1
Pokaż ćwiczenia:
R1cL9oC8NXfjW1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst właściwymi określeniami. Trzy spośród podanych poniżej słow nie pasują do żadnej luki. Mendel również wymyślił sposób na to, jak się dowiedzieć czy organizm z fenotypem dominującym był 1. krzyżówką próbną, 2. fenotypem recesywnym, 3. krzyżówką testową, 4. fenotypem dominującym, 5. homozygotycznym recesywnym, 6. homozygotą, 7. fenotypie, 8. heterozygotą, 9. genotypie (Yy) czy 1. krzyżówką próbną, 2. fenotypem recesywnym, 3. krzyżówką testową, 4. fenotypem dominującym, 5. homozygotycznym recesywnym, 6. homozygotą, 7. fenotypie, 8. heterozygotą, 9. genotypie (YY). Ta technika jest nazywana 1. krzyżówką próbną, 2. fenotypem recesywnym, 3. krzyżówką testową, 4. fenotypem dominującym, 5. homozygotycznym recesywnym, 6. homozygotą, 7. fenotypie, 8. heterozygotą, 9. genotypie - organizm z 1. krzyżówką próbną, 2. fenotypem recesywnym, 3. krzyżówką testową, 4. fenotypem dominującym, 5. homozygotycznym recesywnym, 6. homozygotą, 7. fenotypie, 8. heterozygotą, 9. genotypie , ale o nieznanym 1. krzyżówką próbną, 2. fenotypem recesywnym, 3. krzyżówką testową, 4. fenotypem dominującym, 5. homozygotycznym recesywnym, 6. homozygotą, 7. fenotypie, 8. heterozygotą, 9. genotypie zostaje skrzyżowany z organizmem 1. krzyżówką próbną, 2. fenotypem recesywnym, 3. krzyżówką testową, 4. fenotypem dominującym, 5. homozygotycznym recesywnym, 6. homozygotą, 7. fenotypie, 8. heterozygotą, 9. genotypie.
RIQanI2PAVFxm
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst prawidłowymi zwrotami. Mendel zaproponował sposób, w jaki można sprawdzić, czy organizm z fenotypem dominującym jest 1. genotypie, 2. fenotypem recesywnym, 3. heterozygotą, 4. krzyżówką testową, 5. homozygotycznym recesywnym, 6. fenotypem dominującym, 7. fenotypie, 8. homozygotą, 9. krzyżówką próbną (duże Y małe y) czy 1. genotypie, 2. fenotypem recesywnym, 3. heterozygotą, 4. krzyżówką testową, 5. homozygotycznym recesywnym, 6. fenotypem dominującym, 7. fenotypie, 8. homozygotą, 9. krzyżówką próbną (duże Y duże Y). Metoda ta jest nazywana 1. genotypie, 2. fenotypem recesywnym, 3. heterozygotą, 4. krzyżówką testową, 5. homozygotycznym recesywnym, 6. fenotypem dominującym, 7. fenotypie, 8. homozygotą, 9. krzyżówką próbną – organizm z 1. genotypie, 2. fenotypem recesywnym, 3. heterozygotą, 4. krzyżówką testową, 5. homozygotycznym recesywnym, 6. fenotypem dominującym, 7. fenotypie, 8. homozygotą, 9. krzyżówką próbną, ale o nieznanym 1. genotypie, 2. fenotypem recesywnym, 3. heterozygotą, 4. krzyżówką testową, 5. homozygotycznym recesywnym, 6. fenotypem dominującym, 7. fenotypie, 8. homozygotą, 9. krzyżówką próbną zostaje skrzyżowany z organizmem 1. genotypie, 2. fenotypem recesywnym, 3. heterozygotą, 4. krzyżówką testową, 5. homozygotycznym recesywnym, 6. fenotypem dominującym, 7. fenotypie, 8. homozygotą, 9. krzyżówką próbną.
RLqGYdvkIhVCw1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1WdyCTQYO3T3
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
REe5rKdTuNdUk1
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 4
R13w0tVprMjTj
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RxvuApOmZjrHT1
Ćwiczenie 5
Przyjrzyj się ponownie krzyżówką z poprzednich ćwiczeń i uzupełnij poniższe zdania właściwymi określeniami. Powstanie w wyniku krzyżówki testowej potomstwa o stosunku fenotypów 1:1 wskazuje na to, że genotyp nieznanego rodzica jest homozygotyczny dominujący / heterozygotyczny. Powstanie w wyniku krzyżówki testowej potomstwa z fenotypem recesywnym / dominującym wskazuje na to, że genotyp nieznanego rodzica jest {#homozygotyczny dominujący} / heterozygotyczny.
Ćwiczenie 5
RiwamzsOr5FLW
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RPC4NNIv6c0Jx2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Allel recesywny maskuje allel dominujący i determinuje wygląd organizmu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kiedy organizm wytwarza gamety, każda otrzymuje tylko jeden allel danej pary genów, przekazywany do niej losowo – jest to prawo czystości gamet.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Szachownica Punnetta może być stosowana do przewidywania genotypów (kombinacji alleli) i fenotypów (widocznych cech) potomstwa z krzyżówek genetycznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Krzyżówka testowa może być wykorzystywana do określenia, czy dany organizm z fenotypem recesywnym jest homozygotyczny czy heterozygotyczny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RTNHHFyqnP7NN2
Ćwiczenie 7
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
ROdtY4EyvlXlN
Ćwiczenie 7
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R12qWWgFhHegm2
Ćwiczenie 8
Po skrzyżowaniu dwóch roślin otrzymano rośliny potomne, wśród których ¾ osobników posiada kwiaty czerwone, a ¼ osobników białe. Dlaczego sporządzając krzyżówki testowe jesteśmy w stanie określić, które z tych roślin to heterozygoty, a które to homozygoty pod kątem badanej cechy? Wybierz właściwe stwierdzenia. Na podstawie 1. dominującą, 2. 4:0, 3. homozygotą dominującą, 4. homozygotą dominującą, 5. 3:1, 6. 1:1, 7. heterozygotą, 8. heterozygotą, 9. 4:0, 10. recesywną, 11. I prawa Mendla, 12. II prawa Mendla, czyli prawa czystości gamet wiemy, że
każda gameta zawiera tylko jeden allel z danej pary alleli - do każdej gamety przechodzi tylko jeden czynnik dziedziczny z danej pary.

