Sprawdź się
Przyporządkuj wytwory do sfery opanowania przyrody przez człowieka i tworzenia kultury przez ludzi:
wytyczanie dróg, budowa domów, korzystanie z języka, tworzenie państw, uprawa ziemi
Opanowanie przyrody | |
---|---|
Tworzenie kultury |
Określ, w jaki sposób Ingarden określa istotę człowieczeństwa – człowieka i jego życia – w poniższym fragmencie swego eseju:
Człowiek i jego rzeczywistośćWyobraźmy sobie bowiem, że ze świata nagle znikły wszystkie dzieła sztuki, wszystkie teorie naukowe i filozoficzne, państwa, instytucje publiczne i prywatne itd. i że zarazem nie moglibyśmy się w żaden sposób dowiedzieć o tym, co było niegdyś w naszym własnym życiu pokoleń i narodów, które już przeszło. Czy to, co by pozostało, byłoby dla nas istotnie tym światem, w którym faktycznie żyjemy? Czy nie byłoby czymś niesłychanie uboższym i innym? I czy my sami nie musielibyśmy się zmienić […], żeby w tym zubożonym świecie móc żyć […]? I jakież inne – czy w ogóle ludzkie? – byłoby wówczas nasze życie. Może by nawet nam się dobrze powodziło, może mielibyśmy wygodniejsze koleje i szybsze aeroplany […], ale czy moglibyśmy wówczas żyć jak ludzie?
Zinterpretuj słowa Ingardena:
Człowiek i jego rzeczywistośćjesteśmy dziedzicami minionych pokoleń, […] nie jesteśmy – każdy z nas z osobna – samotni na świecie, […] mamy wspólny świat wytworów ducha i naszych przezeń kierowanych czynności cielesnych, a przez to i my sami – ludzie z ludźmi – w mniejszym lub większym stopniu zrastamy się w jeden jakby organizm ludzkości.
Scharakteryzuj na podstawie analizy eseju Człowiek i jego rzeczywistość R. Ingardena kondycję ludzką.