Sprawdź się
Wstaw w tekst odpowiednie wyrażenia.
rezydencjonalnych, klasycyzującym, centralnym, dekorację, monumentalne, dynamiczną, ekspresyjnym
Architektura barokowa rozwijała się w dwóch nurtach: .................................., związanym z budowlami sakralnymi głoszącymi chwałę Kościoła, i .................................., odpowiadającym potrzebom świeckich realizacji ................................... Bez względu jednak na typ budowli, barokowe założenia były z reguły .................................., posiadały .................................. kompozycję i często bogatą ................................... Budynki sakralne chętnie lokowano na planie ...................................
Zaznacz cechy architektury barokowej.
- monumentalizm
- stosowanie efektów światłocieniowych
- oszczędność dekoracji
- podkreślanie osi budynku, np. przez symetrię dekoracji, ryzalit części środkowej
- w budowlach sakralnych stosowane plany krzyża łacińskiego z długim transeptem
- faliste fasady
- kopuły
Przeczytaj fragment opisujący Kościół św. Karola przy Czterech Fontannach (wł. San Carlo alle Quattro Fontane) w Rzymie, którego architektem był Francesco Borromini (1599–1667). Zaznacz w tekście cechy budowli, które można uznać za charakterystyczne dla barokowej architektury.
zielony
Kościół, na razie bez fasady, został wzniesiony w latach 1638–1641 i pomimo skromnych rozmiarów, co dało początek potocznie używanemu zdrobnieniu – San Carlino – odegrał przełomową rolę w rozwoju architektury włoskiej (...). Borromini wyszedł od idealnej koncepcji geometrycznej, stopniowo dostosowując ją do potrzeb funkcjonalnych i kształtu działki. Ostatecznie kościół otrzymał rzut będący formą pośrednią pomiędzy krzyżem i elipsą, a wszystkie ściany zostały zarysowane miękką linią. Przykrycie stanowi owalna kopuła, podwyższona optycznie przez formę zmniejszających się ku środkowi kasetonów, spoczywająca na systemie łuków i pendentywów, umożliwiającym jej połączenie z falistymi murami nawy. Płynna i jednolita forma budowli jest zupełnie odmienna od rozwiązań tradycyjnych, wyraźnie odgraniczających poszczególne jednostki przestrzenne. Fasada kościoła, zwanego ze względu na niezwykłość otoczenia San Carlo alle Quattro Fontane, rozpoczęta dopiero w 1665 roku, jest ostatnim dziełem Borrominiego. I tu linia muru zarysowana jest faliście. Kompozycja składa się z dwóch podobnie potraktowanych kondygnacji o podziałach finezyjnie zestrojonych za pomocą wielkiego i małego porządku (...) oraz bogatą dekoracją rzeźbiarską.
Zapoznaj się z wierszem Jerzego Harasymowicza Kościół bernardynów Kraków. Jakie wrażenia wywołuje lektura utworu? Jakie znaczenie ma nadana dziełu forma? W jaki sposób współgra z architekturą baroku?

Przyjrzyj się fasadzie i wnętrzu kościoła Kamedułów na Bielanach. Zapisz co najmniej cztery barokowe elementy budowli.
Poszukaj w internecie informacji na temat kościoła Kamedułów na Bielanach. Podaj co najmniej cztery barokowe elementy tej budowli.
Połącz element architektury barokowej z właściwym opisem, następnie przyporządkuj poszczególne elementy do odpowiedniej kategorii.
Gościniec abo krótkie opisanie WarszawyKaplica Lauretańska w Pradze
W bok Lauretańska kaplica (Przy niej cmentarz i ulica)
ZmurowanaZmurowana na kształt takiej
Drugiej w Lorecie, jednakiejjednakiej.
Tamta w pół kościoła z muru
StoiStoi, wierzch biały z marmuru;
Na niej historyjehistoryje różne,
Wyrażono je, nie próżneWyrażono je, nie próżne;
W sklepieniu okno pod wierzchem,
Żeby od lamp fumyfumy wierzchem
Wychodziły, dla zaduchudla zaduchu
Tak od zgromadnego duchu.
Ma dwoje drzwi przeciw sobieMa dwoje drzwi przeciw sobie,
Trzecie w dymensyją obieTrzecie w dymensyją obie.
A ołtarz od srebra złotemołtarz od srebra złotem,
Z dyjamentami klejnotem
Od monarchów ozdobiony,
Wewnątrz sprostasprosta w mur zrobiony. (...)Źródło: Adam Jarzębski, Gościniec abo krótkie opisanie Warszawy.

