1
Pokaż ćwiczenia:
RnPBMmawPbsI211
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj wytwory do sfery opanowania przyrody przez człowieka i tworzenia kultury przez ludzi: Opanowanie przyrody Możliwe odpowiedzi: 1. uprawa ziemi, 2. wytyczanie dróg, 3. tworzenie państw, 4. budowa domów, 5. korzystanie z języka Tworzenie kultury Możliwe odpowiedzi: 1. uprawa ziemi, 2. wytyczanie dróg, 3. tworzenie państw, 4. budowa domów, 5. korzystanie z języka
R6KT7qWZNSOY51
Ćwiczenie 2
Według Ingardena człowieka wśród innych zwierząt wyróżnia to, że: Możliwe odpowiedzi: 1. wytwarza narzędzia, 2. posługuje się językiem, 3. opanowuje przyrodę lepiej niż inne gatunki, 4. wytwarza świat kultury
RHP0CA3MC3rNP1
Ćwiczenie 3
Quasi-rzeczywistość kultury charakteryzuje się tym, że: Możliwe odpowiedzi: 1. stanowi nieodłączny składnik ludzkiej egzystencji, 2. obejmuje zarówno sztukę, jak i instytucje społeczne, 3. łączy pokolenia ludzi, 4. pomaga człowiekowi w opanowaniu przyrody
RQ2LdeETg5tiF1
Ćwiczenie 4
Tworzenie przez człowieka sztuki według Ingardena: Możliwe odpowiedzi: 1. jest zaspokojeniem jego psychicznych potrzeb, 2. daje ujście ludzkim możliwościom twórczym, 3. rozwija świat kultury, 4. wpływa na materialny poziom życia ludzi
R1RjhPZYPRJmu2
Ćwiczenie 5
W ujęcie Ingardena charakterystyczne dla wartości tworzonych w kulturze, jest to, że: Możliwe odpowiedzi: 1. nie dotyczą one materialnej sfery świata, 2. ujawniają się w ludzkich wytworach, 3. wymagają od człowieka wysiłku, 4. są podobne do wytworów innych zwierząt
21
Ćwiczenie 6

Określ, w jaki sposób Ingarden określa istotę człowieczeństwa – człowieka i jego życia – w poniższym fragmencie swego eseju:

Roman Ingarden Człowiek i jego rzeczywistość

Wyobraźmy sobie bowiem, że ze świata nagle znikły wszystkie dzieła sztuki, wszystkie teorie naukowe i filozoficzne, państwa, instytucje publiczne i prywatne itd. i że zarazem nie moglibyśmy się w żaden sposób dowiedzieć o tym, co było niegdyś w naszym własnym życiu pokoleń i narodów, które już przeszło. Czy to, co by pozostało, byłoby dla nas istotnie tym światem, w którym faktycznie żyjemy? Czy nie byłoby czymś niesłychanie uboższym i innym? I czy my sami nie musielibyśmy się zmienić […], żeby w tym zubożonym świecie móc żyć […]? I jakież inne – czy w ogóle ludzkie? – byłoby wówczas nasze życie. Może by nawet nam się dobrze powodziło, może mielibyśmy wygodniejsze koleje i szybsze aeroplany […], ale czy moglibyśmy wówczas żyć jak ludzie?

cw6 Źródło: Roman Ingarden, Człowiek i jego rzeczywistość, [w:] Książeczka o człowieku, Kraków 1998, s. 32–33.
R1eR0GQ0J3vQb
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zinterpretuj słowa Ingardena:

Roman Ingarden Człowiek i jego rzeczywistość

jesteśmy dziedzicami minionych pokoleń, […] nie jesteśmy – każdy z nas z osobna – samotni na świecie, […] mamy wspólny świat wytworów ducha i naszych przezeń kierowanych czynności cielesnych, a przez to i my sami – ludzie z ludźmi – w mniejszym lub większym stopniu zrastamy się w jeden jakby organizm ludzkości.

cw7 Źródło: Roman Ingarden, Człowiek i jego rzeczywistość, [w:] Książeczka o człowieku, Kraków 1998, s. 35.
R12qht9LPKsMf
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Scharakteryzuj na podstawie analizy eseju Człowiek i jego rzeczywistość R. Ingardena kondycję ludzką.

R1SAagEnBYaZn
(Uzupełnij).