Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

RllWxF0Z8aRAE
Wirtualne laboratorium pt. „Odróżnianie alkoholu monohydroksylowego od polihydroksylowego?”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RPkKaadar3l7K
Analiza doświadczenia: Tytuł doświadczenia Problem badawczy: W jaki sposób można odróżnić alkohol monohydroksylowy od polihydroksylowego? Hipoteza: Za pomocą próby Trommera można odróżnić alkohol monohydroksylowy od polihydroksylowego. Przebieg doświadczenia:Przygotuj w dwóch zlewkach 0,5 moldm3 roztwór wodorotlenku sodu oraz 0,5 moldm3 roztwór siarczanu(VI) miedzi(II). Masa molowa hydratu CuSO4·4H2O = 249,69 gmol; masa molowa NaOH = 40 gmol.Otrzymaj wodorotlenek miedzi(II). W tym celu: a) przygotuj dwie probówki; b) wlej do obu probówek po 5 cm3 0,5 moldm3 roztworu wodorotlenku sodu; c) następnie wlej do obu probówek kilka kropli 0,5 moldm3 roztworu siarczanu(VI) miedzi(II).Do otrzymanego osadu w probówce nr 1. wlej 3 cm3 propano-1,2,3-triolu i wstrząśnij.Do drugiej probówki wlej 3 cm3 etanolu i wstrząśnij.Zapisz obserwacje. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Reakcja 1azure#fff
Reakcja 2green#fff
Reakcja 3olive#fff

Szafa laboratoryjna

RqH5juwH4RnqP
Szafa laboratoryjna 1.
probówka
, 2.
zlewka
, 3.
kolba kulista płaskodenna
, 4.
kolba stożkowa
, 5.
szalki Petriego
, 6.
cylinder miarowy
, 7.
lejek szklany
, 8.
bagietka szklana
, 9.
łyżka metalowa
, 10.
łyżka do spalań
, 11.
szczypce laboratoryjne
, 12.
pipety Pasteura
, 13.
łapa drewniana
, 14.
trójnóg z siatką
, 15.
palnik laboratoryjny
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Analiza doświadczenia: Odróżnianie alkoholu monohydroksylowego od polihydroksylowego.

Problem badawczy: W jaki sposób można odróżnić alkohol monohydroksylowy od polihydroksylowego?

Hipoteza: Za pomocą próby Trommera można odróżnić alkohol monohydroksylowy od polihydroksylowego.

Odczynniki chemiczne: gliceryna (propano-1,2,3-triol), siarczanVI miedziII – woda 1/5, wodorotlenek sodu, etanol, woda destylowana.

Sprzęt laboratoryjny:

  • dwie zlewki – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • dwie probówki – podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • pipety Pasteura – wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.

Przebieg doświadczenia:

  1. Przygotowano w dwóch zlewkach 0,5-molowy roztwór wodorotlenku sodu oraz 0,5-molowy roztwór siarczanuVI miedziII. Masa molowa hydratu CuSO4·5H2O wynosi 249,69 gmol. Masa molowa NaOH jest równa 40 gmol.

  2. Otrzymano wodorotlenek miedziII. W tym celu: przygotowano dwie probówki. Wlano do obu probówek po 5 centymetrów sześciennych 0,5-molowego roztworu wodorotlenku sodu. Następnie wlano do obu probówek kilka kropli 0,5-molowego roztworu siarczanuVI miedziII.

  3. Do otrzymanego osadu w probówce numer 1 wlano 3 centymetry sześcienne propano-1,2,3-triolu i wstrząśnięto.

  4. Do drugiej probówki wlano 3 centymetry sześcienne etanolu i wstrząśnięto probówką.

Obserwacje:

Przygotowany wodorotlenek miedziII wytrącił się w postaci galaretowatego niebieskiego osadu. W probówce z gliceryną następuje zmiana zabarwienia z błękitnego na szafirowy oraz roztworzenie osadu wodorotlenku miedziII. W probówce z etanolem nie zaobserwowano objawów reakcji – wciąż widoczny jest niebieski osad.

Wyniki:

Gliceryna reaguje z wodorotlenkiem miedziII tworząc glicerynian miedziII. Grupy hydroksylowe gliceryny są donorami par elektronowych. Między tymi grupami a atomami miedzi powstają wiązania koordynacyjne. Utworzony kompleks jest łatwo rozpuszczalny w wodzie.

Wnioski:

Jest to reakcja charakterystyczna dla alkoholi polihydroksylowych. Etanol jest alkoholem monohydroksylowym i nie reaguje z wodorotlenkiem miedziII. Za pomocą próby Trommera można odróżnić alkohol monohydroksylowy od polihydroksylowego – hipoteza potwierdziła się.

R1752vLQ3Ygce1
Ćwiczenie 1
Wybierz, jakiego odczynnika nie użyto w doświadczeniu: Możliwe odpowiedzi: 1.
RkIHf5GMnpzN51
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz wzory półstrukturalne alkoholi, które po dodaniu do świeżo strąconego wodorotlenku miedziII spowodują jego roztworzenie, a roztwór przyjmie szafirowe zabarwienie.

R1R6vrwtOb4OL2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 1
RinRACuIaXSR4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
1
Ćwiczenie 2

Poniższy schemat przedstawia moment doświadczenia, w którym drugi z reagentów nie został jeszcze dodany do probówki. Pod każdą probówką umieść odpowiednie obserwacje po dodaniu drugiego reagenta.

R1BeOrgwhQqac
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 2
R11v4YD8XMvK62
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.