Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe. Wydarzenia przedstawione w Łysej śpiewaczce są połączone związkami przyczynowo-skutkowymi. Możliwe odpowiedzi: P, F. Bohaterowie Łysej śpiewaczki są do siebie podobni z charakteru i sposobu zachowania. Możliwe odpowiedzi: P, F. Bohaterowie Łysej śpiewaczki nieustannie zmieniają temat rozmowy.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Działania bohaterów Łysej śpiewaczki mają zrozumiałą motywację psychologiczną. Możliwe odpowiedzi: P, F
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe. Wydarzenia przedstawione w Łysej śpiewaczce są połączone związkami przyczynowo-skutkowymi. Możliwe odpowiedzi: P, F. Bohaterowie Łysej śpiewaczki są do siebie podobni z charakteru i sposobu zachowania. Możliwe odpowiedzi: P, F. Bohaterowie Łysej śpiewaczki nieustannie zmieniają temat rozmowy.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Działania bohaterów Łysej śpiewaczki mają zrozumiałą motywację psychologiczną. Możliwe odpowiedzi: P, F
11
Ćwiczenie 2
Do podanych wyrazów dopisz po 4 synonimy.
Rj8XAvwJtyCuA
ABSURD (Uzupełnij). BANAŁ (Uzupełnij).
Poszukaj synonimów w tekście lekcji oraz w słowniku synonimów.
Spośród poniższych związków frazeologicznych wybierz te, które trafnie charakteryzują sposób mówienia bohaterów Łysej śpiewaczki. Możliwe odpowiedzi: 1. gadać jak najęty, 2. mówić od rzeczy, 3. przemówić komuś do rozumu, 4. mówić, co ślina na język przyniesie, 5. mówić lakonicznie, 6. rozpływać się w ustach, 7. pleść trzy po trzy, 8. rozmawiać w cztery oczy, 9. mieć na końcu języka, 10. mówić jak ślepy o kolorach, 11. zapomnieć języka w gębie
1
Ćwiczenie 4
R1BXBMfXkklun
Połącz w pary cytaty z Łysej śpiewaczki z nazwami zastosowanych w nich środków artystycznych. „Kaktus, hokus, pokus” Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. aliteracja, 3. paronomazja, 4. glosolalia „Stróż jest tchórz, tchórz jest stróż. […] Ale stróż czyści kurz.” Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. aliteracja, 3. paronomazja, 4. glosolalia „PAN SMITH (naśladując pociąg) Tuff, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff.” Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. aliteracja, 3. paronomazja, 4. glosolalia „Kakatoes, kakatoes” Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. aliteracja, 3. paronomazja, 4. glosolalia
Połącz w pary cytaty z Łysej śpiewaczki z nazwami zastosowanych w nich środków artystycznych. „Kaktus, hokus, pokus” Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. aliteracja, 3. paronomazja, 4. glosolalia „Stróż jest tchórz, tchórz jest stróż. […] Ale stróż czyści kurz.” Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. aliteracja, 3. paronomazja, 4. glosolalia „PAN SMITH (naśladując pociąg) Tuff, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff.” Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. aliteracja, 3. paronomazja, 4. glosolalia „Kakatoes, kakatoes” Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. aliteracja, 3. paronomazja, 4. glosolalia
Podaj cechy komedii i cechy tragedii obecne w Łysej śpiewaczce. Cechy tragedii. Możliwe odpowiedzi: obecność komizmu (postaci, sytuacyjnego, słownego), pomyślne rozwiązanie przez bohatera kolejnych problemów, pogodny, radosny nastrój, szczęśliwe zakończenie. Cechy tragedii. Możliwe odpowiedzi: obecność rządzących życiem bohatera sił niezależnych od niego, konieczność dokonania przez bohatera wyboru, poważny nastrój, zakończenie – katastrofa.
Podaj cechy komedii i cechy tragedii obecne w Łysej śpiewaczce. Cechy tragedii. Możliwe odpowiedzi: obecność komizmu (postaci, sytuacyjnego, słownego), pomyślne rozwiązanie przez bohatera kolejnych problemów, pogodny, radosny nastrój, szczęśliwe zakończenie. Cechy tragedii. Możliwe odpowiedzi: obecność rządzących życiem bohatera sił niezależnych od niego, konieczność dokonania przez bohatera wyboru, poważny nastrój, zakończenie – katastrofa.
21
Ćwiczenie 6
Udowodnij, że Łysa śpiewaczka jest tragikomedią – sformułuj dwa argumenty i opatrz je przykładami z tekstu.
Rj2zJYkeMGvSv
(Uzupełnij).
Odszukaj w utworze element komiczny i element tragiczny.
Upewnij się, że twoje argumenty odnoszą się do tematyki utworu oraz do atmosfery i tonu wypowiedzi bohaterów.
31
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij, na czym polega absurdalność zacytowanych wypowiedzi bohaterów Łysej śpiewaczki.
