1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Dopasuj definicję do pojęcia.

R1UdZR8gbCFid
twardość przemijająca Możliwe odpowiedzi: 1. substancja powierzchniowo czynna, którą stosujemy w chemii gospodarstwa domowego, 2. inaczej węglanowa, czyli taka, którą jesteśmy w stanie zniwelować poprzez zagotowanie wody, 3. jest to cecha wody, na którą wpływa obecność w niej soli mineralnych, zbudowanych głównie z jonów wapnia i magnezu, 4. inaczej trwała, czyli taka, która jest spowodowana obecnością w wodzie soli wapnia i magnezu, głównie chlorków i siarczanów(VI) twardość niewęglanowa Możliwe odpowiedzi: 1. substancja powierzchniowo czynna, którą stosujemy w chemii gospodarstwa domowego, 2. inaczej węglanowa, czyli taka, którą jesteśmy w stanie zniwelować poprzez zagotowanie wody, 3. jest to cecha wody, na którą wpływa obecność w niej soli mineralnych, zbudowanych głównie z jonów wapnia i magnezu, 4. inaczej trwała, czyli taka, która jest spowodowana obecnością w wodzie soli wapnia i magnezu, głównie chlorków i siarczanów(VI) twardość wody Możliwe odpowiedzi: 1. substancja powierzchniowo czynna, którą stosujemy w chemii gospodarstwa domowego, 2. inaczej węglanowa, czyli taka, którą jesteśmy w stanie zniwelować poprzez zagotowanie wody, 3. jest to cecha wody, na którą wpływa obecność w niej soli mineralnych, zbudowanych głównie z jonów wapnia i magnezu, 4. inaczej trwała, czyli taka, która jest spowodowana obecnością w wodzie soli wapnia i magnezu, głównie chlorków i siarczanów(VI) surfaktant Możliwe odpowiedzi: 1. substancja powierzchniowo czynna, którą stosujemy w chemii gospodarstwa domowego, 2. inaczej węglanowa, czyli taka, którą jesteśmy w stanie zniwelować poprzez zagotowanie wody, 3. jest to cecha wody, na którą wpływa obecność w niej soli mineralnych, zbudowanych głównie z jonów wapnia i magnezu, 4. inaczej trwała, czyli taka, która jest spowodowana obecnością w wodzie soli wapnia i magnezu, głównie chlorków i siarczanów(VI)
11
Ćwiczenie 2

Wody opadowe bogate są w tlenek węgla(IV). Powodują one rozpuszczanie dolomitu (CaMgCO32 ), w efekcie czego powstają m.in. jony wapnia i jony magnezu. Na podstawie tej informacji zapisz, stosując zapis jonowy skrócony, odpowiednie równanie reakcji.

RejUJ5R7LfQeq
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RrLuYm7SypBCL
21
Ćwiczenie 3

W gospodarstwie domowym nadmierna twardość wody powoduje większe zużycie środków myjących. Użycie mydła zawierającego palmitynian sodu w wodzie bogatej w kationy wapnia i magnezu powoduje, że część palmitynianu sodu przekształca się w nierozpuszczalne w wodzie sole wapnia i magnezu. Aniony palmitynianowe tracą w ten sposób możliwość wykazywania swoich zdolności myjących.

RWu1pXnH4Qqef
Wzór kreskowy palimtynianu sodu.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Napisz w formie jonowej skróconej równania reakcji strąceniowych zachodzących po wprowadzeniu palmitynianu sodu do wody bogatej w jony wapnia i magnezu.

R1DQ6FKQvJs35
(Uzupełnij).
RnMMdQRgdZ0CK
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Twardość węglanową inaczej nazywamy twardością przemijającą, gdyż można ją usunąć poprzez zagotowanie wody.

Stosując zapis cząsteczkowy i jonowy skrócony, napisz równanie reakcji zachodzącej w czasie ogrzewania wody, prowadzącej do zmniejszenia jej twardości, powodowanej wyłącznie obecnością wodorowęglanu wapnia.

R1Upo8TYMVOvy
(Uzupełnij).
R1brzsHTRZbo4
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Sole rozpuszczone w wodzie wpływają na powstawanie kamienia kotłowego, który powoduje niszczenie m.in. sprzętów gospodarstwa domowego. Sposób na pozbycie się kamienia kotłowego z czajnika jest bardzo prosty. Otóż, wystarczy zagotować wodę w czajniku z dodatkiem kwasu spożywczego, np. octowego. W efekcie reakcji powstaje m.in. dobrze rozpuszczalna w wodzie sól - octan wapnia.

W oparciu o powyższe informacje, napisz równanie reakcji usuwania kamienia kotłowego za pomocą octu. Zastosuj zapis cząsteczkowy. Załóż, że głównym składnikiem kamienia kotłowego jest węglan wapnia.

RPp9jIjJQTlmc
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RSJp7CKHUSWhQ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Uczeń badał próbkę wody pobranej ze swojego gospodarstwa domowego. Na podstawie badań stwierdził, że w 1 dm3 wody, z której korzysta, znajduje się 115 mg CaO. Oblicz twardość wody badanej przez ucznia wyrażoną w miligramach CaCO3 na decymetr sześcienny wody mg CaCO3dm3. Następnie, korzystając z poniższej tabeli oceń, jaką wodę posiada w swoim domu uczeń.

Twardość wody (n°)

Rodzaj wody

< 5,6

Bardzo miękka

5,6 - 11,2

Miękka

11,2 - 19,6

Średnio twarda

19,6 - 30,8

Twarda

> 30,8

Bardzo twarda

R1341DB1DwkJ9
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1B770oZvVCkc
(Uzupełnij).
R1HDl01WRlkhV3
Ćwiczenie 7
Uzupełnij luki w tekście właściwymi sformułowaniami. 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany jest to warstwa osadu 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany wapnia i magnezu oraz wodorotlenku magnezu, które powstają w wyniku ogrzania tzw. twardej wody, zawierającej 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany wapnia i magnezu. Wodorowęglan magnezu ulega rozkładowi na 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany i tlenek węgla(IV) lub 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany magnezu, tlenek węgla(IV) i 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany, natomiast z wodorowęglanu wapnia powstaje 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany, woda oraz tlenek węgla(IV). Trudno rozpuszczalne osady węglanu 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany, wodorotlenku 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany i 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany magnezu, osadzają się na różnych sprzętach, w których gotowana jest 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany np. grzałkach, kotłach, w czajnikach. W celu zapobiegania powstawania kamienia kotłowego stosuję 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany wody lub wodę poddaje 1. demineralizacji, 2. wodorotlenek magnezu, 3. twarda woda, 4. węglanu, 5. Kamień kotłowy, 6. węglan wapnia, 7. węglan, 8. magnezu, 9. wodę, 10. węglanów, 11. zmiękczacze, 12. wapnia, 13. wodorowęglany.
311
Ćwiczenie 8

Zaproponuj doświadczenie, w którym wykażesz różnicę między twardością przemijającą a trwałą wody. Napisz, w formie cząsteczkowej, odpowiednie równania reakcji. Odpowiedź zanotuj w zeszycie do lekcji chemii.

RNOfqV7LiV5ZD
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RLxSPYS0ETeDs
(Uzupełnij).