Połącz ze sobą pasujące elementy. eros Możliwe odpowiedzi: 1. miłość przyjacielska, 2. miłość zmysłowa, 3. miłość bezwarunkowa philos Możliwe odpowiedzi: 1. miłość przyjacielska, 2. miłość zmysłowa, 3. miłość bezwarunkowa agape Możliwe odpowiedzi: 1. miłość przyjacielska, 2. miłość zmysłowa, 3. miłość bezwarunkowa
Połącz ze sobą pasujące elementy. eros Możliwe odpowiedzi: 1. miłość przyjacielska, 2. miłość zmysłowa, 3. miłość bezwarunkowa philos Możliwe odpowiedzi: 1. miłość przyjacielska, 2. miłość zmysłowa, 3. miłość bezwarunkowa agape Możliwe odpowiedzi: 1. miłość przyjacielska, 2. miłość zmysłowa, 3. miłość bezwarunkowa
R1KNfj6MLsToY11
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst. W swoich pierwszych utworach Jan Kasprowicz opisywał miłość prostych ludzi borykających się z codziennymi problemami, inspirując się życiem na wsi / w górach. W kolejnych tomach poeta kontynuował / zmienił dotychczasowy kierunek, starając się nadać poezji szczególny nastrój, umieszczając podmiot liryczny pośród dzikiej natury / wiejskich pól. Na przełomie wieków w jego twórczości pojawił się podniosły / ponury nastrój, a miłość była w ówczesnych utworach przedstawiana głównie jako sprawa duchowa / cielesna żądza. Pod koniec życia Kasprowicz odnalazł wewnętrzny spokój, co znalazło odzwierciedlenie w jego poezji, prezentującej postawę afirmacji świata / odcięcia od świata.
Uzupełnij tekst. W swoich pierwszych utworach Jan Kasprowicz opisywał miłość prostych ludzi borykających się z codziennymi problemami, inspirując się życiem na wsi / w górach. W kolejnych tomach poeta kontynuował / zmienił dotychczasowy kierunek, starając się nadać poezji szczególny nastrój, umieszczając podmiot liryczny pośród dzikiej natury / wiejskich pól. Na przełomie wieków w jego twórczości pojawił się podniosły / ponury nastrój, a miłość była w ówczesnych utworach przedstawiana głównie jako sprawa duchowa / cielesna żądza. Pod koniec życia Kasprowicz odnalazł wewnętrzny spokój, co znalazło odzwierciedlenie w jego poezji, prezentującej postawę afirmacji świata / odcięcia od świata.
1
Ćwiczenie 3
Z którego okresu twórczości Jana Kasprowicza pochodzi poniższy cytat? Co o tym świadczy? Zdecyduj, analizując sposób opisywania miłości.
Jan KasprowiczXVII [Przynoszę ci kilka pieśni]
Twoja codzienna postać, Tak, jak widuję ją w domu, Rozradowała me serce U żlebu, u tego złomu.
U żlebu, u tego złomu, U skały, co grom ją rozkrusza, Czy wiatry ścierają chciwe, Poczęła śpiewać ma dusza.
acab5 Źródło: Jan Kasprowicz, XVII [Przynoszę ci kilka pieśni], [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. Jan Józef Lipiński, Kraków 1990, s. 377.
RsQD2NzCgLaRx
Z którego okresu twórczości Jana Kasprowicza pochodzi poniższy cytat? Zdecyduj, analizując sposób opisywania miłości. Możliwe odpowiedzi: 1. pierwszy utwory inspirowane życiem wiejskim, 2. nastrojowe liryki tworzone pod wpływem romantyzmu, impresjonizmu i symbolizmu, 3. katastroficzne i dekadenckie hymny, 4. pogodne poezje głoszące pochwałę życia, świata i Boga
11
Ćwiczenie 4
Sformułuj własną definicję miłości philos.
R1c5KL2h1pFbP
(Uzupełnij).
Rozważ, na czym opiera się philos, jak się objawia, jak zachowują się osoby kochające tym rodzajem miłości, jaki wpływ ma on na zmysły.