EugèneIonescoŁysa śpiewaczka. Antysztuka
STRAŻAK: […] już muszę iść […] punktualnie za trzy kwadranse i szesnaście minut mam pożar na drugim końcu miasta.
lysa1 Źródło: EugèneIonesco, Łysa śpiewaczka. Antysztuka, [w:] tegoż, Łysa śpiewaczka. Lekcja. Krzesła, tłum. Jerzy Lisowski, Izabelin 2004, s. 52.
R1XINfCZfIbLy
(Uzupełnij).
EugèneIonescoŁysa śpiewaczka. Antysztuka
PAN SMITH: Lepsza polędwica w szalecie niż onuce w galarecie.
lysa2 Źródło: EugèneIonesco, Łysa śpiewaczka. Antysztuka, [w:] Eugène Ionesco, Łysa śpiewaczka. Lekcja. Krzesła, tłum. Jerzy Lisowski, Izabelin 2004, s. 55.
R1UfDNTf4m5bA
(Uzupełnij).
EugèneIonescoŁysa śpiewaczka. Antysztuka
PAN MARTIN: Podłoga jest pod nami, a sufit nad nami.
lysa3 Źródło: EugèneIonesco, Łysa śpiewaczka. Antysztuka, [w:] tegoż, Łysa śpiewaczka. Lekcja. Krzesła, tłum. Jerzy Lisowski, Izabelin 2004, s. 53.
R1OLo7M1KFfvK
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Zastanów się nad związkiem stwierdzeń bohaterów z powszechnie uznawaną wiedzą o świecie. Zwróć uwagę na stosowane przez bohaterów formy językowe.
Twoja odpowiedź powinna wskazywać na sprzeczności między tym, co twierdzą bohaterowie, a powszechnie uznawaną wiedzą o świecie, na banalność wygłaszanych zdań i dziecinną formę wypowiedzi.
311
Ćwiczenie 8
Na podstawie zakończenia Łysej śpiewaczki wyjaśnij, jaką wizję społeczeństwa XX wieku przedstawia sztuka.
EugèneIonescoŁysa śpiewaczka. Antysztuka
Cisza. Powraca światło. Na scenie siedzą państwo Martin i wypowiadają pierwsze kwestie państwa Smith.
R1WSV8xzWe1ZX1
(Uzupełnij).
lysa4 Źródło: EugèneIonesco, Łysa śpiewaczka. Antysztuka, [w:] tegoż, Łysa śpiewaczka. Lekcja. Krzesła, tłum. Jerzy Lisowski, Izabelin 2004, s. 60.
Zastanów się nad podobieństwami i różnicami między państwem Smithami a państwem Martinami.
Twoja odpowiedź powinna wyjaśniać, czy w dwudziestowiecznym społeczeństwie jest możliwy indywidualizm, niepowtarzalność i autentyczność.
Praca domowa
Czy państwo Smithowie i państwo Martinowie z Łysej śpiewaczki mogliby być bohaterami wiersza Mieszkańcy Juliana Tuwima? Odpowiedzi udziel w formie rozprawki liczącej przynajmniej 250 słów. Poprzyj swoje argumenty przykładami z obu tekstów.
Julian TuwimMieszkańcy
Straszne mieszkania. W strasznych mieszkaniach Strasznie mieszkają straszni mieszczanie. Pleśnią i kopciem pełznie po ścianach Zgroza zimowa, ciemne konanie.
Od rana bełkot. Bełkocą, bredzą, Że deszcz, że drogo, że to, że tamto. Trochę pochodzą, trochę posiedzą, I wszystko widmo. I wszystko fantom.
Sprawdzą godzinę, sprawdzą kieszenie, Krawacik musną, klapy obciągną I godnym krokiem z mieszkań – na ziemię, Taką wiadomą, taką okrągłą.
I oto idą, zapięci szczelnie, Patrzą na prawo, patrzą na lewo. A patrząc – widzą wszystko oddzielnie: Że dom... że Stasiek... że koń... że drzewo...
Jak ciasto biorą gazety w palce I żują, żują na papkę pulchną, Aż, papierowym wzdęte zakalcem, Wypchane głowy grubo im puchną.
I znowu mówią, że Ford... że kino... Że Bóg... że Rosja... radio, sport, wojna... Warstwami rośnie brednia potworna I w dżungli zdarzeń widmami płyną.
Głowę rozdętą i coraz cięższą Ku wieczorowi ślepo zwieszają. Pod łóżka włażą, złodzieja węszą, Łbem o nocniki chłodne trącając.
I znowu sprawdzą kieszonki, kwitki, Spodnie na tyłkach zacerowane, Własność wielebną, święte nabytki, Swoje, wyłączne, zapracowane.
Potem się modlą: „od nagłej śmierci... ...od wojny... głodu... odpoczywanie” I zasypiają z mordą na piersi W strasznych mieszkaniach straszni mieszczanie.
tuwim Źródło: Julian Tuwim, Mieszkańcy, [w:] Jan Marx, Skamandryci, t. 96, Warszawa 1992, s. 95.