Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RMfeSubKfd38w11
Ćwiczenie 1
Czym różni się erystyka od retoryki? retoryka Możliwe odpowiedzi: 1. manipulacja, 2. sztuka pięknego wysławiania się, 3. sztuka prowadzenia dyskusji, 4. nieistotność prawdy, 5. przekonywanie do swoich racji, 6. krasomówstwo, 7. używanie perswazji w sposób etyczny, 8. chwyty zgodne z etyką, 9. chwyty często nieetyczne, 10. dążenie do prawdy erystyka Możliwe odpowiedzi: 1. manipulacja, 2. sztuka pięknego wysławiania się, 3. sztuka prowadzenia dyskusji, 4. nieistotność prawdy, 5. przekonywanie do swoich racji, 6. krasomówstwo, 7. używanie perswazji w sposób etyczny, 8. chwyty zgodne z etyką, 9. chwyty często nieetyczne, 10. dążenie do prawdy
11
Ćwiczenie 2

Wybierz trzy grafiki z sekcji „Grafika interaktywna”, a następnie przekształć dialogi tak, by jeden ze współrozmówców manipulował drugą osobą poprzez odwoływanie się do pozytywnych emocji i uczuć.

RQ1TJCYddCJIt
Grafika 1 (Uzupełnij). Grafika 2 (Uzupełnij). Grafika 3 (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Odwołując się do poprzedniego ćwiczenia, odpowiedz na pytanie: czy manipulacja za pomocą odwołania się do pozytywnych emocji i uczuć jest konstruktywna?

RoL86M0uPPpH7
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Przeczytaj fragment tekstu Susan Sontag Choroba jako metafora, a następnie przytocz trzy przykłady erystycznego wykorzystania metafory choroby w przestrzeni publicznej.

Zapoznaj się z fragmentem tekstu Susan Sontag Choroba jako metafora, a następnie przytocz trzy przykłady erystycznego wykorzystania metafory choroby w przestrzeni publicznej.

Susan Sontag Choroba jako metafora

Choroby zawsze wykorzystywane były jako metafory wzmacniające oskarżenia społeczeństwa o korupcję czy niesprawiedliwość. Tradycyjne metafory tego typu miały przede wszystkim nadać wypowiedzi odpowiednią siłę; w porównaniu z metaforami współczesnymi nie niosły one raczej konkretnej treści. U Szekspira znajdujemy wiele odmian obiegowej metafory zakażenia „organizmu politycznego” — przy czym nie czyni on rozróżnień między zakażeniem, infekcją, otwartą raną, ropniem, wrzodem lub czymś, co nazwalibyśmy guzem. Choroby używane jako inwektywy dzielą się jedynie na dwa rodzaje: bolesne, lecz uleczalne, i potencjalnie śmiertelne. Choroby konkretne występują jako przykłady choroby w ogóle; żadna choroba nie rządzi się własną, szczególną logiką. Obraz choroby wyraża troskę o ład społeczny, zaś zdrowie jest czymś oczywistym. Takie metafory nie wyrażają współczesnej koncepcji „choroby głównej”, koncepcji, w której chodzi przede wszystkim o pojęcie zdrowia.

sontag Źródło: Susan Sontag, Choroba jako metafora, tłum. B. Grzegorzewska. Cytat za: Osoby, wybór, opracowanie i redakcja M. Janion i S. Rosiek, Gdańsk 1984, s. 230.
Rbm6GiXQ5Zip9
(Uzupełnij).
1
211
Ćwiczenie 5

Przyporządkuj zastosowane chwyty erystyczne do postaci z grafik, które również je zastosowały.

