Sprawdź się
Źródło A
Źródło B
Zaznacz informacje, których prawdziwość można zweryfikować na podstawie poniższego źródła (wszystkie zdania są prawdziwe).
Uroczystości z okazji podpisania pokoju w Nystad, 1721, Hrabia Gołowkin, kanclerz rosyjski, Mowa skierowana do cara Piotra I w obecności rosyjskich elit
Autor tekstu | |
Rodzaj (typ) dokumentu | |
Data powstania źródła | |
Okoliczności powstania źródła |
Zdanie | Prawda | Fałsz |
W wyniku III wojny północnej Rosja uzyskała bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego. | □ | □ |
Połtawa leży współcześnie w Rosji. | □ | □ |
W okresie panowania Piotra I Śląsk znajdował się we władaniu Habsburgów. | □ | □ |
Na początku XVIII w. znaczna część mieszkańców Rzeczpospolitej miała styczność z wojskami rosyjskimi lub szwedzkimi, a jeśli nie, to przynajmniej słyszała o ich przemarszach. | □ | □ |
Mapa przedstawia wszystkie kraje, które odwiedził Piotr I w czasie swojej wielkiej wyprawy na zachód Europy. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.
Relacja dyplomaty francuskiego o reformach Piotra IWładca ten przyniósł na świat całe barbarzyństwo i dzikość, właściwe temu krajowi, w którym wielkość monarchy mierzy się raczej złem, jakie może on zadać, aniżeli dobrem, które zdolny jest przysporzyć: zarazem jednak natura obdarzyła go geniuszem, który dał mu odczuć wady swego wykształcenia i usposobienia i natchnął gorącym pragnieniem złagodzenia ich i naprawienia […]. W tym celu obrał drogę, która wydała się dziwaczna ludziom, kroczącym utartą drogą: to, co winno być uważane za dzieło jego potężnego geniuszu, uchodziło za szaleństwo […]. Gdyby car został cieślą, majtkiem, doboszem [członek orkiestry wojskowej, grający na bębnie], żołnierzem, powodując się tylko śmiesznym upodobaniem dla tych zajęć, nie byłoby dlań usprawiedliwienia: jednakowoż poświęcił on się im w widokach godnych wielkiego monarchy. Jeśli uczył się ciesielki, to w celu budowania i zbrojenia licznych flot; został marynarzem, by nauczyć się samemu je prowadzić. […]
Zanim powziął on zamiar podróżowania, Moskale byli najbardziej nieokrzesanym i ciemnym narodem w Europie: nie posiadali najmniejszych wiadomości z zakresu sztuk i nauk, wojnę prowadzili bez metody i licho […]. Car poznał w trakcie swych podróży, że władał ludem stworzonym na podobieństwo innych i tylko od niego zależy zrobić z niego ten sam użytek: przeto postanowił zmienić wszystkie zasady swych poprzedników, by dojść do zmiany obyczajów swego ludu. […]
Największą trudnością, jaką przyszło mu przezwyciężyć, było lenistwo ludu i pycha możnych, którzy usunięci z urzędów wojskowych na skutek polityki jego poprzedników, wyobrazili sobie, że są one poniżej ich godności. By wywieść ich z błędu, car rozpoczął służbę od rangi dobosza i przez sześć miesięcy, w ciągu których pełnił tę funkcję, utrzymywał się tylko z żołdu dobosza i sypiał w jego namiocie przy kompanii, w której służył. Okazawszy swym przykładem, że nie ma nic ubliżającego w urzędach wojskowych, zmusił całą szlachtę swego państwa, zdolną do noszenia broni, tak kniaziów [książęta ruscy, potomkowie Rurykowiczów], jak bojarów [możni zasiadający w Dumie, radzie przy carze], do zaciągnięcia się w charakterze prostych żołnierzy i dragonów […]. Ściągnąwszy w ten sposób do szeregów głównych panów swego carstwa, postanowił podnieść swą armię na stopę innych krajów europejskich. W tym celu ściągnął zewsząd zagranicznych oficerów […]. Otaczając taką uwagą armię lądową, nie mniejszą poświęcił car powiększeniu sił morskich. Postępując zawsze wedle tej samej metody i dając swym poddanym przykład do naśladowania, korzystał równocześnie z ich pracowitości dla zaszczepienia w swym kraju sztuk i rękodzieł […]. Starania podjęte przez cara w tym kierunku odniosły takie powodzenie, że kapelusze, sukno, broń i w ogóle wszystkie rzeczy potrzebne armii, które w początkach zmuszony był sprowadzać z zagranicy, obecnie wyrabia się w Moskwie […].
Na podstawie e‑materiału stwórz biogram Piotra I, który mógłby trafić do vademecum maturalnego lub tablic historycznych.
Przeciągnij podpisy w odpowiednie miejsca na ilustracji.