Jakie przyspieszenie uzyska klocek zsuwający się z równi o kącie nachylenia , pod wpływem jedynie siły ciężkości?
[wstaw uzupełnienie] ⋅ [wstaw uzupełnienie]
Dostępne opcje do wyboru:
Jakie przyspieszenie uzyska klocek zsuwający się z równi o kącie nachylenia , pod wpływem jedynie siły ciężkości?
[wstaw uzupełnienie] ⋅ [wstaw uzupełnienie]
Dostępne opcje do wyboru:
Jakie przyspieszenie uzyska klocek zsuwający się z równi o kącie nachylenia , pod wpływem jedynie siły ciężkości?
, , , , , , ,
⋅
RNeaihoxJt1jp1
Ćwiczenie 2
Na klocek znajdujący się na równi o kącie nachylenia α działa siła ciężkości oraz siła wciągająca klocek wzdłuż równi o wartości F=2mg sin α. W jakim kierunku porusza się klocek?
Możliwe odpowiedzi: 1. w górę równi, 2. w dół równi, 3. klocek pozostaje w spoczynku, 4. nie można tego sprawdzić, gdyż nieznana jest masa klocka.
Na klocek znajdujący się na równi o kącie nachylenia α działa siła ciężkości oraz siła wciągająca klocek wzdłuż równi o wartości F=2mg sin α. W jakim kierunku porusza się klocek?
w górę równi
w dół równi
klocek pozostaje w spoczynku
nie można tego sprawdzić, gdyż nieznana jest masa klocka
R1CHk0Yi1le2t1
Ćwiczenie 3
Oblicz przyspieszenie, jakie uzyska klocek poruszający się pod wpływem jedynie siły ciężkości po równi o kącie nachylenia 45°. Przyjmij g = 9,81 m/s2.
Możliwe odpowiedzi: 1. a = 8,5 m/s2 2. a = 6,9 m/s2 3. a = 4,9 m/s2 4. nie można tego obliczyć, gdyż nieznana jest masa klocka
Oblicz przyspieszenie, jakie uzyska klocek poruszający się pod wpływem jedynie siły ciężkości po równi o kącie nachylenia 45°. Przyjmij g = 9,81 m/s2.
a = 8,5 m/s2
a = 6,9 m/s2
a = 4,9 m/s2
nie można tego obliczyć, gdyż nieznana jest masa klocka
2
Ćwiczenie 4
R7rDh0svFgOeN
Wyznacz, jak długo będzie zsuwać się klocek z idealnie gładkiej równi pochyłej o kącie nachylenia 15° i wysokości h = 50 cm. Klocek początkowo spoczywa na szczycie równi i porusza się jedynie pod wpływem składowej siły ciężkości. Przyjmij g = 9,81 m/s2, a wynik podaj w sekundach z dokładnością do trzech cyfr znaczących.
Odpowiedź: t = [wynik podaj w] s.
Wyznacz, jak długo będzie zsuwać się klocek z idealnie gładkiej równi pochyłej o kącie nachylenia 15° i wysokości h = 50 cm. Klocek początkowo spoczywa na szczycie równi i porusza się jedynie pod wpływem składowej siły ciężkości. Przyjmij g = 9,81 m/s2, a wynik podaj w sekundach z dokładnością do trzech cyfr znaczących.
Odpowiedź: t = [wynik podaj w] s.
Wyznacz, jak długo będzie zsuwać się klocek z idealnie gładkiej równi pochyłej o kącie nachylenia 15° i wysokości h = 50 cm. Klocek początkowo spoczywa na szczycie równi i porusza się jedynie pod wpływem składowej siły ciężkości. Przyjmij g = 9,81 m/s2, a wynik podaj w sekundach z dokładnością do trzech cyfr znaczących.
Odpowiedź: t = ............ s.
Skorzystaj ze wzoru łączącego drogę i czas w ruchu jednostajnie przyspieszonym. Przyspieszenie oblicz podobnie, jak w poprzednim ćwiczeniu.
2
Ćwiczenie 5
RQzoHPk0E2CB9
Na rysunku znajduje się równia pochyła, której powierzchnia skierowana jest w lewo i w dół. Kąt nachylenia równi do poziomu oznaczony jest grecką literą alfa. Na równi leży klocek, którego masę oznaczono literą małe m z indeksem dolnym 1. Klocek jest przymocowany do linki, przerzuconej przez bloczek, znajdujący się na szczycie równi. Do drugiego końca linki, zwisającej pionowo z prawej strony równi, przyczepiono drugi klocek, którego masę oznaczono literą małe m z indeksem dolnym 2.
