Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RJ4lBluqDKPlo1
Ćwiczenie 1
Wskaż zadania gminy. Możliwe odpowiedzi: 1. ochrona zdrowia, 2. pomoc społeczna, 3. rozwijanie turystyki, 4. udział w transporcie krajowym, 5. budowanie dróg krajowych
RvlXcBMMB5mSD1
Ćwiczenie 2
Wskaż zaletę decentralizacji władzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Wzrost świadomości społecznej., 2. Wzrost troski o dobro wspólne wśród władz centralnych., 3. Spadek poziomu demokratyzacji., 4. Usprawnienie procesu decyzyjnego poprzez pomijanie kontaktu z obywatelami.
11
Ćwiczenie 3
R1VVcMgjD2wIO
Podaj definicję aparatu państwowego. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4
RZ2cE50TDAGoh
Wyjaśnij różnicę między organem państwowym kolegialnym i jednoosobowym. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5
RUiOiBIFVvWfE
Wskaż, które urzędy aparatu państwowego są centralne, a które lokalne. Urzędy centralne Możliwe odpowiedzi: 1. Wojewoda, 2. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 3. Wojewódzki Komendant Straży Pożarnej, 4. Sejm RP Urzędy lokalne Możliwe odpowiedzi: 1. Wojewoda, 2. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 3. Wojewódzki Komendant Straży Pożarnej, 4. Sejm RP
21
Ćwiczenie 6
R1RPqEmou23vW
Oceń poziom decentralizacji władzy w Polsce. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Ustawa o Najwyższej Izbie Kontroli z dnia 23 grudnia 1994 r.

Art. 14.

1. Prezesa Najwyższej Izby Kontroli – na wniosek Marszałka Sejmu lub grupy co najmniej 35 posłów – powołuje Sejm bezwzględną większością głosów za zgodą Senatu.

2. Senat podejmuje uchwałę w sprawie powołania Prezesa Najwyższej Izby Kontroli w ciągu miesiąca od dnia otrzymania uchwały Sejmu. Niepodjęcie uchwały w tym terminie oznacza wyrażenie zgody przez Senat.

3. Jeżeli Senat odmawia wyrażenia zgody na powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Sejm powołuje na stanowisko Prezesa Najwyższej Izby Kontroli inną osobę; przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

cytat1 Źródło: Ustawa o Najwyższej Izbie Kontroli z dnia 23 grudnia 1994 r., dostępny w internecie: nik.gov.pl [dostęp 31.08.2020 r.].
RO8M51gDNSQCS
Scharakteryzuj Najwyższą Izbę Kontroli jako część aparatu państwowego w Polsce. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Poradnik. Różne szczeble administracji – współpraca z organizacjami

Administracja publiczna to całokształt działań prowadzonych przez różne podmioty, organy i instytucje na rzecz realizacji interesu publicznego.

Ta definicja, choć znacznie uproszczona, może i tak sprawiać trudności w zrozumieniu. Dobrym sposobem na zrozumienie określenia „administracja publiczna” jest pokazanie trzech grup podmiotów, które składają się na nią.

Pierwsza grupa to administracja samorządowa trzech szczebli – gminnego, powiatowego oraz wojewódzkiego. Organy każdej jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania publiczne na obszarze swojej właściwości miejscowej, czyli po prostu na swoim terenie. Samorząd terytorialny wykonuje swoje zadania, w celu zaspokojenia potrzeb ludzi zamieszkujących obszar działania danej jednostki organizacyjnej.

Druga grupa to administracja rządowa, dzieląca się, ze względu na zakres jej działania, na centralną (Prezes Rady Ministrów, Rada Ministrów, ministrowie oraz centralne organy administracji rządowej) oraz terenową (wojewoda i służby działające regionalnie). Organy administracji rządowej centralnej obejmują swoim zasięgiem całe terytorium kraju, natomiast organy administracji rządowej terenowej działają tylko na ściśle określonym terytorium.