Sprawdź, czy w Twojej odpowiedzi pojawiły się następujące cechy: oparcie na przyjaźni, opanowanie, wzajemne zrozumienie, subtelność, brak potrzeby zmysłowego doświadczenia miłości.
R5rimziYwowke2
Ćwiczenie 5
W poniższym cytacie z hymnu Kasprowicza Salome zaznacz wersy, które można by usunąć, gdyby finalna wersja fragmentu miała opisywać wyłącznie miłość duchową, bezcielesną. Niech tych światłości zdrój oblewa naszą miłość, by lśniła jak zorze konającego dnia!... O Jezabel, ty płocha, ty dziewczyno pusta! O Jezabel, przed tobą ma się dusza śmieje i moje wargi drżą, moje rozwarte usta!... Lub zgaszę w drogich czarach płonące pochodnie, szkarłatem, jak mrok gęstym, łożnicę osłonię, promieniom gwiazd przystępu w ten kościół zabronię, niech nasza miłość utonie w wieczystej, nieodgadłej, niezgłębionej nocy!... A z tajemniczych uścisków, gdy dusza twa, proroku, mą duszę pochłonie, gdy w oczach twych przymkniętych czar twojej Salomy urośnie w niespodzianej rozkoszy ogromy, gdy świat się cały zamknie w pragnienia wszechmocy, a ty gdy cały zginiesz w nasyceń powodzi, niech się zbawiciel narodzi lub szatan, co po wszystkie globów widnokręgi rozepnie wiekuistą, nieśmiertelną zbrodnię!...
W poniższym cytacie z hymnu Kasprowicza Salome zaznacz wersy, które można by usunąć, gdyby finalna wersja fragmentu miała opisywać wyłącznie miłość duchową, bezcielesną. Niech tych światłości zdrój oblewa naszą miłość, by lśniła jak zorze konającego dnia!... O Jezabel, ty płocha, ty dziewczyno pusta! O Jezabel, przed tobą ma się dusza śmieje i moje wargi drżą, moje rozwarte usta!... Lub zgaszę w drogich czarach płonące pochodnie, szkarłatem, jak mrok gęstym, łożnicę osłonię, promieniom gwiazd przystępu w ten kościół zabronię, niech nasza miłość utonie w wieczystej, nieodgadłej, niezgłębionej nocy!... A z tajemniczych uścisków, gdy dusza twa, proroku, mą duszę pochłonie, gdy w oczach twych przymkniętych czar twojej Salomy urośnie w niespodzianej rozkoszy ogromy, gdy świat się cały zamknie w pragnienia wszechmocy, a ty gdy cały zginiesz w nasyceń powodzi, niech się zbawiciel narodzi lub szatan, co po wszystkie globów widnokręgi rozepnie wiekuistą, nieśmiertelną zbrodnię!...
Źródło: Salome, [w:] Jan Kasprowicz,Wybór poezji, oprac. Jan Józef Lipiński, Kraków 1990, s. 177.
2
Ćwiczenie 5
R8kebwJV6e9NF
Niech tych światłości zdrój
oblewa naszą miłość, by lśniła jak zorze
konającego dnia!...
O Jezabel, ty płocha, ty dziewczyno pusta!
O Jezabel, przed tobą ma się dusza śmieje
i moje wargi drżą,
moje rozwarte usta!...
Lub zgaszę w drogich czarach płonące pochodnie,
szkarłatem, jak mrok gęstym, łożnicę osłonię,
promieniom gwiazd przystępu w ten kościół zabronię,
niech nasza miłość utonie
w wieczystej, nieodgadłej, niezgłębionej nocy!...
A z tajemniczych uścisków,
gdy dusza twa, proroku, mą duszę pochłonie,
gdy w oczach twych przymkniętych czar twojej Salomy
urośnie w niespodzianej rozkoszy ogromy,
gdy świat się cały zamknie w pragnienia wszechmocy,
a ty gdy cały zginiesz w nasyceń powodzi,
niech się zbawiciel narodzi
lub szatan, co po wszystkie globów widnokręgi
rozepnie wiekuistą, nieśmiertelną zbrodnię!. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6
RwsX82AoOWSzA
EROS. Podstawowa cecha (Uzupełnij). Wiersz Jana Kasprowicza (Uzupełnij). Utwór innego artysty (Uzupełnij).
