Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RgsXWjar1gfRN1
Ćwiczenie 1
Zaznacz dokończenie zdania.
Słowo dyskusja pochodzi od łacińskiego słowa discussio, które oznacza... Możliwe odpowiedzi: 1. mówcę., 2. rozmowę., 3. komunikację., 4. roztrząsanie.
R2G4H974CsyT81
Ćwiczenie 2
Jakie typy argumentów wyróżniamy? Zaznacz odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. merytoryczne, 2. logiczne, 3. naukowe, 4. emocjonalne
R2PDCu4UPQVM411
Ćwiczenie 3
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F, jeśli jest fałszywe. Dyskusja występuje w formie pisanej oraz mówionej. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Celem dyskusji jest zawsze wygrana. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Konsensus to znalezienie wspólnego stanowiska z nieznacznymi ustępstwami lub bez nich. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. W dyskusji nie należy przyznawać się do błędów. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Kompromis to synonim konsensusu. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
RlpxxpPwSWdIP1
Ćwiczenie 4
Połącz formy dyskusji z definicjami. Dyskusja akwarium. Możliwe odpowiedzi: 1. rodzaj dyskusji, w której najpierw swoje racje wygłaszają sami dyskutujący, a potem dochodzi do głosu publika, 2. uczestnicy wypowiadają się naprzemiennie próbując dowieść zasadności swoich poglądów i obalić argumenty przeciwnika, 3. rodzaj dyskusji, w której czynny udział biorą wybrane osoby, natomiast reszta (publika) śledzi jej tok. Dyskusja panelowa. Możliwe odpowiedzi: 1. rodzaj dyskusji, w której najpierw swoje racje wygłaszają sami dyskutujący, a potem dochodzi do głosu publika, 2. uczestnicy wypowiadają się naprzemiennie próbując dowieść zasadności swoich poglądów i obalić argumenty przeciwnika, 3. rodzaj dyskusji, w której czynny udział biorą wybrane osoby, natomiast reszta (publika) śledzi jej tok. Debata. Możliwe odpowiedzi: 1. rodzaj dyskusji, w której najpierw swoje racje wygłaszają sami dyskutujący, a potem dochodzi do głosu publika, 2. uczestnicy wypowiadają się naprzemiennie próbując dowieść zasadności swoich poglądów i obalić argumenty przeciwnika, 3. rodzaj dyskusji, w której czynny udział biorą wybrane osoby, natomiast reszta (publika) śledzi jej tok
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, czym dyskusja różni się od sporu i kłótni. Podaj przykłady.

R11RyLa63eIDI
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Rozstrzygnij, czy poniższa wypowiedź mogłaby być przykładem argumentacji w dobrej dyskusji.

Pana argumenty nie mają sensu — to ja jestem specjalistą w tej dziedzinie. Osoby z brakiem wiedzy nie powinny mieć prawa głosu.

RQrr8ORtBePaR
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Odpowiedz na pytanie: jakie emocje towarzyszą parze na obrazku? Wyjaśnij, dlaczego nie powinno się dyskutować w ten sposób.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i odpowiedz na pytanie: jakie emocje towarzyszą parze na obrazku? Wyjaśnij, dlaczego nie powinno się dyskutować w ten sposób.

R13mXQ7PAR8B2
Źródło: domena publiczna.
R1630yINLeJWK
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem Sztuki prowadzenia sporów Artura Schopenhauera. Wyjaśnij, dlaczego autor wykazuje wyższość pierwszego sposobu obalania tezy.

Artur Schopenhauer Sztuka prowadzenia sporów

Istota każdej dysputy, czy to publicznej, czy akademickiej, czy sądowej, czy wreszcie używanej w zwyczajnych rozmowach — polega na tym, co następuje:
Stawia się tezę, która winna być obalona; do tego celu istnieją dwa sposoby i dwie drogi:

  1. Sposoby bywają ad remad remad remad hominemad hominemad hominem. Tylko za pomocą pierwszego obalamy absolutną lub obiektywną prawdę tezy, wykazując, że to nie zgadza się z rzeczywistymi cechami przedmiotu, o którym mowa. Za pomocą drugiego obalamy tylko względną prawdę tezy, pokazując, że ta ostatnia sprzeciwia się innym twierdzeniom lub poglądom przeciwnika, czyli wykazujemy bezsilność jego argumentów, przy czym obiektywna prawda sprawy w rzeczywistości pozostaje niewyjaśniona.

  2. Co się tyczy drogi postępowania, to ta bywa albo bezpośrednia, albo pośrednia; pierwsza napada na podstawy tezy, druga na jej rezultaty; jedna dowodzi, że teza jest nieprawdziwa, druga — że nie może być prawdziwa.

sch Źródło: Artur Schopenhauer, Sztuka prowadzenia sporów, tłum. J. Lorentowicz, Warszawa 1990, s. 6.
R1IgZa3OCm6Dh
(Uzupełnij).
ad rem
ad hominem
Praca domowa

W dostępnych słownikach języka polskiego znajdź definicję terminu: polemika. Wskaż istotne podobieństwa i różnice między tym pojęciem a dyskusją i kłótnią.

W dostępnych słownikach języka polskiego znajdź definicję terminu: polemika. Wymień istotne podobieństwa i różnice między tym pojęciem a dyskusją i kłótnią.

R1SVOjOttdmpJ
(Uzupełnij).