Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wyznaczanie ruchu ciał na równi pochyłej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; II. Mechanika. Uczeń: 23) opisuje ruch ciał na równi pochyłej |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped classroom |
Metody nauczania: | zadania rachunkowe |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica, komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zadaje uczniom zapoznanie się z częścią „Przeczytaj” niniejszego e‑materiału. Wprowadzenie tematyki zajęć – równia pochyła jako przybliżenie górskiego zbocza, stoku, skoczni narciarskiej, dzięki czemu można opisać ruch sanek, skoczka narciarskiego, narciarza, itd. Wspólne przypomnienie z uczniami opisu ruchu na równi bez tarcia. | |
Faza realizacyjna: | |
Faza realizacyjna opiera się na rozwiązaniu zadań 3, 4, 5 i 8 z e‑materiału. Zadania są ułożone wraz z rosnącym stopniem trudności. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o rozwiązanie przy tablicy zadania 3. Prosi również osobę rozwiązującą, by tłumaczyła każdy wykonywany krok, nauczyciel pełni rolę doradcy. Zadanie to opiera się na prostym zastosowaniu wzoru pozwalającego wyznaczyć przyspieszenie ciała na równi. Wzór podany jest w e‑materiale, więc uczniowie poznali go przed lekcją. Następny uczeń rozwiązuje zadanie 4. Jest ono już nieco bardziej złożone, gdyż wymaga znajomości/przypomnienia sobie wzoru opisującego drogę w ruchu jednostajnie zmiennym. Uczeń wyznacza najpierw siły działające na klocek, potem przyspieszenie ciała na równi, następnie drogę, jaką ma przebyć klocek i na tej podstawie – czas ruchu. W zadaniu 5 zadaniem ucznia jest wyznaczenie sił działających w układzie – zagadnienie to jest bardziej skomplikowane i wymaga rozwiązania układu równań. Następnie uczeń porównuje siły i określa wartość i kierunek przyspieszenia klocka. Przed rozwiązaniem zadania 8 nauczyciel odtwarza film samouczek i prosi uczniów, by na jego podstawie spróbowali samodzielnie rozwiązać zadanie 8. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
Lekcja ma charakter rachunkowy, podsumowanie następuje po rozwiązaniu każdego zadania. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań 1, 2, 6 i 7 dołączonych do e‑materiału. Są to zadania na sprawdzenie wiedzy i jej zastosowanie, ale również analizę przedstawionych sytuacji i wybranie poprawnego opisu matematycznego zachodzących zjawisk. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów w czasie powtarzania i utrwalania wiadomości po lekcji w domu. |