Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Ra0l0bsYC8Kyh1
Ćwiczenie 1
Wstaw w tekst odpowiednie wyrażenia. Architektura barokowa rozwijała się w dwóch nurtach: 1. rezydencjonalnych, 2. centralnym, 3. ekspresyjnym, 4. klasycyzującym, 5. dekorację, 6. dynamiczną, 7. monumentalne, związanym z budowlami sakralnymi głoszącymi chwałę Kościoła, i 1. rezydencjonalnych, 2. centralnym, 3. ekspresyjnym, 4. klasycyzującym, 5. dekorację, 6. dynamiczną, 7. monumentalne, odpowiadającym potrzebom świeckich realizacji 1. rezydencjonalnych, 2. centralnym, 3. ekspresyjnym, 4. klasycyzującym, 5. dekorację, 6. dynamiczną, 7. monumentalne. Bez względu jednak na typ budowli, barokowe założenia były z reguły 1. rezydencjonalnych, 2. centralnym, 3. ekspresyjnym, 4. klasycyzującym, 5. dekorację, 6. dynamiczną, 7. monumentalne, posiadały 1. rezydencjonalnych, 2. centralnym, 3. ekspresyjnym, 4. klasycyzującym, 5. dekorację, 6. dynamiczną, 7. monumentalne kompozycję i często bogatą 1. rezydencjonalnych, 2. centralnym, 3. ekspresyjnym, 4. klasycyzującym, 5. dekorację, 6. dynamiczną, 7. monumentalne. Budynki sakralne chętnie lokowano na planie 1. rezydencjonalnych, 2. centralnym, 3. ekspresyjnym, 4. klasycyzującym, 5. dekorację, 6. dynamiczną, 7. monumentalne.
R12U13nUnqjaZ1
Ćwiczenie 2
Zaznacz cechy architektury barokowej. Możliwe odpowiedzi: 1. monumentalizm, 2. stosowanie efektów światłocieniowych, 3. oszczędność dekoracji, 4. podkreślanie osi budynku, np. przez symetrię dekoracji, ryzalit części środkowej, 5. w budowlach sakralnych stosowane plany krzyża łacińskiego z długim transeptem, 6. faliste fasady, 7. kopuły
R54TbCa2kcsjG1
Ćwiczenie 3
Przeczytaj fragment opisujący Kościół św. Karola przy Czterech Fontannach (wł. San Carlo alle Quattro Fontane) w Rzymie, którego architektem był Francesco Borromini (1599–1667). Zaznacz w tekście cechy budowli, które można uznać za charakterystyczne dla barokowej architektury. Kościół, na razie bez fasady, został wzniesiony w latach 1638–1641 i pomimo skromnych rozmiarów, co dało początek potocznie używanemu zdrobnieniu – San Carlino – odegrał przełomową rolę w rozwoju architektury włoskiej [...]. Borromini wyszedł od idealnej koncepcji geometrycznej, stopniowo dostosowując ją do potrzeb funkcjonalnych i kształtu działki. Ostatecznie kościół otrzymał rzut będący formą pośrednią pomiędzy krzyżem i elipsą, a wszystkie ściany zostały zarysowane miękką linią. Przykrycie stanowi owalna kopuła, podwyższona optycznie przez formę zmniejszających się ku środkowi kasetonów, spoczywająca na systemie łuków i pendentywów, umożliwiającym jej połączenie z falistymi murami nawy. Płynna i jednolita forma budowli jest zupełnie odmienna od rozwiązań tradycyjnych, wyraźnie odgraniczających poszczególne jednostki przestrzenne. Fasada kościoła, zwanego ze względu na niezwykłość otoczenia San Carlo alle Quattro Fontane, rozpoczęta dopiero w 1665 roku, jest ostatnim dziełem Borrominiego. I tu linia muru zarysowana jest faliście. Kompozycja składa się z dwóch podobnie potraktowanych kondygnacji o podziałach finezyjnie zestrojonych za pomocą wielkiego i małego porządku [...] oraz bogatą dekoracją rzeźbiarską.
Jan K. Ostrowski, Sztuka włoska XVII i pierwszej połowy XVII wieku, [w:] Sztuka świata, t. 7, pod red. A. Lewickiej-Morawskiej, Warszawa 1994, s. 29.
1
Ćwiczenie 3
RDfninwqcxyhW
Kościół, na razie bez fasady, został wzniesiony w latach 1638–1641 i pomimo skromnych rozmiarów, co dało początek potocznie używanemu zdrobnieniu – San Carlino – odegrał przełomową rolę w rozwoju architektury włoskiej (...). Borromini wyszedł od idealnej koncepcji geometrycznej, stopniowo dostosowując ją do potrzeb funkcjonalnych i kształtu działki. Ostatecznie kościół otrzymał rzut będący formą pośrednią pomiędzy krzyżem i elipsą, a wszystkie ściany zostały zarysowane miękką linią. Przykrycie stanowi owalna kopuła, podwyższona optycznie przez formę zmniejszających się ku środkowi kasetonów, spoczywająca na systemie łuków i pendentywów, umożliwiającym jej połączenie z falistymi murami nawy. Płynna i jednolita forma budowli jest zupełnie odmienna od rozwiązań tradycyjnych, wyraźnie odgraniczających poszczególne jednostki przestrzenne. Fasada kościoła, zwanego ze względu na niezwykłość otoczenia San Carlo alle Quattro Fontane, rozpoczęta dopiero w 1665 roku, jest ostatnim dziełem Borrominiego. I tu linia muru zarysowana jest faliście. Kompozycja składa się z dwóch podobnie potraktowanych kondygnacji o podziałach finezyjnie zestrojonych za pomocą wielkiego i małego porządku (...) oraz bogatą dekoracją rzeźbiarską. (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z wierszem Jerzego Harasymowicza Kościół bernardynów Kraków. Jakie wrażenia wywołuje lektura utworu? Jakie znaczenie ma nadana dziełu forma? W jaki sposób współgra z architekturą baroku?

