Sprawdź się
Wstaw w wolne miejsca symbole pierwiastków tak, aby uzyskać produkt reakcji etano-,-diolu (glikolu etylenowego) z wodorotlenkiem miedzi.
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne zilustrowane poniższym schematem, który przedstawia moment przed dodaniem reagentów do świeżo strąconego wodorotlenku miedzi.
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne. Zapoznaj się z opisem schematu, który przedstawia moment przed dodaniem reagentów do świeżo strąconego wodorotlenku miedzi.
Zweryfikuj, które ze zdań są prawdziwe, a które fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
W probówce nr 1 niebieska, galaretowata zawiesina roztworzyła się. | □ | □ |
W probówce 2 nie zaobserwowano objawów reakcji. | □ | □ |
W probówce nr 2 niebieska, galaretowata zawiesina roztworzyła się. | □ | □ |
W probówce nr 1 nie zaobserwowano objawów reakcji. | □ | □ |
W probówce nr 2 powstał zielony roztwór. | □ | □ |
W probówce nr 2 powstał zielony roztwór. | □ | □ |
Przeprowadzono doświadczenie przedstawione na poniższym schemacie.
Poniżej przedstawiono wzór półstrukturalny związku kompleksowego powstającego podczas reakcji chemicznej propano-,,-triolu (gliceryny) z wodorotlenkiem miedzi:
Zapoznaj się z opisem wzoru półstrukturalnego związku kompleksowego powstającego podczas reakcji chemicznej propano-,,-triolu (gliceryny) z wodorotlenkiem miedzi:
Podaj nazwę wiązania zaznaczonego na rysunku.
Podaj nazwę atomu będącego donorem wolnej pary elektronowej w wiązaniu zaznaczonym na rysunku.
Podaj nazwę atomu będącego zasadą według teorii Lewisa.
Podaj nazwę koloru, jaki przyjmuje wodny roztwór powyższego związku kompleksowego.
Wyjaśnij, dlaczego tak ważne jest aby do reakcji identyfikacji alkoholu polihydroksylowego użyć świeżo strąconego wodorotlenku miedzi.
Maltoza to disacharyd zbudowany z dwóch reszt glukozy, połączonych wiązaniem -,--glikozydowym o wzorze półstrukturalnym:
Maltoza to disacharyd zbudowany z dwóch reszt glukozy, połączonych wiązaniem -,--glikozydowym. Zapoznaj się z opisem wzoru półstrukturalnego.
Dokonania, jakich obserwacji spodziewasz się po wprowadzeniu wodnego roztworu maltozy do świeżo strąconego wodorotlenku miedzi? Zaznacz prawidłowe sformułowania.
W trzech probówkach, które zapomniano podpisać, znajdują się roztwory:
propan--ol, pentan i butano-,-diol. W celu zidentyfikowania zawartości probówek, każdą z nich podzielono na dwie części i przeprowadzono dwa doświadczenia.
Doświadczenie
W trakcie doświadczenia nr zaobserwowano, że w probówce nr 1 nastąpiło roztworzenie niebieskiej, galaretowatej zawiesiny i powstał szafirowy roztwór. W probówkach nr i nie zaobserwowano objawów reakcji.
Doświadczenie
W trakcie doświadczenia nr zaobserwowano, że sód roztwarza się w probówkach nr i , w których zauważono także wydzielanie bezbarwnego, bezwonnego gazu. W probówce nr nie zaobserwowano objawów reakcji.
Podaj nazwy systematyczne związków chemicznych znajdujących się w probówkach nr , i .
Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, dzięki któremu odróżnisz -fenyloetan--ol od -fenyloetano-,-diolu. W tym celu wybierz odczynniki chemiczne spośród zapisanych poniżej. Uzupełnij schemat doświadczenia oraz zapisz obserwacje.
Doświadczenie – część
Doświadczenie – część
Zawartość probówki z doświadczenia nr podziel na dwie części. Do pierwszej probówki dodaj -fenyloetan--ol, do drugiej -fenyloetano-,-diol.