Sprawdź się
Wyjaśnij, czym dyskusja różni się od sporu i kłótni. Podaj przykłady.
Rozstrzygnij, czy poniższa wypowiedź mogłaby być przykładem argumentacji w dobrej dyskusji.
Pana argumenty nie mają sensu — to ja jestem specjalistą w tej dziedzinie. Osoby z brakiem wiedzy nie powinny mieć prawa głosu.
Odpowiedz na pytanie: jakie emocje towarzyszą parze na obrazku? Wyjaśnij, dlaczego nie powinno się dyskutować w ten sposób.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i odpowiedz na pytanie: jakie emocje towarzyszą parze na obrazku? Wyjaśnij, dlaczego nie powinno się dyskutować w ten sposób.
Zapoznaj się z fragmentem Sztuki prowadzenia sporów Artura Schopenhauera. Wyjaśnij, dlaczego autor wykazuje wyższość pierwszego sposobu obalania tezy.
Sztuka prowadzenia sporówIstota każdej dysputy, czy to publicznej, czy akademickiej, czy sądowej, czy wreszcie używanej w zwyczajnych rozmowach — polega na tym, co następuje:
Stawia się tezę, która winna być obalona; do tego celu istnieją dwa sposoby i dwie drogi:
Sposoby bywają ad remad rem i ad hominemad hominem. Tylko za pomocą pierwszego obalamy absolutną lub obiektywną prawdę tezy, wykazując, że to nie zgadza się z rzeczywistymi cechami przedmiotu, o którym mowa. Za pomocą drugiego obalamy tylko względną prawdę tezy, pokazując, że ta ostatnia sprzeciwia się innym twierdzeniom lub poglądom przeciwnika, czyli wykazujemy bezsilność jego argumentów, przy czym obiektywna prawda sprawy w rzeczywistości pozostaje niewyjaśniona.
Co się tyczy drogi postępowania, to ta bywa albo bezpośrednia, albo pośrednia; pierwsza napada na podstawy tezy, druga na jej rezultaty; jedna dowodzi, że teza jest nieprawdziwa, druga — że nie może być prawdziwa.
W dostępnych słownikach języka polskiego znajdź definicję terminu: polemika. Wskaż istotne podobieństwa i różnice między tym pojęciem a dyskusją i kłótnią.
W dostępnych słownikach języka polskiego znajdź definicję terminu: polemika. Wymień istotne podobieństwa i różnice między tym pojęciem a dyskusją i kłótnią.