twardość przemijająca Możliwe odpowiedzi: 1. substancja powierzchniowo czynna, którą stosujemy w chemii gospodarstwa domowego, 2. inaczej węglanowa, czyli taka, którą jesteśmy w stanie zniwelować poprzez zagotowanie wody, 3. jest to cecha wody, na którą wpływa obecność w niej soli mineralnych, zbudowanych głównie z jonów wapnia i magnezu, 4. inaczej trwała, czyli taka, która jest spowodowana obecnością w wodzie soli wapnia i magnezu, głównie chlorków i siarczanów() twardość niewęglanowa Możliwe odpowiedzi: 1. substancja powierzchniowo czynna, którą stosujemy w chemii gospodarstwa domowego, 2. inaczej węglanowa, czyli taka, którą jesteśmy w stanie zniwelować poprzez zagotowanie wody, 3. jest to cecha wody, na którą wpływa obecność w niej soli mineralnych, zbudowanych głównie z jonów wapnia i magnezu, 4. inaczej trwała, czyli taka, która jest spowodowana obecnością w wodzie soli wapnia i magnezu, głównie chlorków i siarczanów() twardość wody Możliwe odpowiedzi: 1. substancja powierzchniowo czynna, którą stosujemy w chemii gospodarstwa domowego, 2. inaczej węglanowa, czyli taka, którą jesteśmy w stanie zniwelować poprzez zagotowanie wody, 3. jest to cecha wody, na którą wpływa obecność w niej soli mineralnych, zbudowanych głównie z jonów wapnia i magnezu, 4. inaczej trwała, czyli taka, która jest spowodowana obecnością w wodzie soli wapnia i magnezu, głównie chlorków i siarczanów() surfaktant Możliwe odpowiedzi: 1. substancja powierzchniowo czynna, którą stosujemy w chemii gospodarstwa domowego, 2. inaczej węglanowa, czyli taka, którą jesteśmy w stanie zniwelować poprzez zagotowanie wody, 3. jest to cecha wody, na którą wpływa obecność w niej soli mineralnych, zbudowanych głównie z jonów wapnia i magnezu, 4. inaczej trwała, czyli taka, która jest spowodowana obecnością w wodzie soli wapnia i magnezu, głównie chlorków i siarczanów()
twardość przemijająca Możliwe odpowiedzi: 1. substancja powierzchniowo czynna, którą stosujemy w chemii gospodarstwa domowego, 2. inaczej węglanowa, czyli taka, którą jesteśmy w stanie zniwelować poprzez zagotowanie wody, 3. jest to cecha wody, na którą wpływa obecność w niej soli mineralnych, zbudowanych głównie z jonów wapnia i magnezu, 4. inaczej trwała, czyli taka, która jest spowodowana obecnością w wodzie soli wapnia i magnezu, głównie chlorków i siarczanów() twardość niewęglanowa Możliwe odpowiedzi: 1. substancja powierzchniowo czynna, którą stosujemy w chemii gospodarstwa domowego, 2. inaczej węglanowa, czyli taka, którą jesteśmy w stanie zniwelować poprzez zagotowanie wody, 3. jest to cecha wody, na którą wpływa obecność w niej soli mineralnych, zbudowanych głównie z jonów wapnia i magnezu, 4. inaczej trwała, czyli taka, która jest spowodowana obecnością w wodzie soli wapnia i magnezu, głównie chlorków i siarczanów() twardość wody Możliwe odpowiedzi: 1. substancja powierzchniowo czynna, którą stosujemy w chemii gospodarstwa domowego, 2. inaczej węglanowa, czyli taka, którą jesteśmy w stanie zniwelować poprzez zagotowanie wody, 3. jest to cecha wody, na którą wpływa obecność w niej soli mineralnych, zbudowanych głównie z jonów wapnia i magnezu, 4. inaczej trwała, czyli taka, która jest spowodowana obecnością w wodzie soli wapnia i magnezu, głównie chlorków i siarczanów() surfaktant Możliwe odpowiedzi: 1. substancja powierzchniowo czynna, którą stosujemy w chemii gospodarstwa domowego, 2. inaczej węglanowa, czyli taka, którą jesteśmy w stanie zniwelować poprzez zagotowanie wody, 3. jest to cecha wody, na którą wpływa obecność w niej soli mineralnych, zbudowanych głównie z jonów wapnia i magnezu, 4. inaczej trwała, czyli taka, która jest spowodowana obecnością w wodzie soli wapnia i magnezu, głównie chlorków i siarczanów()
11
Ćwiczenie 2
Wody opadowe bogate są w tlenek węgla(). Powodują one rozpuszczanie dolomitu (), w efekcie czego powstają m.in. jony wapnia i jony magnezu. Na podstawie tej informacji zapisz, stosując zapis jonowy skrócony, odpowiednie równanie reakcji.