Ostatnia grupa to administracja państwowa, nie podlegająca rządowi. Można do niej zaliczyć między innymi: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Najwyższą Izbę Kontroli, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajową Radę Sądownictwa czy Narodowy Bank Polski.

cytat2 Źródło: Poradnik. Różne szczeble administracji – współpraca z organizacjami, dostępny w internecie: poradnik.ngo.pl [dostęp 31.08.2020 r.].
R1A2iKUfetR8f
Wyjaśnij, jaka jest różnica między administracją państwową i administracją rządową. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Samorząd terytorialny. Zadania i struktura

Zadania samorządu terytorialnego

Samorząd terytorialny w Polsce ma wykonywać zadania, które nie mają charakteru i znaczenia ogólnokrajowego. Zgodnie z art. 163. Konstytucji RP, są to „zadania publiczne niezastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych”.

Poszczególne jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa) wykonują zadania zlecone przez administrację publiczną, jak i własne. Te drugie dotyczą zbiorowych potrzeb określonej wspólnoty (gminnej, powiatowej, wojewódzkiej). Zadania własne wykonywane są w imieniu danych jednostek samorządu i na ich odpowiedzialność.

Zadania własne finansowane są z dochodów własnych samorządu, a do realizowania zadań zleconych jednostki samorządu terytorialnego mają zapewniony udział w dochodach publicznych – stanowi o tym art. 167. Konstytucji RP. Szczegółowo to, skąd biorą się dochody jednostek samorządu terytorialnego, określa odpowiednia ustawa z u 13 listopada 2003 r.

cytat3 Źródło: Samorząd terytorialny. Zadania i struktura, 1.07.2020 r., dostępny w internecie: businessinsider.com.pl [dostęp 31.08.2020 r.].
RvON2lXJDVlCD
Wyjaśnij, jakie zadania samorządu terytorialnego są zapisane pod nazwą zadań własnych. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
pap, sek Jarosław Kaczyński: Silne państwo to sprawny aparat państwowy

Silne państwo to sprawny aparat państwowy. Trzeba ten aparat usprawniać, odrywać od przeszłości. Polsce potrzebne jest oczyszczenie, zmiana i nadanie nowej dynamiki – powiedział w sobotę prezes PiS Jarosław Kaczyński w wywiadzie dla TVP Kraków. Jego zdaniem zmian potrzebuje także UE, by przetrwać.

„Określenie »silne państwo« odnosi się do sprawnego aparatu państwowego. Trzeba po pierwsze ten aparat przebudowywać, usprawniać, odrywać od przeszłości, bo on ciągle w jakiejś mierze jest postkomunistyczny, wyrasta z PRL‑u, i trzeba walczyć z patologiami tego aparatu” – powiedział Jarosław Kaczyński w odpowiedzi na pytanie o „silne państwo”.

„To się oczywiście ze sobą łączy. Krótko mówiąc, w Polsce, polskiemu państwu tak rozumianemu jest potrzebne oczyszczenie, zmiana i nadanie nowej dynamiki. I tutaj ogromnie ważna jest też legitymizacja władzy, odnosząca się do tradycyjnych wartości, do wartości narodowych, do tej wartości najwyższej, którą powinna być, dla nas przynajmniej, w życiu publicznym Polska. I jeżeli to się nam uda, to będziemy mogli mówić, że państwo jest silne” – stwierdził lider PiS.

Jak zaznaczył, „oczywiście są i inne wymiary siły państwa: jak siły zbrojne, siła gospodarcza”. Silne państwo, sprawny aparat państwowy przyczynia się do wzmocnienia na wszystkich tych odcinkach” – powiedział Jarosław Kaczyński.

cytat4 Źródło: pap, sek, Jarosław Kaczyński: Silne państwo to sprawny aparat państwowy, 28.01.2017 r., dostępny w internecie: wgospodarce.pl [dostęp 31.08.2020 r.].
RWDESlPySqbfZ
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak , nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).