RxTjdArqWWqoi
Propozycje agresywny, lekceważący, uprzejmy, szarmancki, drwiący, serdeczny, namolny, pieczołowity, cyniczny, troskliwy, zainteresowany
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
RZdr4hkXBmdRH
1. Niech naczelny wrocławski mordobijca innych nie oskarża o agresję. (Uzupełnij). 2. Mam wyrzucić śmieci? A co na niebie księżyc świeci? Nie masz innych dzieci? (Uzupełnij). 3. Nauczycielka etyki i takie anarchistyczne poglądy! (Uzupełnij). 4. Aha, nie lubisz lodów. No tak, w ogóle unikasz cukrów. Od zimnych potraw bolą cię zęby. To wszystko jest bardzo interesujące. Biorę dla ciebie gałkę cynamonowych, są prawie jak ciepła herbata. (Uzupełnij). 5. W jednej chwili czujesz się kobietą i domagasz się stuprocentowego prawa do decydowania o sobie, a w innej zakładasz spodnie i męską czapkę. To może należy ci się prawo do decydowania o sobie w sześćdziesięciu procentach? (Uzupełnij). 6. Drogi studencie, twierdzi pan, że przez moją ekwiwokację nie zrozumiał pan pytania egzaminacyjnego? No cóż, mogłoby się wydawać, że student III roku psychologii radzi sobie z ekwiwokacją. Pańscy koledzy jakoś zrozumieli, co było przedmiotem pytania. W ich przypadku ekwiwokacja nie okazała się antycypacją oblania egzaminu. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 6

Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytanie: jakie konsekwencje społeczne ma stosowanie argumentum ad Hitlerum?

Zapoznaj się z tekstem i odpowiedz na pytanie: jakie konsekwencje społeczne ma stosowanie argumentum ad Hitlerum?

Beata Witkowska-Maksimczuk Elementy retoryki i erystyki w przykładach

Argumentum ad Hitlerum to element tzw. prawa Godwina, które zostało żartobliwie sformułowane w 1990 r. przez Mike’a Godwina na podstawie obserwacji internetowych grup dyskusyjnych. Prawo Godwina brzmi następująco: Wraz z trwaniem dyskusji w internecie prawdopodobieństwo przyrównania czegoś lub kogoś do nazizmu bądź Hitlera dąży do 1. Polski wariant prawa Godwina sformułowany jako wynik analizy telewizyjnych dyskusji politycznych (prawo Witkowskiej‑Maksimczuk) brzmi: Wraz z trwaniem polskiej dyskusji politycznej prawdopodobieństwo nazwania kogoś komuchem wzrasta do 1.

