Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z cytatami z Erystyki przedstawiającymi kolejne chwyty erystyczne oraz z grafikami interaktywnymi, a następnie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z cytatami z Erystyki przedstawiającymi kolejne chwyty erystyczne oraz z treścią grafik interaktywnych, a następnie wykonaj polecenia.

SPOSÓB 8.

Arthur Schopenhauer Erystyka

Doprowadzać przeciwnika do złości: albowiem w złości nie jest on w stanie prawidłowo rozumować i dopilnowywać swoich korzyści. Sprowokować do złości można przez jawnie niesprawiedliwe traktowanie lub przez szykany i w ogóle przez bezczelne zachowanie się.

cytat 1 Źródło: Arthur Schopenhauer, Erystyka, s. 57.
R8VFytWTBdZRl
Ilustracja przedstawia klienta banku, który stoi przy biurku. Przy biurku na fotelu siedzi dyrektor banku. Nie patrzy na klienta, czyta gazetę. Rozmowa klienta banku z dyrektorem banku. Klient banku: Panie dyrektorze, pański bank pobrał ode mnie opłaty, o których nikt nie wspominał przy spisywaniu umowy. Dyrektor banku: Poważnie? A jeszcze coś było na siedemdziesięciu stronach umowy, o czym nie wspomniał nikt podczas pięciominutowej rozmowy? Lakoniczność to była ceniona w starożytności cecha.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

SPOSÓB 14.

Arthur Schopenhauer Erystyka

Bezczelnym manewrem można nazwać zachowanie następujące: dajmy na to, że na kilka pytań przeciwnik dał odpowiedzi niezgodne z zamierzonym przez nas wnioskiem; pomimo to traktujemy ten wniosek jako dowiedziony i tryumfalnie go wygłaszamy. Jeżeli przeciwnik jest nieśmiały albo głupi, my zaś dysponujemy dużą bezczelnością i dobrym głosem, to taka sztuka może się świetnie udać.

cytat 2 Źródło: Arthur Schopenhauer, Erystyka, s. 61.
R1QzLS8BxVGcI
Ilustracja przedstawia mężczyznę, który rozmawia przez telefon, oraz konsultantkę, która rozmawia przez słuchawki z mikrofonem. Rozmowa mężczyzny z konsultantką. Mężczyzna: Bardzo dziękuję, nie potrzebuję żadnej pożyczki. Konsultantka: Ale przecież był pan na wakacjach? Wydatki były? Mężczyzna: Nigdzie nie byłem, siedziałem w domu. Konsultantka: W lipcu, to na pewno musiał pan używać wentylatora przy takich upałach? Czyli oczekuje pan teraz nerwowo rachunku za prąd? Mężczyzna: Mieszkam w piwnicy – nie potrzebuję wentylatora, nawet w lipcu. Konsultantka: W piwnicy?! To chyba koniecznie zbiera pan na środki odgrzybiające tynk? Te naprawdę skuteczne są kosztowne. Proponuję pożyczkę na 10 000 zł.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

SPOSÓB 16.

Arthur Schopenhauer Erystyka

Argumenta ad hominem [do człowieka] lub ex concessis [na mocy tego, na co przystaje przeciwnik]. Przy każdym twierdzeniu przeciwnika musimy badać, czy ono w jakiś sposób, choćby tylko pozornie, nie znajduje się w sprzeczności z czymś, co przeciwnik powiedział lub przyznał wcześniej, bądź też z regułami jakiejś szkoły, sekty, którą on pochwala i aprobuje, lub z postępowaniem zwolenników tej sekty – choćby nawet zwolenników nieszczerych i pozornych, bądź wreszcie z jego własnym sposobem postępowania. Jeżeli np. przeciwnik broni samobójstwa, krzyczymy zaraz: ,,To dlaczego sam się nie powiesisz?”. A jeśli twierdzi na przykład, że pobyt w Berlinie jest nieprzyjemny, natychmiast zawołamy: ,,To dlaczego nie wyjeżdżasz pierwszą ekstra‑pocztą?”. Jakąś szykanę zawsze będzie można wynaleźć.

cytat 3 Źródło: Arthur Schopenhauer, Erystyka, s. 62–63.
R1CW59kLPxkoR
Ilustracja przedstawia nauczyciela, który stoi naprzeciwko ławek. Przy ławkach siedzą dwie uczennice oraz jeden uczeń. Nauczyciel rozmawia z uczniem. Nauczyciel: Drodzy, żeby się skupić, człowiek potrzebuje ciszy. Uczeń: To może się pan w końcu zamknie.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

SPOSÓB 28.

Arthur Schopenhauer Erystyka

Sposób ten daje się zastosować głównie wtedy, gdy uczeni dyskutują przed słuchaczami niewykształconymi. Jeżeli nie ma się ani argumentum ad rem [argumentu odwołującego się do rzeczy], ani nawet argumentum ad hominem [argumentu do człowieka], to stosuje się argumentum ad auditores [argument odwołujący się do słuchaczy], tzn. zarzut niesłuszny, którego błędność jednak widoczna jest tylko dla znawcy; znawcą takim jest przeciwnik, ale znawcami nie są słuchacze. W ich oczach więc jest on pobity, zwłaszcza gdy przez ten zarzut twierdzenie jego zostaje w jakiś sposób ośmieszone; albowiem do śmiechu ludzie są zawsze skorzy, a śmiejących się mamy wówczas po naszej stronie. Aby wykazać nieważność zarzutu, przeciwnik musiałby wdać się w długie wywody i sięgać do podstaw nauki lub do innych źródeł; lecz niełatwo znajdą one zrozumienie u słuchaczy.

cytat 4 Źródło: Arthur Schopenhauer, Erystyka, s. 69–71.
ROhs9MUq1vXWy
Ilustracja przedstawia dwie kobiety i jednego mężczyznę, którzy siedzą przy stole. Rozmowa jednej z kobiet z mężczyzną. Kobieta: Koleżanki i koledzy, nie możecie powtarzać uczniom, że nie zdadzą egzaminów, to jest samospełniająca się przepowiednia. Mężczyzna: O, wydawało mi się, że koleżanka robiła studia z psychologii, a nie z wróżbiarstwa.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

SPOSÓB 32.

