Sprawdź się
Zaznacz zdania prawdziwe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Pozytywizmowi bliska jest epistemologia empirystyczna. | □ | □ |
Z punktu widzenia pozytywizmu metafizyka jest rdzeniem filozofii naukowej. | □ | □ |
Zdania asercyjne to zdania, o których można orzec, że są prawdziwe lub fałszywe. | □ | □ |
Pozytywiści eliminowali z poznania wiedzę aprioryczną. | □ | □ |
Rozwiąż krzyżówkę.
- Zdanie, w którym treść orzecznika zawiera się w podmiocie.
- Rodzaj etyki.
- Według pozytywistów wyrażane w etyce normatywnej.
- Jedna z funkcji języka.
- Zdanie weryfikowalne.
1 | |||||||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||
5 |
Ułóż dwa przykłady zdań, które będą mówić o tym samym zjawisku, ale jedno z nich będzie przynależeć do etyki opisowej, a drugie – do etyki normatywnej.
Przeczytaj poniższe zdania. Określ, które zdania są opisowe, a które normatywne. Przyporządkuj je do odpowiednich zbiorów. Następnie odpowiedz na pytanie: Czy według neopozytywistów któreś z podanych zdań opisowych może służyć jako uzasadnienie dla jednego lub wielu zdań normatywnych?.
99% mieszkańców kraju uważa, że kradzież jest złem i powinna być karalna., Zdecydowana większość obywateli naszego miasta kradnie., Wczoraj coś ukradłem., Kradzież jest złem.
Zdania opisowe | |
---|---|
Zdania normatywne |
W poniższym tekście neopozytywista Moritz Schlick mówi o postaciach naukowca i moralisty. Opisz w kilku zdaniach obie posatwy, koncentrując się na celach, które są właściwe refleksji reprezentowanej przez każdą z nich.
Zagadnienia etykiO etyce jako nauce można mówić wtedy, kiedy stawia ona pytania sensowne, nadające się dzięki temu do udzielenia odpowiedzi. Prawidłowe odpowiedzi na jej pytania utworzą bowiem system zdań prawdziwych, taki zaś system prawdziwych twierdzeń z zakresu jakiegoś przedmiotu nazywa się właśnie nauką o tym przedmiocie. Każda nauka jako taka jest czysto teoretyczna, gdyż oprócz poznania nie przynosi nic innego, a jej celem jest wyłącznie prawda (…). Kiedy ktoś prowadzi badania w dziedzinie etyki po to, by zastosować ich wyniki w życiu i w postępowaniu, to wprawdzie on sam zajmuje się etyką, stawia sobie cel praktyczny, ale etyka jako taka nie zna innego celu poza prawdą. Dopóki etyk zajmuje się właściwymi sobie problemami teoretycznymi, musi zapomnieć o tym, że oprócz zainteresowań czysto poznawczych odczuwa również wobec przedmiotu swoich badań zainteresowanie czysto ludzkie. Nie ma bowiem większego niebezpieczeństwa, jak z etyka stać się moralistą, z badacza kaznodzieją.
Na podstawie tekstu z ćwiczenia 7. odpowiedz, kto będzie dla Moritza Schlicka „prawdziwym etykiem” i dlaczego.