Sprawdź się
W akcie świadomości polegającym na wspominaniu upalnego dnia na plaży, noeza to...
- czynność wspominania.
- dzień na plaży.
- mentalny obraz dnia na plaży.
- plaża.
Noemat to...
- przedmiot, na który ukierunkowany jest akt świadomości.
- transcendentny wobec świadomości przedmiot empiryczny.
- przeżycie psychiczne.
- czynność świadomości.
Właściwość aktów polegająca na tym, że są one ukierunkowane na konkretny przedmiot, to...
- intencjonalność.
- transcendentalność.
- celowość.
- immanentność.
Nazwij kolejne kroki w procesie poznania według fenomenologii.
| Wzięcie w nawias świata empirycznego. | Rozróżnienie noematu i noezy. Analiza zjawiania się przedmiotu w świadomości. | Wgląd w aprioryczną istotę przedmiotu. |
|---|---|---|
Czysta świadomość...
- jest aprioryczna.
- ustanawia obiektywny sens przedmiotów.
- jest możliwa do poznania po redukcji fenomenologicznej.
- jest możliwa do poznania w doświadczeniu empirycznym.
- ustanawia subiektywny sens przedmiotów.
- to całokształt świadomych procesów psychicznych, które mają miejsce w ludzkim umyśle.
- to inaczej: życie psychiczne jednostki ludzkiej.
Zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| Husserl zaczerpnął ideę noezy od Arystotelesa. | □ | □ |
| W wyniku redukcji ejdetycznej możliwe jest poznanie konkretnego, jednostkowego przedmiotu. | □ | □ |
| Innym określeniem redukcji ejdetycznej, jakiego używa Husserl, jest epoché. | □ | □ |
| Badanie czystej świadomości ma na celu osiągnięcie wiedzy obiektywnej. | □ | □ |
Porównaj metodę empiryczną i metodę fenomenologiczną. Uzupełnij tabelę, a następnie zapisz wnioski w postaci krótkiej notatki.
założenia, przedmiot, metody, rezultaty – jak ocenia je Husserl
| metoda empiryczna | metoda fenomenologiczna | |
|---|---|---|
| założenia | ||
| przedmiot | ||
| metody | ||
| rezultaty – jak ocenia je Husserl |
Porównaj metodę empiryczną i metodę fenomenologiczną. Uzupełnij zestawienie, a następnie zapisz wnioski w postaci krótkiej notatki.
Założenia: (tu wybierz) 1. obiektywne własności niezależnych od świadomości rzeczy, 2. wiedza nieuchronnie subiektywna, 3. doświadczenie, 4. wiedza obiektywna, 5. intencjonalne akty świadomości, 6. czysty opis, redukcja transcendentalna, 7. pozwala podmiotowi wykroczyć w akcie poznania ku rzeczywistości obiektywnej, 8. pozwala podmiotowi odnaleźć w czystej świadomości aprioryczny, obiektywny sens przedmiotów.
Przedmiot: (tu wybierz) 1. obiektywne własności niezależnych od świadomości rzeczy, 2. wiedza nieuchronnie subiektywna, 3. doświadczenie, 4. wiedza obiektywna, 5. intencjonalne akty świadomości, 6. czysty opis, redukcja transcendentalna, 7. pozwala podmiotowi wykroczyć w akcie poznania ku rzeczywistości obiektywnej, 8. pozwala podmiotowi odnaleźć w czystej świadomości aprioryczny, obiektywny sens przedmiotów.
Metody: (tu wybierz) 1. obiektywne własności niezależnych od świadomości rzeczy, 2. wiedza nieuchronnie subiektywna, 3. doświadczenie, 4. wiedza obiektywna, 5. intencjonalne akty świadomości, 6. czysty opis, redukcja transcendentalna, 7. pozwala podmiotowi wykroczyć w akcie poznania ku rzeczywistości obiektywnej, 8. pozwala podmiotowi odnaleźć w czystej świadomości aprioryczny, obiektywny sens przedmiotów.
Rezultaty – jak ocenia je Husserl: (tu wybierz) 1. obiektywne własności niezależnych od świadomości rzeczy, 2. wiedza nieuchronnie subiektywna, 3. doświadczenie, 4. wiedza obiektywna, 5. intencjonalne akty świadomości, 6. czysty opis, redukcja transcendentalna, 7. pozwala podmiotowi wykroczyć w akcie poznania ku rzeczywistości obiektywnej, 8. pozwala podmiotowi odnaleźć w czystej świadomości aprioryczny, obiektywny sens przedmiotów.
Metoda fenomenologiczna
Założenia: (tu wybierz) 1. obiektywne własności niezależnych od świadomości rzeczy, 2. wiedza nieuchronnie subiektywna, 3. doświadczenie, 4. wiedza obiektywna, 5. intencjonalne akty świadomości, 6. czysty opis, redukcja transcendentalna, 7. pozwala podmiotowi wykroczyć w akcie poznania ku rzeczywistości obiektywnej, 8. pozwala podmiotowi odnaleźć w czystej świadomości aprioryczny, obiektywny sens przedmiotów.
Przedmiot: (tu wybierz) 1. obiektywne własności niezależnych od świadomości rzeczy, 2. wiedza nieuchronnie subiektywna, 3. doświadczenie, 4. wiedza obiektywna, 5. intencjonalne akty świadomości, 6. czysty opis, redukcja transcendentalna, 7. pozwala podmiotowi wykroczyć w akcie poznania ku rzeczywistości obiektywnej, 8. pozwala podmiotowi odnaleźć w czystej świadomości aprioryczny, obiektywny sens przedmiotów.
Metody: (tu wybierz) 1. obiektywne własności niezależnych od świadomości rzeczy, 2. wiedza nieuchronnie subiektywna, 3. doświadczenie, 4. wiedza obiektywna, 5. intencjonalne akty świadomości, 6. czysty opis, redukcja transcendentalna, 7. pozwala podmiotowi wykroczyć w akcie poznania ku rzeczywistości obiektywnej, 8. pozwala podmiotowi odnaleźć w czystej świadomości aprioryczny, obiektywny sens przedmiotów.
Rezultaty – jak ocenia je Husserl: (tu wybierz) 1. obiektywne własności niezależnych od świadomości rzeczy, 2. wiedza nieuchronnie subiektywna, 3. doświadczenie, 4. wiedza obiektywna, 5. intencjonalne akty świadomości, 6. czysty opis, redukcja transcendentalna, 7. pozwala podmiotowi wykroczyć w akcie poznania ku rzeczywistości obiektywnej, 8. pozwala podmiotowi odnaleźć w czystej świadomości aprioryczny, obiektywny sens przedmiotów.
Posługując się uzupełnionym w ćwiczeniu 4 schematem, przeprowadź własne badanie fenomenologiczne. Stwórz przykład aktu świadomości, a następnie poddaj go odpowiedniej analizie. Zapisz w notatniku efekty kolejnych kroków.
Posługując się uzupełnionym w ćwiczeniu 4 zestawieniem, przeprowadź własne badanie fenomenologiczne. Stwórz przykład aktu świadomości, a następnie poddaj go odpowiedniej analizie. Zapisz w notatniku efekty kolejnych kroków.