Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
REvezUq4Dgl0Y1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.
R1KfT5bbHxyBc
Uzupełnij tekst: Kartogram traktowany jest jako metoda 1. średnią intensywność, 2. jednostki podziału administracyjnego, 3. pól odniesienia, 4. konstruowania mapy, 5. jednostki podziału fizjograficznego, 6. opracowanie kartograficzne, 7. figury geometryczne, chociaż sama nazwa oznacza gotowy produkt (czyli mapę), wykonaną tą właśnie techniką. Kartogramem nazwiemy zatem takie 1. średnią intensywność, 2. jednostki podziału administracyjnego, 3. pól odniesienia, 4. konstruowania mapy, 5. jednostki podziału fizjograficznego, 6. opracowanie kartograficzne, 7. figury geometryczne, które przedstawia 1. średnią intensywność, 2. jednostki podziału administracyjnego, 3. pól odniesienia, 4. konstruowania mapy, 5. jednostki podziału fizjograficznego, 6. opracowanie kartograficzne, 7. figury geometryczne określonego zjawiska, odwołującą się do konkretnych 1. średnią intensywność, 2. jednostki podziału administracyjnego, 3. pól odniesienia, 4. konstruowania mapy, 5. jednostki podziału fizjograficznego, 6. opracowanie kartograficzne, 7. figury geometryczne. W praktyce polami tymi są najczęściej 1. średnią intensywność, 2. jednostki podziału administracyjnego, 3. pól odniesienia, 4. konstruowania mapy, 5. jednostki podziału fizjograficznego, 6. opracowanie kartograficzne, 7. figury geometryczne, chociaż zdarzają się opracowania, w których stosuje się 1. średnią intensywność, 2. jednostki podziału administracyjnego, 3. pól odniesienia, 4. konstruowania mapy, 5. jednostki podziału fizjograficznego, 6. opracowanie kartograficzne, 7. figury geometryczne lub 1. średnią intensywność, 2. jednostki podziału administracyjnego, 3. pól odniesienia, 4. konstruowania mapy, 5. jednostki podziału fizjograficznego, 6. opracowanie kartograficzne, 7. figury geometryczne.
RwGMveGiQ5FCl1
Ćwiczenie 2
Zaznacz zalety metody kartogramu. Możliwe odpowiedzi: 1. prostota konstrukcji, 2. duża generalizacja, 3. łatwość opracowania komputerowego, 4. jednoznaczność
R1VusC1lghXe61
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: 1–3. Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/
4. CC BY-SA 3.0, http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org.
1
Ćwiczenie 3
R12qUbJfWMiTl
Opisz jak konstruuje się legendę kartogramu i jakie informacje się w niej zawiera. (Uzupełnij).
R1RcKKoXfoxia2
Ćwiczenie 4
Ustaw w poprawnej kolejności etapy konstruowania kartogramu. Elementy do uszeregowania: 1. Przyporządkowanie określonych barw do pól odniesienia., 2. Dobór przedziałów klasowych., 3. Wybór lub dostosowanie pól odniesienia do danych statystycznych., 4. Konstrukcja barwnej legendy z uwzględnieniem stopniowania jasności barw i poprawnego ustawienia barwnych bloczków.
RoyHW5UyG12aR2
Ćwiczenie 5
lesistość, powierzchnia lasów, liczba bezrobotnych, PKB na mieszkańca, liczba zgonów niemowląt, produkt krajowy brutto, stopa bezrobocia, udział powierzchni zasiewów w ogólnej powierzchni użytków rolnych.
RWZIT7srcND3b2
Ćwiczenie 6
Zaznacz działania które, wpływają na zwiększenie szczegółowości kartogramu. Możliwe odpowiedzi: 1. Wykorzystanie pól odniesienia o większej powierzchni., 2. Zwiększenie klas wartości z 3 klas do 6., 3. Wprowadzenie nowego koloru do skali barwnej, która odpowiada klasom wartości., 4. Prezentacja danych w granicach powiatów, zamiast województw., 5. Zmniejszenie klas wartości z 8 klas do 4.
21
Ćwiczenie 7

Na podstawie poniższego kartogramu określ, jakie komplikacje mogą wystąpić w jego interpretacji.

R155NSGYMjBYH
Źródło: M. Pieniążek, M. Zych, Mapy statystyczne. Opracowanie i prezentacja danych, GUS 2017, s. 130, dostępny w internecie: stat.gov.pl.
2
Ćwiczenie 7
R1EP05jKCN2RS
Określ, jakie komplikacje mogą wystąpić w interpretacji kartogramu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie poniższego kartogramu prezentującego liczbę szkół na 10 000 mieszkańców oceń, dlaczego błędnie prezentuje on temat dostępności szkół w gminach podregionu warszawskiego wschodniego?

RsBRDqHIIrb4t
Źródło: dostępny w internecie: stat.gov.pl.
ROPDKOuOJJO6v
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
R1CIu563hwQo8
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.