Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Nazwij kolejne kroki w procesie poznania według fenomenologii.
Wzięcie w nawias świata empirycznego.
Rozróżnienie noematu i noezy. Analiza zjawiania się przedmiotu w świadomości.
Wgląd w aprioryczną istotę przedmiotu.
Ćwiczenie 4
Rpvp8WoHwxIEb
R1TeJz8mc59eO2
Ćwiczenie 5
R1PdEXmwrJoPt21
Ćwiczenie 6
Zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.. Husserl zaczerpnął ideę noezy od Arystotelesa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku redukcji ejdetycznej możliwe jest poznanie konkretnego, jednostkowego przedmiotu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Innym określeniem redukcji ejdetycznej, jakiego używa Husserl, jest epoché. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Badanie czystej świadomości ma na celu osiągnięcie wiedzy obiektywnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.. Husserl zaczerpnął ideę noezy od Arystotelesa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku redukcji ejdetycznej możliwe jest poznanie konkretnego, jednostkowego przedmiotu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Innym określeniem redukcji ejdetycznej, jakiego używa Husserl, jest epoché. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Badanie czystej świadomości ma na celu osiągnięcie wiedzy obiektywnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
Zdanie
Prawda
Fałsz
Husserl zaczerpnął ideę noezy od Arystotelesa.
□
□
W wyniku redukcji ejdetycznej możliwe jest poznanie konkretnego, jednostkowego przedmiotu.
□
□
Innym określeniem redukcji ejdetycznej, jakiego używa Husserl, jest epoché.
□
□
Badanie czystej świadomości ma na celu osiągnięcie wiedzy obiektywnej.
□
□
311
Ćwiczenie 7
Porównaj metodę empiryczną i metodę fenomenologiczną. Uzupełnij tabelę, a następnie zapisz wnioski w postaci krótkiej notatki.
R16wk4bjK2wEY
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
założenia, przedmiot, metody, rezultaty – jak ocenia je Husserl
metoda empiryczna
metoda fenomenologiczna
założenia
przedmiot
metody
rezultaty – jak ocenia je Husserl
Porównaj metodę empiryczną i metodę fenomenologiczną. Uzupełnij zestawienie, a następnie zapisz wnioski w postaci krótkiej notatki.
R1NGm8bMccTZy
R1EVy0DUMc3Os
Czy metoda empiryczna spełnia swoje zadanie – osiągnięcie wiedzy empirycznej? A co z metodą fenomenologiczną? W jaki sposób stara się ona dotrzeć do obiektywnej wiedzy o przedmiotach?
Metoda empiryczna (w interpretacji realistycznej) chce za pomocą doświadczenia badać obiektywne własności rzeczy i osiągnąć w ten sposób wiedzę obiektywną. Husserl uważa, że osiągnięcie tego celu na gruncie empiryzmu jest niemożliwe. Wyniki doświadczenia są bowiem uzależnione od kontekstu poznania, co skazuje metodę empiryczną na subiektywizm. Metoda fenomenologiczna tym różni się od empiryzmu, że dąży do takiego poznania, które będzie abstrahować od empirycznego kontekstu (redukcja fenomenologiczna). Obiektywną wiedzę o przedmiotach można zdaniem Husserla osiągnąć nie dzięki doświadczeniu, lecz poprzez analizę czystej świadomości.
31
Ćwiczenie 8
Posługując się uzupełnionym w ćwiczeniu 4 schematem, przeprowadź własne badanie fenomenologiczne. Stwórz przykład aktu świadomości, a następnie poddaj go odpowiedniej analizie. Zapisz w notatniku efekty kolejnych kroków.
Posługując się uzupełnionym w ćwiczeniu 4 zestawieniem, przeprowadź własne badanie fenomenologiczne. Stwórz przykład aktu świadomości, a następnie poddaj go odpowiedniej analizie. Zapisz w notatniku efekty kolejnych kroków.
RCt6OcIARnEV8
Pamiętaj, że akt świadomości składa się z noezy i noematu, np. słuchanie piosenki, którą lubisz. Następnie spróbuj poddać to wspomnienie redukcji fenomenologicznej – weź w nawias wszystko, co o niej wiesz (jak oceniają ją inni, jak wygląda jej wykonawca, co o nim wiesz, jakie myśli/uczucia towarzyszyły ci przy wcześniejszych jej przesłuchaniach, a jeśli znasz się na muzyce – jak jest skomponowana itd.). Skoncentruj się na samym akcie słuchania i postaraj się zanotować, jak ta piosenka zjawia się w twojej świadomości. Ten czysty opis będzie wstępem do opisu ejdetycznego, który pozwoli ci uchwycić istotę przedmiotu, który nazywamy piosenką.
Przykładowa odpowiedź:
Po poddaniu redukcji całej empirycznej wiedzy o mojej ulubionej piosence: wykształcenia muzycznego, skojarzeń z innymi znanymi utworami, wspomnieniami dotyczącymi sytuacji, w której jej słuchałem, itd., skupiam się na samym akcie słuchania i dokonuję opisu. Piosenka zjawia się w mojej świadomości na dwa sposoby. Po pierwsze wywołuje emocje i uczucia (smutek, zawód, żal). Po drugie wywołuje w wyobraźni niepowiązane ze sobą obrazy, zarówno abstrakcyjne, jak i przedstawiające konkretne sytuacje z mojego życia, z filmów, które oglądałem, lub tylko luźne, niedookreślone sytuacje, których sens mi się wymyka (tu mógłby się znaleźć opis tych obrazów). Mógłbym przejść teraz do próby uchwycenia istoty piosenki, jako przedmiotu, który wywołuje we mnie realne uczucia oraz tworzy w mojej wyobraźni towarzyszące im obrazy.