1
Pokaż ćwiczenia:
RM24UlJ0UZTQB1
Ćwiczenie 1
Do tez empiryzmu brytyjskiego należą następujące przekonania: Możliwe odpowiedzi: 1. w umyśle nie występuje nic poza tym, co nie jest postrzegane przez zmysły, 2. źródłem poznania jest doświadczenie zmysłowe, 3. najwartościowszym narzędziem poznania są zmysły, 4. wiedza tworzy się z syntezy poznania rozumowego i zmysłowego
R1ZVlRD0lmi381
Ćwiczenie 2
Przypisz empirystom ich hasła. John Locke Możliwe odpowiedzi: 1. czysta tablica, 2. wiązka wrażeń, 3. istnieć znaczy być postrzeganym. David Hume Możliwe odpowiedzi: 1. czysta tablica, 2. wiązka wrażeń, 3. istnieć znaczy być postrzeganym. George Berkeley Możliwe odpowiedzi: 1. czysta tablica, 2. wiązka wrażeń, 3. istnieć znaczy być postrzeganym.
R5tkQGch3nH5V1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj dwu odmianom idealizmu ich właściwe cechy: Idealizm obiektywny Możliwe odpowiedzi: 1. idee poznawalne rozumem, 2. idee w ludzkich umysłach, 3. idee niezależne od ludzi, 4. idee poznawalne zmysłami, 5. świat materialny zależny od idealnego, 6. świat materialny nieistniejący Idealizm subiektywny Możliwe odpowiedzi: 1. idee poznawalne rozumem, 2. idee w ludzkich umysłach, 3. idee niezależne od ludzi, 4. idee poznawalne zmysłami, 5. świat materialny zależny od idealnego, 6. świat materialny nieistniejący
11
Ćwiczenie 4

Zinterpretuj słynną formułę Berkeleya esse est esse percipi w kontekście fragmentu jego dzieła:

George Berkeley Traktat o zasadach poznania

To, co się mówi o absolutnym istnieniu rzeczy niemyślących, bez żadnego związku z tym, że są postrzegane, wydaje mi się całkowicie niezrozumiałe. Ich „esse” to „percipi” – i nie jest możliwe, aby miały jakiekolwiek istnienie poza umysłami, czyli rzeczami myślącymi, które je postrzegają.

C1 Źródło: George Berkeley, Traktat o zasadach poznania, t. I, tłum. Jan Leszczyński. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s.181-182.
Rp00HSS9tqidZ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Na czym polega sprzeczność, o której mówi Berkeley w poniższym fragmencie?

George Berkeley Traktat o zasadach poznania

Doprawdy dziwnie jest rozpowszechnione wśród ludzi mniemanie, jakoby domy, góry, rzeki, słowem wszelkie przedmioty zmysłowe, miały przyrodzone, czyli realne istnienie, odmienne od tego, że umysł je postrzega. Ale bez względu na to, z jakim zaufaniem świat tę zasadę przyjmuje i udziela na nią zgody, to przecież każdy, kto się zdobędzie na podanie jej w wątpliwość, może, jeśli się nie mylę, dostrzec, iż zawiera w sobie jawną sprzeczność. Czymże bowiem są wyżej wymienione przedmioty, jeśli nie rzeczami, które postrzegamy przez zmysły? A czyż postrzegamy coś innego oprócz własnych swych idei, czy wrażeń zmysłowych?

C1 Źródło: George Berkeley, Traktat o zasadach poznania, t. I, tłum. Jan Leszczyński. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s.181-182.
R15dGYkBjJz6r
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zinterpretuj pytania retoryczne zawarte we fragmencie tekstu Berkeleya jako tezy jego koncepcji filozoficznej.

George Berkeley Traktat o zasadach poznania

Czymże bowiem są wyżej wymienione [postrzegane zmysłowo] przedmioty, jeśli nie rzeczami, które postrzegamy przez zmysły? A czyż postrzegamy coś innego oprócz własnych swych idei, czy wrażeń zmysłowych?

C1 Źródło: George Berkeley, Traktat o zasadach poznania, t. I, tłum. Jan Leszczyński. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s.181-182.
RNvl97xHYizgt
(Uzupełnij).
RcPNNo5DLtZ3M3
Ćwiczenie 7
Uzupełnij notatkę, wpisując w luki odpowiednie formy wyrazów: „postrzegany”, „postrzeżenie”, „postrzeganie”. George Berkeley doprowadził do skrajności konsekwencje empiryzmu, czyli poglądu, który uznawał zmysłowo Tu uzupełnij świat za podstawę naszej wiedzy o rzeczywistości. Z twierdzenia, że istnieje tylko to, co Tu uzupełnij zmysłowo, doszedł do wniosku, że istnieją jedynie zmysłowe Tu uzupełnij. Berkeley wyciągnął z tego wniosek, że istnienie rzeczy to zatem nic innego jak ich Tu uzupełnij.
31
Ćwiczenie 8

Na czym według ciebie polega błąd Berkeleya w uznaniu tego, co postrzegane, za rzeczywistość?

R446AIxxfYRh1
(Uzupełnij).