Sprawdź się
Zapisz na mapie style funkcjonalne polszczyzny.
Wymień style funkcjonalne polszczyzny.
Poniższy cytat pochodzi ze statutu III Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie. Na jego podstawie wynotuj co najmniej 3 cechy stylu urzędowego.
Statut III Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, Rozdział 5: Uczniowie Liceum§ 53
Uczeń i jego rodzice mają prawo odwołania się od kary do dyrektora Szkoły. Odwołanie składa się na piśmie w terminie do 7 dni roboczych od powiadomienia o ukaraniu.
Dyrektor rozpatruje odwołanie i postanawia podając pisemne uzasadnienie: 1) oddalić odwołanie; 2) odwołać karę; 3) zawiesić warunkowo wykonanie kary.
Dyrektor Szkoły najpóźniej w terminie 30 dni od daty złożenia odwołania, o którym mowa w ust. 1, powiadamia ucznia i jego rodziców o sposobie rozpatrzenia odwołania.
Od kary skreślenia z listy uczniów, o której mowa w § 52 ust. 1 pkt 4 uczeń i jego rodzice mają prawo odwołania się w terminie 14 dni od otrzymania decyzji do Małopolskiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem dyrektora Liceum.
Odpowiedz na pytanie: Czy style funkcjonalne polszczyzny można postrzegać jako osobne języki? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Przeczytaj fragment tekstu Jerzego Bralczyka i odpowiedz na pytanie: Na czym polega i czemu służy mimetyczność języka reklamy?
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Jerzego Bralczyka i odpowiedz na pytanie: Na czym polega i czemu służy mimetyczność języka reklamy?
O językowych zwyczajach w polskiej reklamieParadoksalnie, cechą wyróżniającą język reklamy, wynikającą ze wspomnianej wcześniej jego niemal nieograniczonej chłonności, jest możliwość stosowania w reklamie wypowiedzi nie tylko nawiązujących do innych odmian językowych, ale wręcz w tych odmianach sformułowanych – i korzystających ze zwyczajów ich odbioru. Język reklamy jest bowiem pewnego rodzaju językiem mimetycznym. Owszem, komunikaty reklamowe muszą, jest to nawet normowane prawem, zaznaczać swoją odrębność, by nikt nie mógł ich wziąć za komunikaty innego rodzaju, np. informacyjne lub inaczej – nie nastawione na bezpośredni zysk. Dzieje się tak oczywiście dlatego, że często warunkiem skutecznej perswazji, także publicznej, jest nierozpoznanie jej jako perswazji. Ale w ramach tej autoprezentacyjnej odrębności wypowiedzi reklamowe korzystają z nastawień i zwyczajów odbiorców innych gatunków wypowiedzi.
Odpowiedz na pytanie: Czy tendencje dotyczące języka reklamy (takie jak perswazja, nawiązanie relacji z odbiorcą) dostrzegasz także w innych formach wypowiedzi? Odpowiedź uzasadnij.
Ustal, jaki styl dominuje w poniższym przykładzie, a następnie tak przeformułuj tekst, by odpowiadał wyznacznikom stylu urzędowego.
SMS: Niech mi pani przedłuży termin spłaty długu. Nie mam teraz kasy. Zapłacę z procentem za miesiąc. Pozdrawiam, Paweł
.