1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz poprawną odpowiedź.

R1bLR5Bneuy67
Aminokwasy mają charakter: Możliwe odpowiedzi: 1. amfoteryczny, 2. kwasowy, 3. zasadowy
1
Ćwiczenie 2

Dopasuj pojęcia do ich definicji.

R1Y1ByINZrvM5
akceptor protonu Możliwe odpowiedzi: 1. cząsteczka lub jon, która ma zdolność oddawania protonu innemu indywiduum chemicznemu, dzięki temu posiada właściwości kwasowe, 2. każda cząsteczka (atom lub jon) zdolna do przyłącaznia protonu (H3O) i dzięki temu wykazująca właściwości zasadowe, 3. wykładnik jonów wodorowych, wielkość stosowana do określania odczynu roztworu donor protonu Możliwe odpowiedzi: 1. cząsteczka lub jon, która ma zdolność oddawania protonu innemu indywiduum chemicznemu, dzięki temu posiada właściwości kwasowe, 2. każda cząsteczka (atom lub jon) zdolna do przyłącaznia protonu (H3O) i dzięki temu wykazująca właściwości zasadowe, 3. wykładnik jonów wodorowych, wielkość stosowana do określania odczynu roztworu pH Możliwe odpowiedzi: 1. cząsteczka lub jon, która ma zdolność oddawania protonu innemu indywiduum chemicznemu, dzięki temu posiada właściwości kwasowe, 2. każda cząsteczka (atom lub jon) zdolna do przyłącaznia protonu (H3O) i dzięki temu wykazująca właściwości zasadowe, 3. wykładnik jonów wodorowych, wielkość stosowana do określania odczynu roztworu
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, co oznacza termin „amfoteryczność” w odniesieniu do aminokwasów.

RIVLENuqTxEUT
(Uzupełnij).
RAe6siP0IrIKH1
Ćwiczenie 4
Spośród wybranych niżej opisów reakcji chemicznych wybierz te, którym ulegają aminokwasy. Możliwe odpowiedzi: 1. Reakcja z kwasami prowadząca do otrzymywania soli, 2. Reakcja z wodorotlenkami prowadząca do otrzymywania soli, 3. Reakcja z aminokwasami prowadząca do powstawania polipeptydów, 4. Reakcja z wodą prowadząca do otrzymywania polipeptydów
21
Ćwiczenie 5

Poniżej przedstawiono wzór półstrukturalny pewnego związku chemicznego.

A. Zaznacz na rysunku grupy funkcyjne występujące w cząsteczce tego związku i podaj ich nazwy.

A. Podaj nazwy grup funkcyjnych występujących w związku. Zapoznaj się z opisem wzoru.

RAkw6jaR3ifMG
Ilustracja do ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

B. Napisz równania reakcji tego związku z:

a) wodorotlenkiem sodu;

b) kwasem chlorowodorowym;

c) sodem.

RKKVwGpEWq4cz
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R7ExpInTEoEU6
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Tyrozyna to aminokwas, którego wzór podano poniżej.

Tyrozyna to aminokwas. Zapoznaj się z opisem jej wzoru.

R1CClNA1MYSEG
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

A. Zapisz równanie reakcji tyrozyny z HCl.

B. Zapisz równanie reakcji tyrozyny z  NaOH .

C. Związek ten tworzy żółtą, oleistą ciecz w trakcie nitrowania. Zapisz równanie reakcji ilustrujące ten proces.

D. Czy związek ten spowoduje pojawienie się fioletowo‑czerwonego zabarwienia po dodaniu roztworu wodnego FeCl 3 ? Podaj krótkie uzasadnienie swojej odpowiedzi.

RX1iPqyIwtRzl
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RWonuOukArr4d
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Glicyna jest najprostszym aminokwasem o wzorze NH2-CH2-COOH. Napisz wzory półstrukturalne (grupowe) jonów, które tworzy glicyna w rozworach: 
A. o pH=9; 
B. o pH=3.

R1It1etko2KvH
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RbdOwVvuL57pJ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Jednym z aminokwasów białkowych jest walina o wzorze:

R1I7ZQL73fhBR
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Napisz w formie cząsteczkowej równania reakcji waliny z wodnym roztworem wodorotlenku potasu oraz kwasem chlorowodorowym (solnym). Zastosuj wzory półstrukturalne (grupowe) związków.

RjV2EPlNvs1RM
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1eg84iDwrPul
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Przedstaw projekt doświadczenia, które wykaże, że glicyna zawiera grupę funkcyjną o charakterze kwasowym (karboksylową) oraz grupę funkcyjną o charakterze zasadowym (aminową).

A. Przedstaw schemat doświadczenia. Wymień odczynniki i sprzęt chemiczny.

R1IcERfRhL5DW
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

A. Opisz schemat doświadczenia. Wymień odczynniki i sprzęt chemiczny.

R95fKK6UrzgFZ
(Uzupełnij).

B. Wymień obserwacje, które umożliwiają określenie charakteru chemicznego grup funkcyjnych w cząsteczce glicyny oraz określ charakter chemiczny grup funkcyjnych, których obecność potwierdzono, wykonując doświadczenie.

RrDY2WgekXCul
Potrzebne odczynniki i sprzęt (Uzupełnij). Obserwacje (Uzupełnij). Określenie charakteru chemicznego grup funkcyjnych (Uzupełnij).