cytat 7 Źródło: Beata Witkowska-Maksimczuk, Elementy retoryki i erystyki w przykładach, s. 159.
RsUK2YE5IGOwb
(Uzupełnij).
R1JYNX4AfcLo521
Ćwiczenie 7
Uzupełnij tekst tak, aby był zgodny z poniższymi założeniami:
We wzajemnych kontaktach możemy się posługiwać językiem dominacji lub językiem wzbogacającym życie. Dla zobrazowania tej idei Marshall B. Rosenberg wybrał dwa symbole: szakala i żyrafę. Język żyrafy określał jako język empatii i szacunku, używany z perspektywy „JA”. Szakal z kolei posługuje się językiem, który odcina nas od kontaktu – używa oceny, osądu i obwiniania, mówi z perspektywy „TY”. Dlaczego żyrafa?
Żyrafa jest ssakiem, który w stosunku do swojej masy ciała ma największe serce. Dzięki swojej długiej szyi spogląda na świat z szerokiej perspektywy – ma bardzo szeroki ogląd sytuacji i może objąć całokształt tego, co się dzieje. Jest też fizycznie bardzo silna.
W świecie Porozumienia bez Przemocy żyrafa posługuje się „językiem serca” – uczuć i potrzeb. Mówi w liczbie (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację, mówi o sobie, używa komunikatu (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację. W czasie rozmowy chce usłyszeć drugiego człowieka i chce być sama (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację. Chce docierać do swoich i cudzych potrzeb, zarówno tych zaspokojonych, jak i niezaspokojonych. Chce być w kontakcie ze swoimi uczuciami i z uczuciami innych – także wtedy, kiedy jest (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację. Żyrafa jest przede wszystkim szczera i mówi o tym, co dzieje się w jej sercu. Mówi „nie”, kiedy myśli „nie” (dokładnie tak, jak robią to małe dzieci!). Odnosi się z szacunkiem i (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację do każdego człowieka. Chce wzbogacać życie – swoje i innych. Chce dawać z serca i brać z serca.
Jeśli pojawia się (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację – mówi o nim otwarcie, jasno i ze zrozumieniem, bez obrażania się, zawstydzania, oskarżania innych czy szukania (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację. Stara się rozwiązać go w „żyrafi” sposób, czyli tak, aby potrzeby wszystkich zostały usłyszane. Wtedy szuka rozwiązania, które zadowoli wszystkie strony.
Co z tym szakalem?
Szakal posługuje się językiem (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację, osądów, często obwinia, mówi z perspektywy (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację. Szakal chętnie powie, co z tobą jest nie tak, (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację twoją osobowość, twoje problemy i zupełnie o to nieproszony – udzieli mnóstwa (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację. Szakal po prostu wie i zawsze (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację!
Łatwo go rozpoznać – w czasie rozmowy posługuje się etykietami – mówi, jaki jesteś (np. leniwy, nieodpowiedzialny, dziecinny…) i chętnie sięga po (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację w „porządkowaniu” świata (np. dzieci są głupiutkie, profesjonaliści nie okazują uczuć, kobiety są zbyt emocjonalne…). Szakal chce dominować i mieć rację. Żąda (tu wybierz) 1. niewłaściwych rad, 2. ofiary, 3. stereotyp, 4. usłyszana, 5. mnogiej, 6. „TY”, 7. dobrych rad, 8. ogólnych, 9. trudno, 10. konkretnych, 11. się myli, 12. empatią, 13. JA, 14. pojedynczej, 15. ocen, 16. konflikt, 17. serca, 18. winnego, 19. zdiagnozuje, 20. ma rację rozwiązań i często, aby je uzyskać, posługuje się karami i nagrodami.”
(Tekst pochodzi ze strony Stowarzyszenia Trenerów NVC [Nonviolent Communication])
31
Ćwiczenie 8

Poszukaj w internecie i posłuchaj piosenki Zoil w wykonaniu Katarzyny Nosowskiej oraz Kazika, a następnie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z tekstem piosenki Zoil autorstwa Andrzeja Smolika i wykonaj polecenia.

Andrzej Smolik Zoil

Kurdupel nadęty
Miernota przeklęty
Z rybą w nazwisku
Bliźniemu po pysku
Z pretensjami do tronu
Tronu po Napoleonu
Ostatni z miotu
Bez krzty polotu

Oceniaj mnie,
Niech jad strumieniami leje się
Oceniaj mnie,
Niech jad strumieniami leje się

Przez świat niedoceniony
Bez szansy na żonę
A po co mu żona
Przecież żadna niegodna
Bo każda kobieta
Ma w sobie coś z dziwki
Zadasz się z taką
Oskubie do‑centa

Oceniaj mnie,
Niech jad strumieniami leje się
Oceniaj mnie,
Niech jad strumieniami leje się

Na te wszystkie smutki
Z nienawiści do sztuki
On został krytykiem
Pewnie jest tutaj dzisiaj
I jad mu się leje
I z jadu kałuża
I jad mu się leje i z jadu kałuża

Oceniaj mnie,
Niech jad strumieniami leje się
Oceniaj mnie,
Niech jad strumieniami leje się

cytat 8 Źródło: Andrzej Smolik, Zoil.
R1JpOPLLM0X9B
1. Sprawdź znaczenie słowa zoil. (Uzupełnij). 2. Jaki chwyt erystyczny zastosowano w piosence? (Uzupełnij). 3. Napisz krótki i rzeczowy list do twojego zoila – unikaj chwytów erystycznych. (Uzupełnij).