Rke2jxAlc62M9
R16wi0pC7jvqI
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5
RyqO0YXlKg3GG1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R17NRxzrjkwCA
(1) pierwowzór barokowej świątyni. (2) jedna z polskich realizacji koncepcji założeń architektonicznych kościoła Il Gesù. (3) warszawska rezydencja barokowa (arch. Augustyn Locci młodszy). (4) jedna z pierwszych rezydencji zbudowana zgodnie z wyznacznikami baroku klasycyzującego. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przyjrzyj się fasadzie i wnętrzu kościoła Kamedułów na Bielanach. Zapisz co najmniej cztery barokowe elementy budowli.

Poszukaj w internecie informacji na temat kościoła Kamedułów na Bielanach. Podaj co najmniej cztery barokowe elementy tej budowli.

RDpuuOgpyZCIF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Połącz element architektury barokowej z właściwym opisem, następnie przyporządkuj poszczególne elementy do odpowiedniej kategorii.

Rv2tiTAclQBme1
Połącz element architektury barokowej z właściwym opisem. entre court et jardin Możliwe odpowiedzi: 1. położony zazwyczaj w centralnej części budynku, mocno wysunięty i wystający z bryły jego fragment, 2. element architektoniczny fasady w formie trójkątnego szczytu, 3. nadwieszony na ścianie budowli występ w formie dobudówki, 4. część architektoniczna zamykająca prezbiterium, nawę lub transept, najczęściej okrągła lub na planie wieloboku, 5. reprezentacyjne założenia dworsko-parkowe w układzie osiowym, z dziedzińcem honorowym, centralnie położonym pałacem i ogrodami na jego tyłach, 6. wysokie, sięgające od sufitu do podłogi okna doświetlające wnętrze, często zabezpieczone balustradą od zewnątrz portfenetr Możliwe odpowiedzi: 1. położony zazwyczaj w centralnej części budynku, mocno wysunięty i wystający z bryły jego fragment, 2. element architektoniczny fasady w formie trójkątnego szczytu, 3. nadwieszony na ścianie budowli występ w formie dobudówki, 4. część architektoniczna zamykająca prezbiterium, nawę lub transept, najczęściej okrągła lub na planie wieloboku, 5. reprezentacyjne założenia dworsko-parkowe w układzie osiowym, z dziedzińcem honorowym, centralnie położonym pałacem i ogrodami na jego tyłach, 6. wysokie, sięgające od sufitu do podłogi okna doświetlające wnętrze, często zabezpieczone balustradą od zewnątrz ryzalit Możliwe odpowiedzi: 1. położony zazwyczaj w centralnej części budynku, mocno wysunięty i wystający z bryły jego fragment, 2. element architektoniczny fasady w formie trójkątnego szczytu, 3. nadwieszony na ścianie budowli występ w formie dobudówki, 4. część architektoniczna zamykająca prezbiterium, nawę lub transept, najczęściej okrągła lub na planie wieloboku, 5. reprezentacyjne założenia dworsko-parkowe w układzie osiowym, z dziedzińcem honorowym, centralnie położonym pałacem i ogrodami na jego tyłach, 6. wysokie, sięgające od sufitu do podłogi okna doświetlające wnętrze, często zabezpieczone balustradą od zewnątrz wykusz Możliwe odpowiedzi: 1. położony zazwyczaj w centralnej części budynku, mocno wysunięty i wystający z bryły jego fragment, 2. element architektoniczny fasady w formie trójkątnego szczytu, 3. nadwieszony na ścianie budowli występ w formie dobudówki, 4. część architektoniczna zamykająca prezbiterium, nawę lub transept, najczęściej okrągła lub na planie wieloboku, 5. reprezentacyjne założenia dworsko-parkowe w układzie osiowym, z dziedzińcem honorowym, centralnie położonym pałacem i ogrodami na jego tyłach, 6. wysokie, sięgające