RejUJ5R7LfQeq
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RrLuYm7SypBCL
W reakcji powstają także jony wodorowęglanowe.
21
Ćwiczenie 3
W gospodarstwie domowym nadmierna twardość wody powoduje większe zużycie środków myjących. Użycie mydła zawierającego palmitynian sodu w wodzie bogatej w kationy wapnia i magnezu powoduje, że część palmitynianu sodu przekształca się w nierozpuszczalne w wodzie sole wapnia i magnezu. Aniony palmitynianowe tracą w ten sposób możliwość wykazywania swoich zdolności myjących.
RWu1pXnH4Qqef
Ilustracja przedstawia długi łańcuch w kształcie zygzaka. Na prawym końcu jest grupa , obok jest kation sodu.
Wzór kreskowy palimtynianu sodu.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Napisz w formie jonowej skróconej równania reakcji strąceniowych zachodzących po wprowadzeniu palmitynianu sodu do wody bogatej w jony wapnia i magnezu.
R1DQ6FKQvJs35
(Uzupełnij).
RnMMdQRgdZ0CK
(Uzupełnij).
Wzór sumaryczny palmitynianu sodu:
W tym wypadku jony wapnia i magnezu wiążą się z resztą kwasu tłuszczowego i wytrącają się w postaci trudno rozpuszczalnych soli wyższych kwasów tłuszczowych.
21
Ćwiczenie 4
Twardość węglanową inaczej nazywamy twardością przemijającą, gdyż można ją usunąć poprzez zagotowanie wody.
Stosując zapis cząsteczkowy i jonowy skrócony, napisz równanie reakcji zachodzącej w czasie ogrzewania wody, prowadzącej do zmniejszenia jej twardości, powodowanej wyłącznie obecnością wodorowęglanu wapnia.
R1Upo8TYMVOvy
(Uzupełnij).
R1brzsHTRZbo4
(Uzupełnij).
Jednym z produktów tej reakcji jest .
21
Ćwiczenie 5
Sole rozpuszczone w wodzie wpływają na powstawanie kamienia kotłowego, który powoduje niszczenie m.in. sprzętów gospodarstwa domowego. Sposób na pozbycie się kamienia kotłowego z czajnika jest bardzo prosty. Otóż, wystarczy zagotować wodę w czajniku z dodatkiem kwasu spożywczego, np. octowego. W efekcie reakcji powstaje m.in. dobrze rozpuszczalna w wodzie sól - octan wapnia.
W oparciu o powyższe informacje, napisz równanie reakcji usuwania kamienia kotłowego za pomocą octu. Zastosuj zapis cząsteczkowy. Załóż, że głównym składnikiem kamienia kotłowego jest węglan wapnia.
RPp9jIjJQTlmc
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RSJp7CKHUSWhQ
(Uzupełnij).
Wzór kwasu octowego: .
21
Ćwiczenie 6
Uczeń badał próbkę wody pobranej ze swojego gospodarstwa domowego. Na podstawie badań stwierdził, że w wody, z której korzysta, znajduje się . Oblicz twardość wody badanej przez ucznia wyrażoną w miligramach na decymetr sześcienny wody . Następnie, korzystając z poniższej tabeli oceń, jaką wodę posiada w swoim domu uczeń.
Twardość wody ()
Rodzaj wody
Bardzo miękka
Miękka
Średnio twarda
Twarda
Bardzo twarda
R1341DB1DwkJ9
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1B770oZvVCkc
(Uzupełnij).
odpowiada w wody. Z kolei odpowiada molowi .
