sądów., 4. względność spostrzeżeń.
11
Ćwiczenie 2

Rozpoznaj trop sceptyczny, który został wykorzystany w poniższym stwierdzeniu.

Rozpoznaj i podaj trop sceptyczny, który został wykorzystany w poniższym stwierdzeniu.

1
Władysław Tatarkiewicz Historia filozofii

Choremu na żółtaczkę miód wydaje się gorzki: temuż, kto wyzdrowieje, wyda się słodki

cw2 Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1, Warszawa 2003, s. 149.
Rjl6gxkPmbAlN
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Podaj przykład ilustrujący trop nazywany rozbieżnością poglądów.

Rs8CtodtiGIAt
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij własnymi słowami, na czym polegają poniższe tropy.

Względność postrzeżeń

ReDDcwZ7HVJWe
(Uzupełnij).

Nieskończoność dowodu

Rtq9IecK5wTn7
(Uzupełnij).

Błędne koło

R6r7oJedf3Ssw
(Uzupełnij).

Arbitralność w uzasadnieniu

RNu6ZymgbgRDn
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zastosuj dowolnie wybrane tropy sceptyckie do podanych twierdzeń.

R3WjAe2FkqHKx
Skoro życie powstało na Ziemi, musi istnieć również w innych miejscach Wszechświata. (Uzupełnij). Człowiek, jako najinteligentniejsza z żyjących istot, jest najdoskonalszym gatunkiem na Ziemi. (Uzupełnij). Człowiek z natury nie chce być samotny, ponieważ jest istotą społeczną. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zastanów się nad sporem o pochodzenie człowieka pomiędzy ewolucjonistami i kreacjonistami. Ci pierwsi odwołują się do argumentów naukowych i przekonują, że gatunek ludzki jest produktem ewolucji. Ci drudzy odwołują się do argumentów religijnych i twierdzą, że człowiek nie jest kolejnym etapem ewolucji, lecz został stworzony w swojej właściwej postaci przez Boga. Odwołując się do argumentów sceptyków, zastanów się i napisz, czy spór ten może zostać rozwiązany.

RhdtimTLaFqhs
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Opisz wybrane twierdzenie naukowe. Rozważ, czy możliwe jest osiągnięcie wiedzy pewnej.

RlFZN19tfmVF5
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Również współcześnie istnieją ludzie, którzy kwestionują twierdzenia uznawane powszechnie za oczywiste. Przykładowo, uważają, iż Ziemia nie jest okrągła, lecz płaska, albo że szczepionki nie zapobiegają chorobom, lecz wręcz przeciwnie – wywołują je. Uzasadniają swoje twierdzenia tym, że ludzie nie weryfikują samodzielnie twierdzeń naukowych, lecz przyjmują je na wiarę. Nikt z nas nie poleciał przecież w kosmos, by sprawdzić, czy Ziemia jest kulą, ani nie sprawdzaliśmy, czy wirusy naprawdę istnieją.

Zastanów się, czy opisane poglądy można uznać za sceptyczne. Na tej podstawie rozważ, jakie – twoim zdaniem – powinny być granice sceptycyzmu. Odpowiedz na pytanie, jak określisz swoje stanowisko pomiędzy radykalnym dogmatyzmem a radykalnym sceptycyzmem?

R1Ett1Pp4ZK5U
(Uzupełnij).