od sufitu do podłogi okna doświetlające wnętrze, często zabezpieczone balustradą od zewnątrz absyda Możliwe odpowiedzi: 1. położony zazwyczaj w centralnej części budynku, mocno wysunięty i wystający z bryły jego fragment, 2. element architektoniczny fasady w formie trójkątnego szczytu, 3. nadwieszony na ścianie budowli występ w formie dobudówki, 4. część architektoniczna zamykająca prezbiterium, nawę lub transept, najczęściej okrągła lub na planie wieloboku, 5. reprezentacyjne założenia dworsko-parkowe w układzie osiowym, z dziedzińcem honorowym, centralnie położonym pałacem i ogrodami na jego tyłach, 6. wysokie, sięgające od sufitu do podłogi okna doświetlające wnętrze, często zabezpieczone balustradą od zewnątrz fronton Możliwe odpowiedzi: 1. położony zazwyczaj w centralnej części budynku, mocno wysunięty i wystający z bryły jego fragment, 2. element architektoniczny fasady w formie trójkątnego szczytu, 3. nadwieszony na ścianie budowli występ w formie dobudówki, 4. część architektoniczna zamykająca prezbiterium, nawę lub transept, najczęściej okrągła lub na planie wieloboku, 5. reprezentacyjne założenia dworsko-parkowe w układzie osiowym, z dziedzińcem honorowym, centralnie położonym pałacem i ogrodami na jego tyłach, 6. wysokie, sięgające od sufitu do podłogi okna doświetlające wnętrze, często zabezpieczone balustradą od zewnątrz
RwFhhKZT9qphK
Elementy w budowlach świeckich Możliwe odpowiedzi: 1. portfenetr, 2. wykusz, 3. absyda, 4. ryzalit, 5. fronton, 6. entre court et jardin Elementy w budowlach sakralnych Możliwe odpowiedzi: 1. portfenetr, 2. wykusz, 3. absyda, 4. ryzalit, 5. fronton, 6. entre court et jardin
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z fragmentem osiemnastowiecznego poematu opisowego Gościniec abo krótkie opisanie Warszawy Adama Jarzębskiego, który przedstawia kaplicę loretańską Kościoła Matki Bożej Loretańskiej na warszawskiej Pradze. Wyjaśnij nieznane ci pojęcia za pomocą dostępnych źródeł. Które, twoim zdaniem, cechy budowli opisane w tekście mogą świadczyć o ich barokowej formie? Uzasadnij swój wybór.
Zapoznaj się z fragmentem osiemnastowiecznego poematu opisowego Gościniec abo krótkie opisanie Warszawy Adama Jarzębskiego, który przedstawia kaplicę loretańską Kościoła Matki Bożej Loretańskiej na warszawskiej Pradze. Wyjaśnij nieznane ci pojęcia za pomocą dostępnych źródeł. Które, twoim zdaniem, cechy budowli opisane w tekście mogą świadczyć o ich barokowej formie? Uzasadnij swój wybór.
Adam Jarzębski Gościniec abo krótkie opisanie Warszawy

Kaplica Lauretańska w Pradze

W bok Lauretańska kaplica (Przy niej cmentarz i ulica)
ZmurowanazmurowanaZmurowana na kształt takiej
Drugiej w Lorecie, jednakiejjednakiejjednakiej.
Tamta w pół kościoła z muru
StoitamtaStoi, wierzch biały z marmuru;
Na niej historyjehistoryjehistoryje różne,
Wyrażono je, nie próżnewyrażonoWyrażono je, nie próżne;
W sklepieniu okno pod wierzchem,
Żeby od lamp fumyfumyfumy wierzchem
Wychodziły, dla zaduchudladla zaduchu
Tak od zgromadnego duchu.
Ma dwoje drzwi przeciw sobiedwojeMa dwoje drzwi przeciw sobie,
Trzecie w dymensyją obietrzecieTrzecie w dymensyją obie.
ołtarz od srebra złotemołtarzołtarz od srebra złotem,
Z dyjamentami klejnotem
Od monarchów ozdobiony,
Wewnątrz sprostasprostasprosta w mur zrobiony. (...)

cw9 Źródło: Adam Jarzębski, Gościniec abo krótkie opisanie Warszawy.
RWt8hrYNb0wyA
(Uzupełnij).
abo
zmurowana
jednakiej
tamta
historyje
wyrażono
fumy
dwoje
dla
trzecie
ołtarz
sprosta