RDhrZ1k8fW0T0
Znajdujący się na idealnie gładkiej równi pochyłej o kącie nachylenia 20° klocek o masie m1 = 1 kg jest połączony z drugim klockiem o masie m2 = 0,4 kg w sposób przedstawiony na rysunku. Wyznacz przyspieszenie klocka m1 z dokładnością do dwóch cyfr znaczących i określ jego kierunek. Przyjmij g = 10 m/s2.
Odpowiedź: a = [podaj wynik w] m/s2.
Znajdujący się na idealnie gładkiej równi pochyłej o kącie nachylenia 20° klocek o masie m1 = 1 kg jest połączony z drugim klockiem o masie m2 = 0,4 kg w sposób przedstawiony na rysunku. Wyznacz przyspieszenie klocka m1 z dokładnością do dwóch cyfr znaczących i określ jego kierunek. Przyjmij g = 10 m/s2.
Odpowiedź: a = [podaj wynik w] m/s2.
Znajdujący się na idealnie gładkiej równi pochyłej o kącie nachylenia 20° klocek o masie m1 = 1 kg jest połączony z drugim klockiem o masie m2 = 0,4 kg w sposób przedstawiony na rysunku. Wyznacz przyspieszenie klocka m1 z dokładnością do dwóch cyfr znaczących i określ jego kierunek. Przyjmij g = 10 m/s2.
Odpowiedź:
a = ............ m/s2.
R10Ri8PhTGgnd
Kierunek przyspieszenia:
Możliwe odpowiedzi: 1. w górę równi, 2. w dół równi.
Kierunek przyspieszenia:
w górę równi
w dół równi
Zapisz równania ruchu dla obydwu klocków. Pamiętaj, że przy takim połączeniu klocków powinieneś wziąć pod uwagę również siłę napięcia nici.
1
Ćwiczenie 6
Na klocek o masie m = 2 kg znajdujący się na równi o kącie nachylenia 30° działa dodatkowa siła , w sposób przedstawiony na rysunku. Wskaż poprawny wykres opisujący zależność przyspieszenia klocka w zależności od wartości siły F. Przyjmij, że dodatnie wartości przyspieszenia odpowiadają ruchowi klocka w dół, a ujemne – w górę równi.
R1cLyDOtRNylH
Na rysunku znajduje się równia pochyła, której powierzchnia skierowana jest w lewo i w dół. Kąt nachylenia równi do poziomu oznaczony jest jako 30 stopni. Na równi leży klocek, do którego przyłożony jest wektor siły, skierowany poziomo w prawo i oznaczony literą wielkie F ze strzałką nad nią. Pod rysunkiem znajduje się układ współrzędnych, na którego poziomej osi odłożono siłę wielkie F w niutonach, a na osi pionowej przyspieszenie małe a w metrach na sekundę kwadrat. Narysowano 4 wykresy. Pierwszy wykres zaczyna się na osi przyspieszenia w punkcie o wartości przyspieszenia 4 metry na sekundę kwadrat. Wykres najpierw wolno wznosi się, a po osiągnięciu maksimum wolno opada. Drugi wykres zaczyna się na osi przyspieszenia w punkcie o wartości przyspieszenia 4 metry na sekundę kwadrat. Wykres najpierw wolno opada, a po osiągnięciu minimum wolno wznosi się. Trzeci wykres zaczyna się na osi przyspieszenia w punkcie o wartości przyspieszenia 5 metrów na sekundę kwadrat. Wykres jest opadającą linią prostą. Czwarty wykres zaczyna się na osi przyspieszenia w punkcie o wartości przyspieszenia minus 5 metrów na sekundę kwadrat. Wykres jest wznoszącą się linią prostą.
RVyrU1iAYuQUD
Pierwszy wykres zaczyna się na osi przyspieszenia w punkcie o wartości przyspieszenia 4 metry na sekundę kwadrat. Wykres najpierw wolno wznosi się, a po osiągnięciu maksimum wolno opada.
Drugi wykres zaczyna się na osi przyspieszenia w punkcie o wartości przyspieszenia 4 metry na sekundę kwadrat. Wykres najpierw wolno opada, a po osiągnięciu minimum wolno wznosi się.
Trzeci wykres zaczyna się na osi przyspieszenia w punkcie o wartości przyspieszenia 5 metrów na sekundę kwadrat. Wykres jest opadającą linią prostą.