Arthur Schopenhauer Erystyka

Przeszkadzające nam twierdzenie przeciwnika możemy łatwo usunąć lub też przynajmniej uczynić podejrzanym, zaliczając je do jakiejś nienawistnej nam kategorii pojęć, i to nawet wtedy, gdy zachodzi tylko słabe podobieństwo lub inne luźne powiązanie, jak np. w powiedzeniach: „To jest manicheizm; to arianizm; to pelagianizm; to idealizm; to spinozyzm; to panteizm; to brownianizm; to naturalizm; to ateizm; to racjonalizm; to spirytualizm; to mistycyzm itd., itd.”. Czynimy tu dwa założenia: 1) że owo twierdzenie jest rzeczywiście identyczne z tą kategorią albo przynajmniej jest w niej zawarte; wołamy wówczas: „O, to już znamy!” i 2) że cała ta kategoria pojęć została już odrzucona i nie może zawierać prawdziwego słowa.

cytat 5 Źródło: Arthur Schopenhauer, Erystyka, s. 81.
R6uLB0f6dyru9
Ilustracja przedstawia trzech mężczyzn, którzy siedzą przy stole. Na stole stoją mikrofony oraz leżą notatki. Rozmowa dwóch polityków. Polityk 1: Reforma edukacji powinna być poprzedzona rzetelną analizą środowisk szkolnych. Polityk 2: Kolega, jak widzę, preferuje skrajny relatywizm. My reformujemy szkołę według uniwersalnych wartości.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

SPOSÓB OSTATNI

Arthur Schopenhauer Erystyka

Jeżeli się spostrzega, że przeciwnik jest silniejszy i że w końcu nie będzie się miało racji, to atakuje się go w sposób osobisty, obraźliwy, grubiański. Polega to na tym, że (mając i tak już sprawę przegraną) porzuca się przedmiot sporu i zamiast tego atakuje się osobę przeciwnika w jakikolwiek bądź sposób; można by to nazwać argumentum ad personam, w odróżnieniu od argumentum ad hominem [argumentem do człowieka]; przy tym ostatnim odchodzi się od przedmiotu sporu pojmowanego czysto obiektywnie i atakuje się to, co przeciwnik o tym powiedział lub [co] przyznał. Natomiast przy ataku osobistym odchodzi się całkowicie od przedmiotu i natarcie kieruje się na osobę przeciwnika; postępuje się więc w sposób krzywdzący, złośliwy, obraźliwy, grubiański. Jest to odwołanie się od sił duchowych do sił cielesnych lub zwierzęcych. Z reguły tej korzysta się chętnie, bo każdy jest zdolny do jej zastosowania; toteż używa się jej nader często. Powstaje teraz pytanie, jaką regułą ma się wtedy posługiwać druga strona. Jeżeli bowiem postąpi tak samo, to wyniknie z tego bijatyka, pojedynek lub proces o obrazę.

cytat 6 Źródło: Arthur Schopenhauer, Erystyka, s. 86–90.
R14EilqEmXY46
1
Polecenie 2

Przypisz prawdopodobne, twoim zdaniem, reakcje emocjonalne do poszczególnych postaci z powyższych grafik.

R1btGWq9bs7rg
Propozycje radość, pogoda ducha, smutek, przygnębienie, rozpacz, gniew, wściekłość, strach, przerażenie, wstręt, nuda, obrzydzenie, zaufanie, akceptacja, podziw, zaskoczenie, dezorientacja, poniżenie, wstyd, zainteresowanie, czujność, wdzięczność, bezradność
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przypisz prawdopodobne, twoim zdaniem, sytuacje, w których pojawić się mogą następujące reakcje. Propozycje reakcji: radość, pogoda ducha, smutek, przygnębienie, rozpacz, gniew, wściekłość, strach, przerażenie, wstręt, nuda, obrzydzenie, zaufanie, akceptacja, podziw, zaskoczenie, dezorientacja, poniżenie, wstyd, zainteresowanie, czujność, wdzięczność, bezradność.

RN2rebWw9VS4E
(Uzupełnij).
1
Polecenie 3

Wskaż przymiotniki, które – twoim zdaniem – adekwatnie określają zachowanie poszczególnych postaci.

R1XtKgMFnBHab
Propozycje agresywny, lekceważący, uprzejmy, szarmancki, drwiący, serdeczny, namolny, pieczołowity, cyniczny, troskliwy, zainteresowany
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jakim osobom lub zawodom przypiszesz, twoim zdaniem, przymiotniki adekwatnie określające ich zachowanie. Propozycje przymiotników: agresywny, lekceważący, uprzejmy, szarmancki, drwiący, serdeczny, namolny, pieczołowity, cyniczny, troskliwy, zainteresowany.

R1YTqJgRAQn8p
(Uzupełnij).