Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RiWtpX8TOiqRY1
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RYx7NHcefCKMi1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij luki w tekście podanymi wyrazami. Roztwory dzielą się na: 1. wielkość, 2. właściwe, 3. mleko, 4. zupa, 5. zawiesiny, 6. koloidalne, 7. roztworu właściwego, 1. wielkość, 2. właściwe, 3. mleko, 4. zupa, 5. zawiesiny, 6. koloidalne, 7. roztworu właściwego, 1. wielkość, 2. właściwe, 3. mleko, 4. zupa, 5. zawiesiny, 6. koloidalne, 7. roztworu właściwego (kolejno, zgodnie z wielkością rozproszonych cząstek). Podstawowa metoda klasyfikacji oparta jest o 1. wielkość, 2. właściwe, 3. mleko, 4. zupa, 5. zawiesiny, 6. koloidalne, 7. roztworu właściwego cząstek znajdujących się w roztworze.
Przykładem 1. wielkość, 2. właściwe, 3. mleko, 4. zupa, 5. zawiesiny, 6. koloidalne, 7. roztworu właściwego jest roztwór soli kuchennej w wodzie, roztworu koloidalnego 1. wielkość, 2. właściwe, 3. mleko, 4. zupa, 5. zawiesiny, 6. koloidalne, 7. roztworu właściwego, a zawiesiną jest 1. wielkość, 2. właściwe, 3. mleko, 4. zupa, 5. zawiesiny, 6. koloidalne, 7. roztworu właściwego.
RSMjlD5mXl4hc1
Ćwiczenie 3
Możliwe odpowiedzi: 1. mgła, dym, mleko, 2. mleko, solanka, dym, 3. powietrze, dym, krew, 4. krew, mleko, błoto
R12Qijlkk0Jaj1
Ćwiczenie 4
Wybierz prawidłową odpowiedź wyjaśniającą efekt Tyndalla. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to zjawisko fizyczne polegające na rozproszeniu światła przechodzącego przez roztwór koloidalny lub zawiesinę z wytworzeniem charakterystycznej smugi światła., 2. Jest to zjawisko chemiczne polegające na rozproszeniu światła przechodzącego przez roztwór koloidalny z wytworzeniem charakterystycznego stożka świetlnego., 3. Jest to zjawisko emisji fal świetlnych w wyniku reakcji chemicznych., 4. Jest to zjawisko emisji fal świetlnych w wyniku procesów fizycznych.
21
Ćwiczenie 5

Dla podanych przykładów mieszanin zidentyfikuj fazę zdyspergowaną i fazę dyspersyjną (ośrodek rozpraszający). Podaj stan skupienia i nazwę substancji dla każdej z faz.

  1. Kleik skrobiowy.

  2. Galaretka.

  3. Mgła.

RfD9YctCin9Fr
Odpowiedź: (Uzupełnij).
RChzozg2ePWAW2
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, czym różnią się między sobą metody otrzymywania koloidów (metoda dyspersyjna od kondensacyjnej).

Re8ZSFgokrhzZ
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Uzupełnij brakujące pola w poniższym dzienniku laboratoryjnym.

RygcRcv0IDWbh
Problem badawczy: Czy kwas oleinowy ulega reakcji utleniania pod wpływem roztworu manganianu (VII) potasu?. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt i odczynniki laboratoryjne: (Uzupełnij). Instrukcja wykonania doświadczenia: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: Kwas oleinowy ulega reakcji utleniania pod wpływem zakwaszonego roztworu manganianu(VII) potasu.
R10Wng6EvS17s
Problem badawczy: Czy za pomocą efektu Tyndalla można odróżnić od siebie roztwór właściwy, roztwór koloidalny oraz zawiesinę? Sprzęt i odczynniki laboratoryjne: (Uzupełnij) Opis schematu doświadczenia: (Uzupełnij) Instrukcja wykonania doświadczenia: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: Za pomocą efektu Tyndalla można odróżnić od siebie roztwór właściwy, roztwór koloidalny oraz zawiesinę.
31
Ćwiczenie 9
RIsuzq09ddm15
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.