Sprawdź się
Błąd nieformalny to błąd polegający na tym, że...
- dowodzenie nie ma żadnej przesłanki.
- dowodzenie nie ma tezy.
- dowodzenie zawiera przesłankę, która jest fałszywa.
- wszystkie przesłanki (w tym niejawne) dowodzenia są prawdziwe, a wniosek mimo tego jest nieprawdziwy.
Uzupełnij zdanie tak, aby było prawdziwe.
przesłanka zawierająca niejednoznaczny termin, przesłanka, która w istocie jest ukrytą tezą, stwierdzenie nieprawdziwe podane w dowodzeniu jako wspierające tezę, każde stwierdzenie niezwiązane z tezą dowodzenia
Fałszywa przesłanka to tyle, co .............................................................................................................................................
Podawanie w argumentacji fałszywej przesłanki zazwyczaj wynika z...
- natury tezy będącej przedmiotem dowodzenia.
- braku wiedzy dowodzącego.
- intencji manipulacji.
- nieznajomości reguł logiki.
Zapoznaj się z poniższym rozumowaniem:
Każdy uczeń chodzi do szkoły rozumianej jako budynek, w którym odbywają się zajęcia.
Jan nie chodzi do szkoły w tym znaczeniu.
Zatem Jan nie jest uczniem
Czy to rozumowanie jest poprawne formalnie? Uzasadnij swoją ocenę.
Popraw rozumowanie z poprzedniego ćwiczenia. Niech wniosek będzie ten sam, ale przesłanki nie będą fałszywe.
Jak należy postąpić, kiedy nie jesteśmy w stanie zweryfikować przesłanki w przedstawionym nam dowodzeniu? Opisz strategię postępowania.
Przysłuchując się dowolnej wymianie zdań wśród twoich bliskich lub znajomych przeprowadź następnie próbę ustalenia motywacji, jakie kierowały nimi w rozmowie. Zastosuj w tym celu klasyfikację sześciu typów motywacji zaproponowaną w e‑materiale. Rezultaty spisz w krótkiej notatce.
Uczestnicząc w dowolnej wymianie zdań wśród twoich bliskich lub znajomych przeprowadź następnie próbę ustalenia motywacji, jakie kierowały nimi w rozmowie. Zastosuj w tym celu klasyfikację sześciu typów motywacji zaproponowaną w e‑materiale. Rezultaty spisz w krótkiej notatce.
Przeprowadź ankietę wśród znacznej grupy bliskich i dalszych znajomych. Celem badania jest ustalenie, jakie intencje najczęściej przyświecają osobom angażującym się w rozmowę. Zastosuj w tym celu klasyfikację podaną w e‑materiale.