Czwarty wykres zaczyna się na osi przyspieszenia w punkcie o wartości przyspieszenia minus 5 metrów na sekundę kwadrat. Wykres jest wznoszącą się linią prostą.
Pierwszy wykres zaczyna się na osi przyspieszenia w punkcie o wartości przyspieszenia 4 metry na sekundę kwadrat. Wykres najpierw wolno wznosi się, a po osiągnięciu maksimum wolno opada.
Drugi wykres zaczyna się na osi przyspieszenia w punkcie o wartości przyspieszenia 4 metry na sekundę kwadrat. Wykres najpierw wolno opada, a po osiągnięciu minimum wolno wznosi się.
Trzeci wykres zaczyna się na osi przyspieszenia w punkcie o wartości przyspieszenia 5 metrów na sekundę kwadrat. Wykres jest opadającą linią prostą.
Czwarty wykres zaczyna się na osi przyspieszenia w punkcie o wartości przyspieszenia minus 5 metrów na sekundę kwadrat. Wykres jest wznoszącą się linią prostą.
□
□
□
□
W kierunku równoległym do równi na ciało działa składowa siły ciężkości wynosząca oraz składowa siły równa F cos α . Zapiszmy równanie ruchu dla klocka: ma=mg sin α -F cos α . Stąd otrzymujemy, że przyspieszenie a=g sin α -Fm cos α . Jest to wzór funkcji liniowej.
Po podstawieniu danych wielkości z zadania, otrzymujemy ostatecznie: a(F)=4,91-0,43F[ms2]. Wzór ten odpowiada niebieskiemu wykresowi.
2
Ćwiczenie 7
RIiUWIDHnmA3L
Na rysunku znajduje się tor, po którym zjeżdża skoczek narciarski, rozpędzający się przed skokiem. Od lewej strony tor opada bardzo stromo, potem robi się mniej stromy, a tuż przed progiem, z którego skoczek się wybija, tor staje się prawie poziomy.
RibKiGPQGogx7
Na rysunku przedstawiono profil skoczni narciarskiej. Wskaż, który z wykresów może przedstawiać zależność przyspieszenia skoczka zjeżdżającego na tej skoczni, od czasu. Przyjmij, że siła tarcia i oporu powietrza można zaniedbać.
Na rysunku przedstawiono profil skoczni narciarskiej. Wskaż, który z wykresów może przedstawiać zależność przyspieszenia skoczka zjeżdżającego na tej skoczni, od czasu. Przyjmij, że siła tarcia i oporu powietrza można zaniedbać.
Na rysunku przedstawiono profil skoczni narciarskiej. Wskaż, który z wykresów może przedstawiać zależność przyspieszenia skoczka zjeżdżającego na tej skoczni, od czasu. Przyjmij, że siła tarcia i oporu powietrza można zaniedbać.
a
b
c
d
2
Ćwiczenie 8
R14GjfRHBHktH
Do klocka o masie m = 2 kg znajdującego się na równi pochyłej o wysokości h = 75 cm i kącie nachylenia 45°, przyłożono siłę F = 5 N skierowaną pionowo w dół. Wyznacz prędkość klocka w połowie wysokości równi. Przyjmij g = 9,81 m/s2, a wynik zaokrąglij do wartości całkowitych.
Odpowiedź: v = [wynik podaj w] m/s.
Do klocka o masie m = 2 kg znajdującego się na równi pochyłej o wysokości h = 75 cm i kącie nachylenia 45°, przyłożono siłę F = 5 N skierowaną pionowo w dół. Wyznacz prędkość klocka w połowie wysokości równi. Przyjmij g = 9,81 m/s2, a wynik zaokrąglij do wartości całkowitych.
Odpowiedź: v = [wynik podaj w] m/s.
Do klocka o masie m = 2 kg znajdującego się na równi pochyłej o wysokości h = 75 cm i kącie nachylenia 45°, przyłożono siłę F = 5 N skierowaną pionowo w dół. Wyznacz prędkość klocka w połowie wysokości równi. Przyjmij g = 9,81 m/s2, a wynik zaokrąglij do wartości całkowitych.
Odpowiedź: v = ............ m/s.
Rozłóż siłę F na składowe: prostopadłą i równoległą do równi. Na przyspieszenie klocka mają wpływ jedynie siły równoległe do równi.
Związek między wysokością równi a jej długością możesz wyznaczyć za pomocą funkcji trygonometrycznych.