Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Podpisz ilustracje imionami osób, które się na nich znajdują.

RQRyZbBVvgo5c
Połącz w pary informacje z odpowiadającymi im filozofami. Założyciel szkoły stoickiej Możliwe odpowiedzi: 1. Epikur z Samos, 2. Platon Ateńczyk, 3. Zenon z Kition, 4. Arystoteles z Sagiry Twórca pierwszego systemu filozoficznego i uniwersytetu Możliwe odpowiedzi: 1. Epikur z Samos, 2. Platon Ateńczyk, 3. Zenon z Kition, 4. Arystoteles z Sagiry Twórca ruchu filozoficznego zwanego epikureizmem Możliwe odpowiedzi: 1. Epikur z Samos, 2. Platon Ateńczyk, 3. Zenon z Kition, 4. Arystoteles z Sagiry Twórca drugiego w historii systemu filozoficznego i drugiej uczelni wyższej Możliwe odpowiedzi: 1. Epikur z Samos, 2. Platon Ateńczyk, 3. Zenon z Kition, 4. Arystoteles z Sagiry
RKmz9sZUSsRG81
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj konkretnej dziedzinie pojęcie przez nią rozważane. aksjologia Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek, 2. dobro, 3. poznanie, 4. byt, 5. wartość, 6. piękno antropologia filozoficzna Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek, 2. dobro, 3. poznanie, 4. byt, 5. wartość, 6. piękno gnoseologia Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek, 2. dobro, 3. poznanie, 4. byt, 5. wartość, 6. piękno estetyka Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek, 2. dobro, 3. poznanie, 4. byt, 5. wartość, 6. piękno etyka Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek, 2. dobro, 3. poznanie, 4. byt, 5. wartość, 6. piękno ontologia Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek, 2. dobro, 3. poznanie, 4. byt, 5. wartość, 6. piękno
R1fwOTM0lk3Jj1
Ćwiczenie 3
Poniżej znajduje się tekst dotyczący pierwszych klasyfikacji dyscyplin filozoficznych. Uzupełnij go o poprawne możliwości. Pierwszym filozofem, który miał wprowadzić trójczłonowy podział filozofii, podobno był 1. Platon, 2. metojka, 3. Persa, 4. Pirrona, 5. Sokratesa, 6. Zenona, 7. Pirron, 8. Zenon, 9. Arystotelesa, 10. szkoły, 11. Sokrates, 12. etyka, 13. Epikur, 14. klasa, 15. logika, 16. niewolnika, 17. hellenistyczną, 18. helleńską, 19. Epikura, 20. fizyka, 21. parweniusza, 22. klasyczną, 23. bramy, 24. wiaty. W praktyce jednak podział ten został zastosowany przez 1. Platon, 2. metojka, 3. Persa, 4. Pirrona, 5. Sokratesa, 6. Zenona, 7. Pirron, 8. Zenon, 9. Arystotelesa, 10. szkoły, 11. Sokrates, 12. etyka, 13. Epikur, 14. klasa, 15. logika, 16. niewolnika, 17. hellenistyczną, 18. helleńską, 19. Epikura, 20. fizyka, 21. parweniusza, 22. klasyczną, 23. bramy, 24. wiaty, założyciela szkoły stoickiej. Jej nazwa wywodziła się od 1. Platon, 2. metojka, 3. Persa, 4. Pirrona, 5. Sokratesa, 6. Zenona, 7. Pirron, 8. Zenon, 9. Arystotelesa, 10. szkoły, 11. Sokrates, 12. etyka, 13. Epikur, 14. klasa, 15. logika, 16. niewolnika, 17. hellenistyczną, 18. helleńską, 19. Epikura, 20. fizyka, 21. parweniusza, 22. klasyczną, 23. bramy, 24. wiaty malowanej, gdyż twórca szkoły, nie będąc rodzonym Ateńczykiem, uznawany był za 1. Platon, 2. metojka, 3. Persa, 4. Pirrona, 5. Sokratesa, 6. Zenona, 7. Pirron, 8. Zenon, 9. Arystotelesa, 10. szkoły, 11. Sokrates, 12. etyka, 13. Epikur, 14. klasa, 15. logika, 16. niewolnika, 17. hellenistyczną, 18. helleńską, 19. Epikura, 20. fizyka, 21. parweniusza, 22. klasyczną, 23. bramy, 24. wiaty. W zaproponowanej przez niego klasyfikacji najważniejszą dyscypliną była 1. Platon, 2. metojka, 3. Persa, 4. Pirrona, 5. Sokratesa, 6. Zenona, 7. Pirron, 8. Zenon, 9. Arystotelesa, 10. szkoły, 11. Sokrates, 12. etyka, 13. Epikur, 14. klasa, 15. logika, 16. niewolnika, 17. hellenistyczną, 18. helleńską, 19. Epikura, 20. fizyka, 21. parweniusza, 22. klasyczną, 23. bramy, 24. wiaty, zaś podział ten uchodził za powszechnie obowiązujący przez całą epokę 1. Platon, 2. metojka, 3. Persa, 4. Pirrona, 5. Sokratesa, 6. Zenona, 7. Pirron, 8. Zenon, 9. Arystotelesa, 10. szkoły, 11. Sokrates, 12. etyka, 13. Epikur, 14. klasa, 15. logika, 16. niewolnika, 17. hellenistyczną, 18. helleńską, 19. Epikura, 20. fizyka, 21. parweniusza, 22. klasyczną, 23. bramy, 24. wiaty.
11
Ćwiczenie 4

Pamiętając treść lekcji, opisz, na czym polega różnica między metafizyką a fizyką w podziale arystotelesowskim.

