Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RN9nKGEGkVGcb1
Ćwiczenie 1
Wybierz, które z poniższych warunków sprzyjają powstawaniu lodowców górskich. Możliwe odpowiedzi: 1. niskie średnie sumy opadów atmosferycznych w ciągu roku, 2. niska temperatura powietrza w ciągu roku, 3. obfite opady śniegu, 4. strome zbocza gór, 5. rzeźba terenu sprzyjająca gromadzeniu się opadów atmosferycznych., 6. położenie poniżej granicy wieloletniego śniegu, 7. położenie powyżej granicy wieloletniego śniegu
R1Vm2Cqa6Y2oO1
Ćwiczenie 2
Ułóż w odpowiedniej kolejności etapy powstawania lodu lodowcowego. Elementy do uszeregowania: 1. świeży śnieg, 2. firn, 3. lód firnowy, 4. lód lodowcowy
R2dGAzi3KSjNi1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj nazwy lodowców górskich do odpowiednich typów lodowców. lodowiec piedmontowy Możliwe odpowiedzi: 1. Grosser Aletsch Gletscher, 2. Fedczenki, 3. Malaspina, 4. Beringa, 5. Agassiza, 6. Steward, 7. Mer de Glace lodowiec himalajski Możliwe odpowiedzi: 1. Grosser Aletsch Gletscher, 2. Fedczenki, 3. Malaspina, 4. Beringa, 5. Agassiza, 6. Steward, 7. Mer de Glace lodowiec alpejski Możliwe odpowiedzi: 1. Grosser Aletsch Gletscher, 2. Fedczenki, 3. Malaspina, 4. Beringa, 5. Agassiza, 6. Steward, 7. Mer de Glace
R1ZhGtTxmQOvp1
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Obszar, gdzie tworzą się lodowce górskie nazywamy polem firnowym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pod ciśnieniem wyższych warstw lód staje się częściowo plastyczny i zaczyna spływać na tereny położone powyżej granicy wiecznego śniegu w postaci jęzorów lodowcowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pole firnowe i wypływający z niego jęzor określamy jako lodowiec górski.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1R7iR2nJnhqN21
Ćwiczenie 5
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
Źródło: Google, IBCAO, Landstat/Copernicus, U.S. Geological Survey, dostępne w internecie: earth.google.com;
Google, Flotron/Perrinjaquet, Maxar Technologies, dostępne w internecie: earth.google.com;
Google, CNES/Airbus, Landstat/Copernicus, Maxar Technologies, dostępne w internecie: earth.google.com;
Google, IBCAO, Landstat/Copernicus, TerraMetrics, dostępne w internecie: earth.google.com.
RhHS4iYUI9e5l2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 6

Na podstawie danych oraz własnej wiedzy sformułuj prawidłowość dotyczącą wpływu opadów śniegu i nachylenia stoków gór na prędkość lodowca.

Położenie lodowca

Prędkość

Alpy

30 cm na dobę

Himalaje

3,5 m na dobę

Alaska

10 m na dobę

Pamir

70 cm na dobę

RBm1wUICSi9Os
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego największe lodowce na świecie nie występują w Europie.

R1U4GC2y237uj
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, dlaczego lodowce górskie nie występują w masywach górskich na Saharze, w Australii i w niektórych górach Azji Środkowej.

RZwaV4UU2xnIk
(Uzupełnij).