PHILOS. Podstawowa cecha (Uzupełnij). Wiersz Jana Kasprowicza (Uzupełnij). Utwór innego artysty (Uzupełnij).
AGAPE. Podstawowa cecha (Uzupełnij). Wiersz Jana Kasprowicza (Uzupełnij). Utwór innego artysty (Uzupełnij).
EROS. Podstawowa cecha (Uzupełnij). Wiersz Jana Kasprowicza (Uzupełnij). Utwór innego artysty (Uzupełnij).
PHILOS. Podstawowa cecha (Uzupełnij). Wiersz Jana Kasprowicza (Uzupełnij). Utwór innego artysty (Uzupełnij).
AGAPE. Podstawowa cecha (Uzupełnij). Wiersz Jana Kasprowicza (Uzupełnij). Utwór innego artysty (Uzupełnij).
Pamiętaj, aby wybrać taką cechę, która odróżnia dany rodzaj miłości od pozostałych. Przypomnij sobie, którym wierszom Kasprowicza najbliżej do poszczególnych postaw, i zastanów się, w których ze znanych ci dzieł literackich można je odnaleźć.
eros – skupienie na cielesności – Dies irae – Lubię, kiedy kobieta… Kazimierza Przerwy‑Tetmajera
philos – delikatność w odczuwaniu miłości – Przy szumie drzew – Niepewność Adama Mickiewicza
agape – bezinteresowne obdarowanie drugiej osoby – Umiłowanie ty moje! – Hymn o miłości św. Pawła z 1 Listu do Koryntian
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z wierszem Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Ja, kiedy usta… i zastanów się, w którym okresie swojej twórczości Jan Kasprowicz ukazywał podobną wizję miłości. Odpowiedź uzasadnij w 100 słowach.
Zapoznaj się z wierszem Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Ja, kiedy usta… i zastanów się, w którym okresie swojej twórczości Jan Kasprowicz ukazywał podobną wizję miłości. Odpowiedź uzasadnij w 100 słowach.
Zapoznaj się z wierszem Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Ja, kiedy usta… i zastanów się, w którym okresie swojej twórczości Jan Kasprowicz ukazywał podobną wizję miłości. Odpowiedź uzasadnij w 100 słowach.
Przeczytaj wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Ja, kiedy usta… i zastanów się, w którym okresie swojej twórczości Jan Kasprowicz ukazywał podobną wizję miłości. Odpowiedź uzasadnij w 100 słowach.
Kazimierz Przerwa-TetmajerJa kiedy usta...
Ja, kiedy usta ku twym ustom chylę, nie samych zmysłów szukam upojenia, ja chcę, by myśl ma omdlała na chwilę,
chcę czuć najwyższą rozkosz – zapomnienia... Namiętny uścisk zmysły moje strudził – – czemu ty patrzysz z twarzą tak wylękłą? Mnie tylko żal jest, żem się już obudził
i że mi serce przed chwilą nie pękło. Błogosławiona śmierć, gdy się posiada, czego się pragnie nad wszystko goręcej, nim twarz przesytu pojawi się blada, nim się zażąda i znowu, i więcej…
acab7 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Ja kiedy usta..., [w:] tegoż, Poezje, Warszawa 1980, s. 92.
R1c5KL2h1pFbP
(Uzupełnij).
Rozważ, na czym opiera się philos, jak się objawia, jak zachowują się osoby kochające tym rodzajem miłości, jaki wpływ ma on na zmysły.
Sprawdź, czy w twojej odpowiedzi pojawiły się następujące cechy: oparcie na przyjaźni, opanowanie, wzajemne zrozumienie, subtelność, brak potrzeby zmysłowego doświadczenia miłości.