R1bOjpmPBV3bg
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Z treści lekcji znasz dwa obrazowe wyjaśnienia stoickiego podziału: przykład jajka i przykład sadu. Zaproponuj własną egzemplifikację relacji tych trzech dyscyplin.

R1YvgArMYWqfL
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Poniżej znajdują się fragmenty InwokacjiPana Tadeusza Adama Mickiewicza. Przypomnij sobie jej treść, a następnie odpowiedz na pytanie: wartości z jakiej klasycznej dyscypliny filozoficznej zostały opisane w poniższym tekście?

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz, Inwokacja (1834)

Litwo! Ojczyzno moja! ty jesteś jak zdrowie.
Ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie,
Kto cię stracił. Dziś piękność twą w całej ozdobie
Widzę i opisuję, bo tęsknię po tobie.

(…) Tak nas powrócisz cudem na Ojczyzny łono.
Tymczasem przenoś moję duszę utęsknioną
Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych,
Szeroko nad błękitnym Niemnem rozciągnionych;
Do tych pól malowanych zbożem rozmaitem,
Wyzłacanych pszenicą, posrebrzanych żytem;
Gdzie bursztynowy świerzop, gryka jak śnieg biała,
Gdzie panieńskim rumieńcem dzięcielina pała,
A wszystko przepasane, jakby wstęgą, miedzą
Zieloną, na niej z rzadka ciche grusze siedzą.

am Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Inwokacja (1834).
R17BoIoFTuysZ
(Uzupełnij).
RWdi0v6G95EN031
Ćwiczenie 7
W poniższej tabeli znajdują się twierdzenia dotyczące trzech podziałów filozofii, które były omówione w lekcji. Oceń ich prawdziwość. Zgodnie z podziałem Zenona do nauk pozostałych należą logika, fizyka i poetyka. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Według Arystotelesa polityka służy wychowaniu ogółu, zaś etyka wychowaniu jednostki. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Aksjologia zajmuje się pojęciem wartości. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Gnoseologia zajmuje się pojęciem człowieka, analizuje jego zachowania i zastanawia się, w jaki sposób wytwarza on kulturę i cywilizację. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
R1YHDgiDkxMei3
Ćwiczenie 8
Poniżej znajduje się fragment fikcyjnej rozprawki dotyczącej Sokratesa. Wskaż zdania dotyczące rozważań z zakresu: etyki, estetyki, gnozeologii. Sokrates otaczał się głównie młodymi ludźmi, z którymi chętnie rozmawiał, aby dzięki prowadzonym dysputom jej uczestnicy stawali się ludźmi mądrymi, a dzięki temu – sprawiedliwymi i dobrymi. Był podobno bardzo szpetny z wyglądu: miał wyłupiaste oczy, bulwiasty nos i łysinę. W ogóle był niski, zgarbiony i otyły. Nie zmienia to jednak faktu, że uchodził za wzór cnót, a przy tym realizował każdą głoszoną przez siebie wartość. Często można było spotkać go na ateńskiej agorze, gdzie rozsiadał się lub przechadzał, odziany zazwyczaj w odstraszające łachmany i bez obuwia, gdyż zapewne nie było go stać na sandały. Stara wieść niesie, że którejś nocy przyśnił mu się sen, w którym trzymał na kolanach zgrabnego, uroczego i młodziutkiego łabędzia, który nagle poderwał się do lotu wydając z siebie przepiękny śpiew. Miał to być sen proroczy, gdyż podobno następnego dnia przedstawiono mu młodego Platona. Nie możemy jednak być do końca pewni, czy te opisy są w stu procentach prawdziwe, gdyż nasze źródła na ten temat są niepewne.
3
Ćwiczenie 8

Poniżej znajduje się fragment fikcyjnej rozprawki dotyczącej Sokratesa. Zdania są ponumerowane. Zastanów się, które zdania dotyczą rozważań z zakresu etyki, estetyki i gnoseologii.

1. Sokrates otaczał się głównie młodymi ludźmi, z którymi chętnie rozmawiał, aby dzięki prowadzonym dysputom jej uczestnicy stawali się ludźmi mądrymi, a dzięki temu – sprawiedliwymi i dobrymi.

2. Był podobno bardzo szpetny z wyglądu: miał wyłupiaste oczy, bulwiasty nos i łysinę. W ogóle był niski, zgarbiony i otyły.

3. Nie zmienia to jednak faktu, że uchodził za wzór cnót, a przy tym realizował każdą głoszoną przez siebie wartość.

4. Często można było spotkać go na ateńskiej agorze, gdzie rozsiadał się lub przechadzał, odziany zazwyczaj w odstraszające łachmany i bez obuwia, gdyż zapewne nie było go stać na sandały.

5. Stara wieść niesie, że którejś nocy przyśnił mu się sen, w którym trzymał na kolanach zgrabnego, uroczego i młodziutkiego łabędzia, który nagle poderwał się do lotu wydając z siebie przepiękny śpiew.

6. Miał to być sen proroczy, gdyż podobno następnego dnia przedstawiono mu młodego Platona.

7. Nie możemy jednak być do końca pewni, czy te opisy są w stu procentach prawdziwe, gdyż nasze źródła na ten temat są niepewne.

R1ctwcAWuyrF2
(Uzupełnij).