Sprawdź się
Materia i forma są 1. ruch, 2. brak, 3. prawo, 4. elegancja, 5. substancja, 6. materia, 7. rozłączone, 8. forma, 9. całość, 10. materia, 11. energia, 12. połączone i tworzą 1. ruch, 2. brak, 3. prawo, 4. elegancja, 5. substancja, 6. materia, 7. rozłączone, 8. forma, 9. całość, 10. materia, 11. energia, 12. połączone, np. stół składa się z drewna i kształtu. 1. ruch, 2. brak, 3. prawo, 4. elegancja, 5. substancja, 6. materia, 7. rozłączone, 8. forma, 9. całość, 10. materia, 11. energia, 12. połączone jest tym, co nieuformowane – nieokreślonym podłożem. 1. ruch, 2. brak, 3. prawo, 4. elegancja, 5. substancja, 6. materia, 7. rozłączone, 8. forma, 9. całość, 10. materia, 11. energia, 12. połączone natomiast określa to, co sprawia, że byt jest tym, czym jest. Dlatego też odgrywa ważniejszą rolę w poznaniu niż materia. 1. ruch, 2. brak, 3. prawo, 4. elegancja, 5. substancja, 6. materia, 7. rozłączone, 8. forma, 9. całość, 10. materia, 11. energia, 12. połączone jako coś nieokreślonego jest potencją bytu, która urzeczywistnia się i uaktualnia poprzez formę. Formą jest również 1. ruch, 2. brak, 3. prawo, 4. elegancja, 5. substancja, 6. materia, 7. rozłączone, 8. forma, 9. całość, 10. materia, 11. energia, 12. połączone, dzięki której urzeczywistniają się możliwości zawarte w materii. Arystoteles opisał zjawisko przekształcania jako 1. ruch, 2. brak, 3. prawo, 4. elegancja, 5. substancja, 6. materia, 7. rozłączone, 8. forma, 9. całość, 10. materia, 11. energia, 12. połączone. Wszelki ruch i zmiany są niczym innym jak aktualizowaniem się danych tkwiących potencjalnie w materii.
Wstaw w tekst odpowiednie wyrazy.
brak, całość, materia, materia, rozłączone, substancja, prawo, ruch, energia, połączone, elegancja, forma
Dualizm materii i formy
Materia i forma są ........................ i tworzą ........................, np. stół składa się z drewna i kształtu. ........................ jest tym, co nieuformowane – nieokreślonym podłożem. ........................ natomiast określa to, co sprawia, że byt jest tym, czym jest. Dlatego też odgrywa ważniejszą rolę w poznaniu niż materia. ........................ jako coś nieokreślonego jest potencją bytu, która urzeczywistnia się i uaktualnia poprzez formę. Formą jest również ........................, dzięki której urzeczywistniają się możliwości zawarte w materii. Arystoteles opisał zjawisko przekształcania jako ......................... Wszelki ruch i zmiany są niczym innym jak aktualizowaniem się danych tkwiących potencjalnie w materii.
Wyobraź sobie budowę świątyni. Dopasuj odpowiednie elementy do odpowiadającej im przyczyny.
projekt, kamienie, piasek, umiejętność używania narzędzi, drewno, siedzenie w cieniu, podziwianie piękna, budowniczy, plan budowy, modlitwa, idealne miejsce pod budowę
| przyczyna materialna | |
|---|---|
| przyczyna formalna | |
| przyczyna sprawcza | |
| przyczyna celowa |
Dobierzcie się w pary. Zadaniem pierwszej osoby jest wymienienie różnych materii, zaś druga musi odpowiedzieć, co może ich formą. Następnie zamieńcie się rolami.
Przyporządkuj pojęcia do ich odpowiedników w języku greckim.
<span lang="el"><em>dynamis</em></span>, <span lang="el"><em>hyle</em></span>, <span lang="el"><em>eidos</em></span>, <span lang="el"><em>energeia</em></span>, <span lang="el"><em>morphe</em></span>
| materia | |
| forma | |
| forma | |
| potencja | |
| energia |
Rozwiąż krzyżówkę.
- Według Arystotelesa materia kształtuje się przez formę ze względu na...
- Odkrywanie przyczyn istnienia rzeczy prowadzi do...
- Cegły dla domu to...
- To, co w bycie jest nieokreślone, to...
- Według Arystotelesa pierwszą przyczyną jest nieruchomy...
- Dział filozofii zajmujący się bytem samym w sobie to...
- Zjawiska, zdarzenia i powstanie rzeczy powoduje...
- ... jest wieczny i niezniszczalny, ale ma ostateczną przyczynę w czymś nieruchomym.
- Natura właściwa jakiejś rzeczy to...
- Aktywny czynnik kształtujący materię w daną rzecz to…
| 1 | |||||||||||||||||||
| 2 | |||||||||||||||||||
| 3 | |||||||||||||||||||
| 4 | |||||||||||||||||||
| 5 | |||||||||||||||||||
| 6 | |||||||||||||||||||
| 7 | |||||||||||||||||||
| 8 | |||||||||||||||||||
| 9 | |||||||||||||||||||
| 10 |
Co oznacza pojęcie, które jest głównym hasłem krzyżówki?
Na czym polega krytyka dowodu kosmologicznego? Czy potrafisz sformułować inne argumenty przeciwko temu dowodowi? Przedstaw swoje refleksje w szkicowniku. Możesz pisać lub rysować.
Zastanów się, jaki jest stosunek pierwszego poruszyciela do świata. Czy okazuje mu zainteresowanie lub troskę? Czym różni się od chrześcijańskiego Boga lub platońskiego demiurga?