Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1bxKIf3Eo8wS1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, czym jest styl funkcjonalny języka. Możliwe odpowiedzi: 1. Dziedzina z pogranicza nauki o literaturze i językoznawstwa, badająca wypowiedzi pod kątem ich językowego ukształtowania i związanych z tym funkcji., 2. Sposób ukształtowania wypowiedzi, polegający na świadomym wyborze określonych środków językowych odpowiednich ze względu na cel wypowiedzi nadawcy., 3. Zbiór cech językowych charakteryzujących daną osobę lub teksty o tej samej funkcji.
111
Ćwiczenie 2

Zapisz na mapie style funkcjonalne polszczyzny.

R16ZarrStrrq5
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Style funkcjonalne [br] polszczyzny
    • Elementy należące do kategorii Style funkcjonalne [br] polszczyzny
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Style funkcjonalne [br] polszczyzny

Wymień style funkcjonalne polszczyzny.

R1CZOL8p8WvI0
(Uzupełnij).
R11arCq3ifEWh1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj stylom funkcjonalnym podane typy tekstów oraz sytuacji komunikacyjnych, domyślnie cechujących się danym stylem. Styl potoczny Możliwe odpowiedzi: 1. utwór poetycki, 2. rozprawka, 3. rozmowa przy obiedzie, 4. wykład, 5. wpis w pamiętniku, 6. zawiadomienie, 7. powieść, 8. protokół z obrad, 9. regulamin szkolny, 10. post na blogu, 11. referat na konferencji Styl urzędowy Możliwe odpowiedzi: 1. utwór poetycki, 2. rozprawka, 3. rozmowa przy obiedzie, 4. wykład, 5. wpis w pamiętniku, 6. zawiadomienie, 7. powieść, 8. protokół z obrad, 9. regulamin szkolny, 10. post na blogu, 11. referat na konferencji Styl naukowy Możliwe odpowiedzi: 1. utwór poetycki, 2. rozprawka, 3. rozmowa przy obiedzie, 4. wykład, 5. wpis w pamiętniku, 6. zawiadomienie, 7. powieść, 8. protokół z obrad, 9. regulamin szkolny, 10. post na blogu, 11. referat na konferencji Styl artystyczny Możliwe odpowiedzi: 1. utwór poetycki, 2. rozprawka, 3. rozmowa przy obiedzie, 4. wykład, 5. wpis w pamiętniku, 6. zawiadomienie, 7. powieść, 8. protokół z obrad, 9. regulamin szkolny, 10. post na blogu, 11. referat na konferencji
11
Ćwiczenie 4

Poniższy cytat pochodzi ze statutu III Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie. Na jego podstawie wynotuj co najmniej 3 cechy stylu urzędowego.

Statut III Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, Rozdział 5: Uczniowie Liceum

§ 53

  1. Uczeń i jego rodzice mają prawo odwołania się od kary do dyrektora Szkoły. Odwołanie składa się na piśmie w terminie do 7 dni roboczych od powiadomienia o ukaraniu.

  2. Dyrektor rozpatruje odwołanie i postanawia podając pisemne uzasadnienie: 1) oddalić odwołanie; 2) odwołać karę; 3) zawiesić warunkowo wykonanie kary.

  3. Dyrektor Szkoły najpóźniej w terminie 30 dni od daty złożenia odwołania, o którym mowa w ust. 1, powiadamia ucznia i jego rodziców o sposobie rozpatrzenia odwołania.

  4. Od kary skreślenia z listy uczniów, o której mowa w § 52 ust. 1 pkt 4 uczeń i jego rodzice mają prawo odwołania się w terminie 14 dni od otrzymania decyzji do Małopolskiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem dyrektora Liceum.

cw4 Źródło: Statut III Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, Rozdział 5: Uczniowie Liceum.
R1217kgfI6Ohm
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Odpowiedz na pytanie: Czy style funkcjonalne polszczyzny można postrzegać jako osobne języki? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RMflTjNWcgwPZ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przeczytaj fragment tekstu Jerzego Bralczyka i odpowiedz na pytanie: Na czym polega i czemu służy mimetyczność języka reklamy?

Zapoznaj się z fragmentem tekstu Jerzego Bralczyka i odpowiedz na pytanie: Na czym polega i czemu służy mimetyczność języka reklamy?

Jerzy Bralczyk O językowych zwyczajach w polskiej reklamie

Paradoksalnie, cechą wyróżniającą język reklamy, wynikającą ze wspomnianej wcześniej jego niemal nieograniczonej chłonności, jest możliwość stosowania w reklamie wypowiedzi nie tylko nawiązujących do innych odmian językowych, ale wręcz w tych odmianach sformułowanych – i korzystających ze zwyczajów ich odbioru. Język reklamy jest bowiem pewnego rodzaju językiem mimetycznym. Owszem, komunikaty reklamowe muszą, jest to nawet normowane prawem, zaznaczać swoją odrębność, by nikt nie mógł ich wziąć za komunikaty innego rodzaju, np. informacyjne lub inaczej – nie nastawione na bezpośredni zysk. Dzieje się tak oczywiście dlatego, że często warunkiem skutecznej perswazji, także publicznej, jest nierozpoznanie jej jako perswazji. Ale w ramach tej autoprezentacyjnej odrębności wypowiedzi reklamowe korzystają z nastawień i zwyczajów odbiorców innych gatunków wypowiedzi.

cw6 Źródło: Jerzy Bralczyk, O językowych zwyczajach w polskiej reklamie, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999, s. 221.
R6oVClrePd17T
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Odpowiedz na pytanie: Czy tendencje dotyczące języka reklamy (takie jak perswazja, nawiązanie relacji z odbiorcą) dostrzegasz także w innych formach wypowiedzi? Odpowiedź uzasadnij.

RsQ3Y0phcgjgq
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Ustal, jaki styl dominuje w poniższym przykładzie, a następnie tak przeformułuj tekst, by odpowiadał wyznacznikom stylu urzędowego.

SMS: Niech mi pani przedłuży termin spłaty długu. Nie mam teraz kasy. Zapłacę z procentem za miesiąc. Pozdrawiam, Paweł.

R1LpbUe4Hp4Bh
(Uzupełnij).