Przeprowadzając krzyżówkę testową (wsteczną) krzyżujemy badanego osobnika z jednym z rodziców, który jest homozygotą 1. dominującą, 2. 4:0, 3. homozygotą dominującą, 4. homozygotą dominującą, 5. 3:1, 6. 1:1, 7. heterozygotą, 8. heterozygotą, 9. 4:0, 10. recesywną, 11. I prawa Mendla, 12. II prawa Mendla. Istnieją wówczas dwie możliwości:
- otrzymamy stosunek fenotypów wynoszący 1. dominującą, 2. 4:0, 3. homozygotą dominującą, 4. homozygotą dominującą, 5. 3:1, 6. 1:1, 7. heterozygotą, 8. heterozygotą, 9. 4:0, 10. recesywną, 11. I prawa Mendla, 12. II prawa Mendla, co będzie oznaczało, że testowany osobnik jest 1. dominującą, 2. 4:0, 3. homozygotą dominującą, 4. homozygotą dominującą, 5. 3:1, 6. 1:1, 7. heterozygotą, 8. heterozygotą, 9. 4:0, 10. recesywną, 11. I prawa Mendla, 12. II prawa Mendla.
- otrzymamy wszystkie kwiaty jednej barwy, czyli stosunek fenotypów wynoszący 1. dominującą, 2. 4:0, 3. homozygotą dominującą, 4. homozygotą dominującą, 5. 3:1, 6. 1:1, 7. heterozygotą, 8. heterozygotą, 9. 4:0, 10. recesywną, 11. I prawa Mendla, 12. II prawa Mendla, co będzie oznaczało, że testowany osobnik jest 1. dominującą, 2. 4:0, 3. homozygotą dominującą, 4. homozygotą dominującą, 5. 3:1, 6. 1:1, 7. heterozygotą, 8. heterozygotą, 9. 4:0, 10. recesywną, 11. I prawa Mendla, 12. II prawa Mendla.
31
Ćwiczenie 9

Skrzyżowano dwa osobniki pomidora. W potomstwie tej krzyżówki otrzymano 106 roślin o owocach czerwonych i 110 roślin o owocach żółtych.

ROTzjCJPp08e1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Skrzyżowano dwa osobniki grochu. Jego nasiona mogą być żółte lub zielone oraz jednocześnie gładkie lub pomarszczone. Za żółty kolor odpowiada allel dominujący A, z kolei za gładką powierzchnię allel dominujący B. W pokoleniu F1 pojawiły się osobniki o nasionach żółtych i gładkich, żółtych i pomarszczonych, zielonych i gładkich oraz zielonych i pomarszczonych w stosunku 1 : 1 : 1 : 1.

Skrzyżowano dwa osobniki grochu. Jego nasiona mogą być żółte lub zielone oraz jednocześnie gładkie lub pomarszczone. Za żółty kolor odpowiada allel dominujący duże A, z kolei za gładką powierzchnię allel dominujący duże B. W pokoleniu F1 pojawiły się osobniki o nasionach żółtych i gładkich, żółtych i pomarszczonych, zielonych i gładkich oraz zielonych i pomarszczonych w stosunku 1 : 1 : 1 : 1.

R1bt24XOczLvo
Podaj genotyp oraz fenotyp osobników rodzicielskich, uzupełnij krzyżówkę testową, a następnie podaj genotypy osobników o nasionach żółtych z pokolenia F1. (Uzupełnij).
R2pw6WbtPOUiq
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R58uPefHLMxqI
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.