Sprawdź się
Oceń, do którego zmysłu odwołują się podane fragmenty Pana Tadeusza, a następnie dopasuj numery cytatów do nazw zmysłów.
cytat 2, cytat 1, cytat 4, cytat 3
dotyk | |
węch | |
wzrok | |
słuch |
cytat 1 | cytat 2 | cytat 3 | cytat 4 |
---|---|---|---|
|
|
|
|
Leszczyna jak menada z zielonymi berły,. Nazwa środka stylistycznego: a. metafora; b. antropomorfizacja; c. prowincjonalizm/regionalizm; 4. wykrzyknienie. Funkcja: 1. wyeksponowanie lokalnego charakteru, podkreślenie polskości, swojskości; 2. podkreślenie piękna, poetyzacja i idealizacja; 3. podkreślenie bliskości świata natury i człowieka, wyrażenie przekonania, że natura to żywy twór; 4. uwypuklenie skali emocji, jakie wzbudza kontakt z naturą. cytat 2:
Ubranymi, jak w grona, w orzechowe perły
Jarzębiny ze świeżym pasterskim rumieńcem. Nazwa środka stylistycznego: a. metafora; b. antropomorfizacja; c. prowincjonalizm/regionalizm; 4. wykrzyknienie. Funkcja: 1. wyeksponowanie lokalnego charakteru, podkreślenie polskości, swojskości; 2. podkreślenie piękna, poetyzacja i idealizacja; 3. podkreślenie bliskości świata natury i człowieka, wyrażenie przekonania, że natura to żywy twór; 4. uwypuklenie skali emocji, jakie wzbudza kontakt z naturą. cytat 3:
A przecież wokoło nich ciągnęły się lasy. Nazwa środka stylistycznego: a. metafora; b. antropomorfizacja; c. prowincjonalizm/regionalizm; 4. wykrzyknienie. Funkcja: 1. wyeksponowanie lokalnego charakteru, podkreślenie polskości, swojskości; 2. podkreślenie piękna, poetyzacja i idealizacja; 3. podkreślenie bliskości świata natury i człowieka, wyrażenie przekonania, że natura to żywy twór; 4. uwypuklenie skali emocji, jakie wzbudza kontakt z naturą.
Litewskie! tak poważne i tak pełne krasy!
Przeanalizuj środki poetyckie wykorzystane we fragmencie księgi III Pana Tadeusza do opisu litewskich lasów. Połącz cytaty z właściwymi nazwami środków stylistycznych i opisami ich funkcji.
Leszczyna jak menada z zielonymi berły,
,
Ubranymi, jak w grona, w orzechowe perłyJarzębiny ze świeżym pasterskim rumieńcem
, A przecież wokoło nich ciągnęły się lasy
,
Litewskie! tak poważne i tak pełne krasy!ożyna czarne usta tuląca do malin
cytat | nazwa środka stylistycznego | funkcja |
---|---|---|
Leszczyna jak menada z zielonymi berły, |
||
Jarzębiny ze świeżym pasterskim rumieńcem |
||
A przecież wokoło nich ciągnęły się lasy |
||
ożyna czarne usta tuląca do malin |
Nazwij trzy różne środki językowe, które czynią opis nieba z fragmentu III Księgi Pana Tadeusza bardziej plastycznym. Każdy środek zilustruj cytatem z tekstu i określ jego funkcję.
We fragmencie Księgi III Pana Tadeusza bohaterowie toczą dyskusję na temat piękna przyrody. Scharakteryzuj ich poglądy i preferencje estetyczne.
Subiektywny realizm romantycznego opisuOświeceniowy schematyzm opisu oznaczał, że występowały w nim zwykle rzeczowniki pozbawione przymiotników, wskazujące i nazywające konkretne przedmioty, lecz niezawierające żadnych informacji o ich wyglądzie. [...] Romantycy podchodzili do tego zupełnie inaczej. Przede wszystkim liczyła się dla nich nie wiedza o przedmiocie a bezpośredniość doznań zmysłowych, nie typowość, a więc cechy wspólne np. wszystkim drzewom czy kwiatom danego gatunku, ale właśnie to, co je odróżnia od wszystkich innych podobnych przedmiotów, ich indywidualność i niepowtarzalność. A żeby to uchwycić, nie wystarczała już oczywiście wiedza, ani ta erudycyjna, ani ta odwołująca się do codziennego, powszechnego doświadczenia. Ważniejsza w romantycznym opisie stawała się [...] metafora, która jest wyrazem dążenia nie do obiektywnego przedstawienia, ale uchwycenia subiektywnych, niepowtarzalnych doznań i skojarzeń. [...] Zasadą romantycznego opisu jest więc subiektywny realizm – dążenie do wiernego, dokładnego zapisu subiektywnych wrażeń, dostarczanych przez zmysły.
Przeanalizuj zjawisko idealizowania przyrody w Panu Tadeuszu. Rozwiń podane poniżej zagadnienia.