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z poniższym fragmentem dialogu Platona Uczta i odpowiedz w 300 słowach na pytanie, czy w twórczości Jana Kasprowicza dokonała się podobna ewolucja postrzegania miłości.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem dialogu Platona Uczta i odpowiedz w 300 słowach na pytanie, czy w twórczości Jana Kasprowicza dokonała się podobna ewolucja postrzegania miłości.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem dialogu Platona Uczta i odpowiedz w 300 słowach na pytanie, czy w twórczości Jana Kasprowicza dokonała się podobna ewolucja postrzegania miłości.
Przeczytaj poniższy fragment dialogu Platona Uczta i odpowiedz w 300 słowach na pytanie, czy w twórczości Jana Kasprowicza dokonała się podobna ewolucja postrzegania miłości.
PlatonUczta
Już za młodu chodzi człowiek za ładnymi ciałami i jeśli go tylko dobrze przewodnik prowadzi, kocha jedno z tych ciał i tam płodzi myśli piękne; niedługo jednak spostrzega, że piękność jakiegokolwiek ciała i piękność innych ciał, to niby siostry rodzone, i że jeśli ma gonić za istotą piękną, to musi dobrze oczy otworzyć i widzieć, że we wszystkich ciałach jedna i ta sama piękność tkwi. A kiedy to zobaczy, zaczyna wszystkie piękne ciała kochać; tamten gwałtowny żar ku jednemu ciału przygasać w nim zaczyna, wydaje mu się lichy i mały. A potem więcej zaczyna cenić piękność ukrytą w duszach niż tę, która w ciele mieszka; toteż jeśli w kim duszę zdrową znajdzie, choćby nawet jej ciało nieszczególnie kwitło, wystarcza mu to, i kochać zaczyna, i troszczy się, i znowu takie myśli płodzi, i szuka, kto by też młodego człowieka rozwinąć potrafił; z czasem musi zobaczyć piękno ukryte w czynach i prawach i znowu pozna, że i ono w każdym jest jedno i to samo. Wtedy mu się piękno ciał zacznie wydawać mały i znikomym. Od czynów przejdzie do nauk, a kiedy całą ich piękność zobaczy, kiedy na takie skarby piękna spojrzy, nie będzie już niewolniczo wisiał u jednostkowej formy jego, nie będzie ślepo kochał piękności jednego tylko chłopaka albo człowieka jednego, albo dążenia; nie, on na pełne morze piękna już wypłynął i kiedy się na nim rozglądnie, płodzić zacznie słowa i myśli wielkie i wspaniałe, gnany nienasyconym dążeniem do prawdy; aż kiedy sił w tej pracy nabierze i hartu, jedna mu się wiedza ukaże, która naprawdę mówi o tym, co piękne [...]. Ten, kto aż dotąd zaszedł w szkole Erosa, kolejne stopnie piękna prawdziwie oglądając, ten już do końca drogi miłości dobiega. I nagle mu się cud odsłania: piękno samo w sobie, ono samo w swojej istocie. Otwiera się przed nim to, do czego szły wszystkie jego trudy poprzednie; on ogląda piękno wieczne [...].
R1c5KL2h1pFbP
(Uzupełnij).
acab8 Źródło: Platon, Uczta, oprac. Władysław Witwicki, Warszawa 1975, s. 117–118.
Zastanów się, czy ewolucja postrzegania miłości w wierszach Kasprowicza przebiegała dokładnie tak samo, jak ma to miejsce w dialogu Platona, czy poszczególne etapy są takie same u starożytnego filozofa i polskiego poety.
Sprawdź, czy twoja odpowiedź uwzględnia podobieństwa między Platonem a Kasprowiczem w odkrywaniu kolejnych stadiów miłości, od prostych uczuć do poznania prawd wiecznych oraz czy wskazuje na różnice – u Platona brak wzmianki o miłości wynaturzonej, rozpustnej; u Kasprowicza zaś nie pojawia się miłość do nauk.
Praca domowa
Napisz rozprawkę, w której wyrazisz własne zdanie na temat: Czy trzy rodzaje miłości (eros, philos i agape) mogą ze sobą współistnieć, czy wzajemnie się wykluczają?
Stwórz rozprawkę, w której wyrazisz własne zdanie na temat: Czy trzy rodzaje miłości (eros, philos i agape) mogą ze sobą współistnieć, czy wzajemnie się wykluczają?