Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RsdVXtFxfFx0K1
Ćwiczenie 1
Główny temat fragmentu Satyry I 3 (Omnibus hoc vitium est cantoribus)… to: Możliwe odpowiedzi: 1. krytyka jednakowego traktowania różnych wad., 2. pochwała zasady dura lex sed lex (łac. twarde prawo, ale prawo)., 3. fałszywa przyjaźń., 4. potępienie przestępstw, których dopuszcza się służba.
RNb1TCfOOJtMj1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Główny temat fragmentu Satyry I 3 (Omnibus hoc vitium est cantoribus)… to: Możliwe odpowiedzi: 1. krytyka jednakowego traktowania różnych wad., 2. pochwała zasady dura lex sed lex (łac. twarde prawo, ale prawo)., 3. fałszywa przyjaźń., 4. potępienie przestępstw, których dopuszcza się służba.
R1Ep2pvQFJQsR1
Ćwiczenie 2
We fragmencie Satyry I 3 (Omnibus hoc vitium est cantoribus)… krytykowana jest postawa: Możliwe odpowiedzi: 1. stoików., 2. epikurejczyków., 3. stoików i epikurejczyków., 4. ani stoików, ani epikurejczyków.
ROOgmQuOgklAx1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. We fragmencie Satyry I 3 (Omnibus hoc vitium est cantoribus)… krytykowana jest postawa: Możliwe odpowiedzi: 1. stoików., 2. epikurejczyków., 3. stoików i epikurejczyków., 4. ani stoików, ani epikurejczyków.
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij sens cytatu Satyry I 3: „Nikt się bez wad nie rodzi; a ten między nami / Najlepszy, kto ma najmniej”. Nazwij figurę retoryczną, jakiej użył Horacy.

Re6NDVXqZa8Qk
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Oda I 34 (Parcus deorum cultor et infrequens) bywa nazywana przez badaczy twórczości Horacego „nawróceniem poety”. Czego dotyczy to nawrócenie?

Oda I 34 (Parcus deorum cultor et infrequens) bywa nazywana przez badaczy twórczości Horacego „nawróceniem poety”. Odpowiedz na pytanie: czego dotyczy to nawrócenie?

RnPMgVkvawQ15
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Czy postawa podmiotu lirycznego w Odzie I 34 jest bliższa epikureizmowi, czy stoicyzmowi? Argumentując, przywołaj co najmniej jeden odpowiedni cytat z utworu.

Odpowiedz na pytanie: czy postawa podmiotu lirycznego w Odzie I 34 jest bliższa epikureizmowi, czy stoicyzmowi? Argumentując, przywołaj co najmniej jeden odpowiedni cytat z utworu.

R11yjtv1F6LVG
(Uzupełnij).
RC2LB2v6vkonl2
Ćwiczenie 6
Zaznacz w tekście właściwe wyrazy, aby jego treść była zgodna z prawdą. Oda I 34 to utwór, w którym Horacy odrzuca / aprobuje jedno z założeń epikureizmu / stoicyzmu. Stwierdza, że życie ludzkie jest zależne / niezależne od woli bogów. Siły wyższe w tym wierszu antropomorfizuje / personifikuje / animizuje Fortuna (Los).
R1HPiNehgB6Ni2
Ćwiczenie 7
Zaznacz ten fragment Ody II 10 (Rectius vives, Licini, neque altum)…, którego treść odpowiada pojęciu aurea mediocritas. Żyj […] spokojniej Chroń się zdrad brzegu Kto średnią miedzą chadza, ścieżką złotą / Nie będzie w brudach żył Przezorne serce w ucisku się krzepi Więc gdy ci ciężko żyć, bądź pełen ducha Nie dmij się pychą
2
Ćwiczenie 7
R1cJUqjiwdy7f
Żyj […] spokojniej Chroń się zdrad brzegu Kto średnią miedzą chadza, ścieżką złotą / Nie będzie w brudach żył Przezorne serce w ucisku się krzepi Więc gdy ci ciężko żyć, bądź pełen ducha Nie dmij się pychą. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Pouczając Licyniusza, podmiot liryczny Ody II 10 wykorzystuje metaforyczne obrazy. Przed czym przestrzega adresata we fragmencie: Częściej się limba niebotyczna miota / Na wichrze, z większym też podniebne wieże / Walą się trzaskiem, a piorun druzgota / Gór ostre szczyty?

Pouczając Licyniusza, podmiot liryczny Ody II 10 wykorzystuje metaforyczne obrazy. Odpowiedz na pytanie: przed czym przestrzega adresata we fragmencie: Częściej się limba niebotyczna miota / Na wichrze, z większym też podniebne wieże / Walą się trzaskiem, a piorun druzgota / Gór ostre szczyty?

R1QgaInmozSqn
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Z jakim elementem stoicyzmu należy wiązać przypomnienie: srogość zimy Bóg zsyła i Bóg ją / Odegnać może?

Odpowiedz na pytanie: z jakim elementem stoicyzmu należy wiązać przypomnienie: srogość zimy Bóg zsyła i Bóg ją / Odegnać może?

RatbXNsrSQ1kB
(Uzupełnij).
Praca domowa

Satyra II 2 (Quae virtus et quanta) to obszerny utwór, w którym znalazł się m.in. fragment poświęcony ucztowaniu. Napisz tekst (liczący 120‑150 słów), w którym wykażesz, że zawarte w satyrze uwagi kulinarne wiążą się z określoną postawą filozoficzną.

Horacy Satyra II 2 [Quae virtus et quanta…]

Co to jest, moi mili, przestawać na małem
[…]
Na czczo rozważmy. […]
Lecz groch rzucam na ścianę. Znam ludzką naturę.
Raczej ty pawia na ząb położysz niż kurę.
Czczym pozorem złudzony: ptak drogi i oczy
Zachwyca, jest co widzieć, gdy ogon roztoczy!
Niby to w tym rzecz, niby tęczowe jesz piórka,
Niby upieczon, piękniej wygląda niż kurka!
No, prawda, choć różnicy w mięsie nie ma żadnej,
Pozór cię przecie jakiś w pawiu wabi zdradny.
[…]
Po cóż wielka barwenabarwenabarwena, gdy ją tniesz w kawały?
Wygląd cię, widać, ciągnie. Czemuż więc szczupaki
Długie nie mają łaski? Jużci powód taki,
Że te wielkie i długie, tamte małe z rodumałe z rodumałe z rodu.
Gardzi prostym pokarmem, kto nie czuje głodu.
[…]
A któż z większą otuchą w przyszłość patrzeć może:
Czy niejednej niewolnik nawyczki złej, zdrożnej,
Czy kto skromnie przestając na małym, ostrożny,
Już w pokoju, jak mędrzec myśli o obronie?

sat222 Źródło: Horacy, Satyra II 2 [Quae virtus et quanta…], [w:] tegoż, Wybór pieśni, oprac. J. Krókowski, tłum. J. Czubek, Wrocław 1971, s. 233–237.
RYELD0a9knLz1
(Uzupełnij).
barwena
małe z rodu