Sprawdź się
Wyjaśnij sens cytatu Satyry I 3: „Nikt się bez wad nie rodzi; a ten między nami / Najlepszy, kto ma najmniej”. Nazwij figurę retoryczną, jakiej użył Horacy.
Oda I 34 (Parcus deorum cultor et infrequens) bywa nazywana przez badaczy twórczości Horacego „nawróceniem poety”. Czego dotyczy to nawrócenie?
Oda I 34 (Parcus deorum cultor et infrequens) bywa nazywana przez badaczy twórczości Horacego „nawróceniem poety”. Odpowiedz na pytanie: czego dotyczy to nawrócenie?
Czy postawa podmiotu lirycznego w Odzie I 34 jest bliższa epikureizmowi, czy stoicyzmowi? Argumentując, przywołaj co najmniej jeden odpowiedni cytat z utworu.
Odpowiedz na pytanie: czy postawa podmiotu lirycznego w Odzie I 34 jest bliższa epikureizmowi, czy stoicyzmowi? Argumentując, przywołaj co najmniej jeden odpowiedni cytat z utworu.
Pouczając Licyniusza, podmiot liryczny Ody II 10 wykorzystuje metaforyczne obrazy. Przed czym przestrzega adresata we fragmencie: Częściej się limba niebotyczna miota / Na wichrze, z większym też podniebne wieże / Walą się trzaskiem, a piorun druzgota / Gór ostre szczyty
?
Pouczając Licyniusza, podmiot liryczny Ody II 10 wykorzystuje metaforyczne obrazy. Odpowiedz na pytanie: przed czym przestrzega adresata we fragmencie: Częściej się limba niebotyczna miota / Na wichrze, z większym też podniebne wieże / Walą się trzaskiem, a piorun druzgota / Gór ostre szczyty
?
Z jakim elementem stoicyzmu należy wiązać przypomnienie: srogość zimy Bóg zsyła i Bóg ją / Odegnać może
?
Odpowiedz na pytanie: z jakim elementem stoicyzmu należy wiązać przypomnienie: srogość zimy Bóg zsyła i Bóg ją / Odegnać może
?
Satyra II 2 (Quae virtus et quanta) to obszerny utwór, w którym znalazł się m.in. fragment poświęcony ucztowaniu. Napisz tekst (liczący 120‑150 słów), w którym wykażesz, że zawarte w satyrze uwagi kulinarne wiążą się z określoną postawą filozoficzną.
Satyra II 2 [Quae virtus et quanta…]Co to jest, moi mili, przestawać na małem
[…]
Na czczo rozważmy. […]
Lecz groch rzucam na ścianę. Znam ludzką naturę.
Raczej ty pawia na ząb położysz niż kurę.
Czczym pozorem złudzony: ptak drogi i oczy
Zachwyca, jest co widzieć, gdy ogon roztoczy!
Niby to w tym rzecz, niby tęczowe jesz piórka,
Niby upieczon, piękniej wygląda niż kurka!
No, prawda, choć różnicy w mięsie nie ma żadnej,
Pozór cię przecie jakiś w pawiu wabi zdradny.
[…]
Po cóż wielka barwenabarwena, gdy ją tniesz w kawały?
Wygląd cię, widać, ciągnie. Czemuż więc szczupaki
Długie nie mają łaski? Jużci powód taki,
Że te wielkie i długie, tamte małe z rodumałe z rodu.
Gardzi prostym pokarmem, kto nie czuje głodu.
[…]
A któż z większą otuchą w przyszłość patrzeć może:
Czy niejednej niewolnik nawyczki złej, zdrożnej,
Czy kto skromnie przestając na małym, ostrożny,
Już w pokoju, jak mędrzec myśli o obronie?