Twardość wody badanej przez ucznia wynosi lub . Z powyższego wynika, że uczeń posiada w swoim domu wodę średnio twardą.
Zaproponuj doświadczenie, w którym wykażesz różnicę między twardością przemijającą a trwałą wody. Napisz, w formie cząsteczkowej, odpowiednie równania reakcji. Odpowiedź zanotuj w zeszycie do lekcji chemii.
RNOfqV7LiV5ZD
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RLxSPYS0ETeDs
(Uzupełnij).
Pamiętaj o poprawnym zapisaniu równań reakcji.
Poniżej znajduje się przykładowy projekt doświadczenia. Czy Twoja propozycja jest do niego podobna?
Opis doświadczenia:
Próbki wody o twardości przemijającej i trwałej należy umieścić w dwóch oddzielnych zlewkach. Następnie zawartość zlewek należy ogrzewać, doprowadzając wodę do wrzenia.
Po wystudzeniu zawartości zlewek, do tej z nich, w której zaobserwowano wytrącenie się osadu, należy dodać niewielką objętość kwasu chlorowodorowego (aż do całkowitego roztworzenia osadu). Następnie zawartość tej zlewki należy ponownie ogrzewać.
Poniżej zamieszczono schemat doświadczenia:
Zlewka nr 1
RbbJQbxyEU32C
Na ilustracji są trzy zlewki. Pomiędzy nimi są strzałki skierowane w prawo. Zlewki po lewej i po prawej stronie znajdują się nad palnikiem. W zlewce po lewej stronie w roztworze są bąbelki. W zlewce po prawej stronie brak bąbelków. Pomiędzy zlewkami jest zlewka, do której prowadzi strzałka z napisem: o stężeniu jeden mol na decymetr sześcienny.
Schemat doświadczenia.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zlewka nr 2
RYvpFU9BdWX9U
Ilustracja przedstawia dwie zlewki. Jedna z nich jest nad płomieniem palnika. W zlewce w roztworze znajdują się bąbelki. Od zlewki strzałka w prawo do zlewki bez bąbelków.
Schemat doświadczenia.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacje:
Po zagotowaniu wody w zlewce nr 1 zaobserwowano wytrącenie się białego osadu, podczas gdy podobnych obserwacji nie odnotowano dla zlewki nr 2. Po wystudzeniu zawartości zlewki 1 i po wprowadzeniu do niej kwasu chlorowodorowego zaobserwowano roztwarzanie się osadu. Po ponownym ogrzaniu zawartości zlewki nr 1 nie zaobserwowano wytrącenia się osadu.
Jeśli do zlewki nr 2, po wystudzeniu, doda się wodny roztwór węglanu sodu, to można zaobserwować wytrącenie się białego osadu.
Wnioski:
W zlewce nr 1 znajdowała się woda o twardości przemijającej, a więc woda bogata m.in. w wodorowęglany wapnia i magnezu. W czasie gotowania tej wody, wytrąciły się osady węglanu wapnia i magnezu oraz wodorotlenku magnezu. Osady te uległy roztworzeniu pod działaniem kwasu chlorowodorowego. Ponowne zagotowanie wody nie spowodowało wytrącenia się osadu, ponieważ po przeprowadzonych próbach, twardość przemijająca (węglanowa) wody, zmieniła się w twardość trwałą (niewęglanową).
W zlewce nr 2 znajdowała się woda o twardości trwałej, a więc woda bogata w dobrze rozpuszczalne sole wapnia i magnezu, inne niż wodorowęglany (m.in. w chlorki). Twardości trwałej wody nie można usunąć poprzez jej zagotowanie, ale można to zrobić np. poprzez dodanie do wody węglanu sodu.
Równania reakcji:
Zlewka nr 1
Równania reakcji zachodzących w czasie gotowania wody:
Równania reakcji zachodzących po dodaniu kwasu chlorowodorowego:
Zlewka nr 2
Równania reakcji zachodzących po wprowadzeniu roztworu węglanu wapnia: