Ilustracja interaktywna
Zapoznaj się z cytatami z Erystyki przedstawiającymi kolejne chwyty erystyczne oraz z grafikami interaktywnymi, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z cytatami z Erystyki przedstawiającymi kolejne chwyty erystyczne oraz z treścią grafik interaktywnych, a następnie wykonaj polecenia.
SPOSÓB 8.
ErystykaDoprowadzać przeciwnika do złości: albowiem w złości nie jest on w stanie prawidłowo rozumować i dopilnowywać swoich korzyści. Sprowokować do złości można przez jawnie niesprawiedliwe traktowanie lub przez szykany i w ogóle przez bezczelne zachowanie się.
SPOSÓB 14.
ErystykaBezczelnym manewrem można nazwać zachowanie następujące: dajmy na to, że na kilka pytań przeciwnik dał odpowiedzi niezgodne z zamierzonym przez nas wnioskiem; pomimo to traktujemy ten wniosek jako dowiedziony i tryumfalnie go wygłaszamy. Jeżeli przeciwnik jest nieśmiały albo głupi, my zaś dysponujemy dużą bezczelnością i dobrym głosem, to taka sztuka może się świetnie udać.
SPOSÓB 16.
ErystykaArgumenta ad hominem [do człowieka] lub ex concessis [na mocy tego, na co przystaje przeciwnik]. Przy każdym twierdzeniu przeciwnika musimy badać, czy ono w jakiś sposób, choćby tylko pozornie, nie znajduje się w sprzeczności z czymś, co przeciwnik powiedział lub przyznał wcześniej, bądź też z regułami jakiejś szkoły, sekty, którą on pochwala i aprobuje, lub z postępowaniem zwolenników tej sekty – choćby nawet zwolenników nieszczerych i pozornych, bądź wreszcie z jego własnym sposobem postępowania. Jeżeli np. przeciwnik broni samobójstwa, krzyczymy zaraz: ,,To dlaczego sam się nie powiesisz?”. A jeśli twierdzi na przykład, że pobyt w Berlinie jest nieprzyjemny, natychmiast zawołamy: ,,To dlaczego nie wyjeżdżasz pierwszą ekstra‑pocztą?”. Jakąś szykanę zawsze będzie można wynaleźć.
SPOSÓB 28.
ErystykaSposób ten daje się zastosować głównie wtedy, gdy uczeni dyskutują przed słuchaczami niewykształconymi. Jeżeli nie ma się ani argumentum ad rem [argumentu odwołującego się do rzeczy], ani nawet argumentum ad hominem [argumentu do człowieka], to stosuje się argumentum ad auditores [argument odwołujący się do słuchaczy], tzn. zarzut niesłuszny, którego błędność jednak widoczna jest tylko dla znawcy; znawcą takim jest przeciwnik, ale znawcami nie są słuchacze. W ich oczach więc jest on pobity, zwłaszcza gdy przez ten zarzut twierdzenie jego zostaje w jakiś sposób ośmieszone; albowiem do śmiechu ludzie są zawsze skorzy, a śmiejących się mamy wówczas po naszej stronie. Aby wykazać nieważność zarzutu, przeciwnik musiałby wdać się w długie wywody i sięgać do podstaw nauki lub do innych źródeł; lecz niełatwo znajdą one zrozumienie u słuchaczy.
SPOSÓB 32.
ErystykaPrzeszkadzające nam twierdzenie przeciwnika możemy łatwo usunąć lub też przynajmniej uczynić podejrzanym, zaliczając je do jakiejś nienawistnej nam kategorii pojęć, i to nawet wtedy, gdy zachodzi tylko słabe podobieństwo lub inne luźne powiązanie, jak np. w powiedzeniach: „To jest manicheizm; to arianizm; to pelagianizm; to idealizm; to spinozyzm; to panteizm; to brownianizm; to naturalizm; to ateizm; to racjonalizm; to spirytualizm; to mistycyzm itd., itd.”. Czynimy tu dwa założenia: 1) że owo twierdzenie jest rzeczywiście identyczne z tą kategorią albo przynajmniej jest w niej zawarte; wołamy wówczas: „O, to już znamy!” i 2) że cała ta kategoria pojęć została już odrzucona i nie może zawierać prawdziwego słowa.
SPOSÓB OSTATNI
ErystykaJeżeli się spostrzega, że przeciwnik jest silniejszy i że w końcu nie będzie się miało racji, to atakuje się go w sposób osobisty, obraźliwy, grubiański. Polega to na tym, że (mając i tak już sprawę przegraną) porzuca się przedmiot sporu i zamiast tego atakuje się osobę przeciwnika w jakikolwiek bądź sposób; można by to nazwać argumentum ad personam, w odróżnieniu od argumentum ad hominem [argumentem do człowieka]; przy tym ostatnim odchodzi się od przedmiotu sporu pojmowanego czysto obiektywnie i atakuje się to, co przeciwnik o tym powiedział lub [co] przyznał. Natomiast przy ataku osobistym odchodzi się całkowicie od przedmiotu i natarcie kieruje się na osobę przeciwnika; postępuje się więc w sposób krzywdzący, złośliwy, obraźliwy, grubiański. Jest to odwołanie się od sił duchowych do sił cielesnych lub zwierzęcych. Z reguły tej korzysta się chętnie, bo każdy jest zdolny do jej zastosowania; toteż używa się jej nader często. Powstaje teraz pytanie, jaką regułą ma się wtedy posługiwać druga strona. Jeżeli bowiem postąpi tak samo, to wyniknie z tego bijatyka, pojedynek lub proces o obrazę.
Przypisz prawdopodobne, twoim zdaniem, reakcje emocjonalne do poszczególnych postaci z powyższych grafik.
Przypisz prawdopodobne, twoim zdaniem, sytuacje, w których pojawić się mogą następujące reakcje. Propozycje reakcji: radość, pogoda ducha, smutek, przygnębienie, rozpacz, gniew, wściekłość, strach, przerażenie, wstręt, nuda, obrzydzenie, zaufanie, akceptacja, podziw, zaskoczenie, dezorientacja, poniżenie, wstyd, zainteresowanie, czujność, wdzięczność, bezradność.
Wskaż przymiotniki, które – twoim zdaniem – adekwatnie określają zachowanie poszczególnych postaci.
Jakim osobom lub zawodom przypiszesz, twoim zdaniem, przymiotniki adekwatnie określające ich zachowanie. Propozycje przymiotników: agresywny, lekceważący, uprzejmy, szarmancki, drwiący, serdeczny, namolny, pieczołowity, cyniczny, troskliwy, zainteresowany.