Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RzD5jo3xiPJ2w11
Ćwiczenie 1
Zaznacz zdania prawdziwe. Pozytywizmowi bliska jest epistemologia empirystyczna.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z punktu widzenia pozytywizmu metafizyka jest rdzeniem filozofii naukowej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zdania asercyjne to zdania, o których można orzec, że są prawdziwe lub fałszywe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pozytywiści eliminowali z poznania wiedzę aprioryczną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R12BJGDNeYrdK1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Zdanie, w którym treść orzecznika zawiera się w podmiocie., 2. Rodzaj etyki., 3. Według neopozytywistów wyrażane w etyce normatywnej., 4. Jedna z funkcji języka., 5. Zdanie weryfikowalne.
1
Ćwiczenie 2
R1Pi4MRREkqDo
(Uzupełnij).
R1btJWUoID7Bq1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. Wysiłki filozofów mające na celu zbudowanie etyki na wzór 1. naukowych, 2. co być powinno, 3. nauki, 4. reguł etycznych, 5. co jest spełzły na niczym. Systemy te skazane są na zagładę, ponieważ nauka nie tworzy i nie może tworzyć dyrektyw. Ten, kto szuka 1. naukowych, 2. co być powinno, 3. nauki, 4. reguł etycznych, 5. co jest nie powinien kopiować metod 1. naukowych, 2. co być powinno, 3. nauki, 4. reguł etycznych, 5. co jest. Nauka mówi nam o tym, 1. naukowych, 2. co być powinno, 3. nauki, 4. reguł etycznych, 5. co jest, a nie – 1. naukowych, 2. co być powinno, 3. nauki, 4. reguł etycznych, 5. co jest.
[Hans Reichenbach, Powstanie filozofii naukowej, tłum. H. Krahelska, Warszawa 1960, s. 295]
RgfUqSzAyN1D61
Ćwiczenie 4
Spośród poniższych zdań wybierz i oznacz te, które są zdaniami analitycznymi. Możliwe odpowiedzi: 1. Sąd sądem, a sprawiedliwość musi być po naszej stronie., 2. Śpię albo nie śpię., 3. Mój kot łowi myszy albo łowi inne zwierzęta., 4. Każda siostra jest kobietą.
21
Ćwiczenie 5

Ułóż dwa przykłady zdań, które będą mówić o tym samym zjawisku, ale jedno z nich będzie przynależeć do etyki opisowej, a drugie – do etyki normatywnej.

R1Qig91U0gNWv
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przeczytaj poniższe zdania. Określ, które zdania są opisowe, a które normatywne. Przyporządkuj je do odpowiednich zbiorów. Następnie odpowiedz na pytanie: Czy według neopozytywistów któreś z podanych zdań opisowych może służyć jako uzasadnienie dla jednego lub wielu zdań normatywnych?.

RxjvpVqBMei8R
Zdania opisowe Możliwe odpowiedzi: 1. 99% mieszkańców kraju uważa, że kradzież jest złem i powinna być karalna., 2. Zdecydowana większość obywateli naszego miasta kradnie., 3. Kradzież jest złem., 4. Wczoraj coś ukradłem. Zdania normatywne Możliwe odpowiedzi: 1. 99% mieszkańców kraju uważa, że kradzież jest złem i powinna być karalna., 2. Zdecydowana większość obywateli naszego miasta kradnie., 3. Kradzież jest złem., 4. Wczoraj coś ukradłem.
RaFP0Xy1ZllPE
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

W poniższym tekście neopozytywista Moritz Schlick mówi o postaciach naukowca i moralisty. Opisz w kilku zdaniach obie posatwy, koncentrując się na celach, które są właściwe refleksji reprezentowanej przez każdą z nich.

1
Moritz Schlick Zagadnienia etyki

O etyce jako nauce można mówić wtedy, kiedy stawia ona pytania sensowne, nadające się dzięki temu do udzielenia odpowiedzi. Prawidłowe odpowiedzi na jej pytania utworzą bowiem system zdań prawdziwych, taki zaś system prawdziwych twierdzeń z zakresu jakiegoś przedmiotu nazywa się właśnie nauką o tym przedmiocie. Każda nauka jako taka jest czysto teoretyczna, gdyż oprócz poznania nie przynosi nic innego, a jej celem jest wyłącznie prawda (…). Kiedy ktoś prowadzi badania w dziedzinie etyki po to, by zastosować ich wyniki w życiu i w postępowaniu, to wprawdzie on sam zajmuje się etyką, stawia sobie cel praktyczny, ale etyka jako taka nie zna innego celu poza prawdą. Dopóki etyk zajmuje się właściwymi sobie problemami teoretycznymi, musi zapomnieć o tym, że oprócz zainteresowań czysto poznawczych odczuwa również wobec przedmiotu swoich badań zainteresowanie czysto ludzkie. Nie ma bowiem większego niebezpieczeństwa, jak z etyka stać się moralistą, z badacza kaznodzieją.

1 Źródło: Moritz Schlick, Zagadnienia etyki, tłum. M. i A. Kawczakowie, Warszawa 1960, s. 14.
RW2iC34kvcJGr
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie tekstu z ćwiczenia 7. odpowiedz, kto będzie dla Moritza Schlicka „prawdziwym etykiem” i dlaczego.

RBHL8JxwiNxKQ
(Uzupełnij).