Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, dlaczego Polacy interesowali się wydarzeniami w Petersburgu, a Wojciech Kossak uwiecznił je na swoim obrazie.

RxafrbFqJ4joA
Krwawa Niedziela w 1905 roku, obraz Wojciecha Kossaka.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R77uAj81OFTae
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się ilustracji i wyjaśnij, co robią te postaci i na czym polega ironiczny wydźwięk karykatury.

R13dcgNMy9Zzx
Źródło: Leonard Raven-Hill, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R77uAj81OFTae
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
ROaZJu8xGk1k3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 3

Wskaż przyczyny rewolucji w Rosji w 1905 roku.

RayXGCilBmmlI
Możliwe odpowiedzi: 1. zła sytuacja gospodarcza kraju, 2. żądania poprawy warunków pracy i wprowadzenia ustawodawstwa socjalnego wysuwane przez robotników, 3. klęska Rosji w wojnie z Japonią, 4. żądania demokratyzacji życia politycznego i większych swobód obywatelskich, 5. żądania autonomii dla Królestwa Polskiego, 6. wprowadzenie w życie reformy rolnej Stołypina, 7. strajk szkolny w zaborze rosyjskim
21
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij związek między wydarzeniami, do których odnoszą się źródła A i B. W odpowiedzi odwołaj się do treści obu źródeł.

Źródło A

R9RtwHTqnSMWq
Podróż eskadr Floty Bałtyckiej.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Tosaka, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło B

R1MehYZBbq5q4
„Straszydło rewolucji”. Rysunek rosyjskiego artysty.
Źródło: Boris Michajłowicz Kustodijew, 1906, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RRWKSzivlK8jd
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RUoe7PaPjKxaE
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 5

Porównaj dwa teksty dotyczące „krwawej niedzieli” w Petersburgu. Uzupełnij tabelę, a następnie ustal, w czym relacje są zgodne, a czym się różnią. Wyjaśnij przyczynę tych różnic.

Tekst A

Krwawa niedziela w Petersburgu w 1905 r.

Raport naczelnika petersburskiego oddziału Ochrany, Kremienieckiego z 22 I 1905 r.

Ściśle tajne

Dziś, około godziny 10 rano, za rogatką Narwską, w dzielnicach Wyborskiej i Petersburskiej, a także na Wasilewskim Ostrowie, koło budynku Zgromadzenia Robotników Fabrycznych, poczęli się zbierać robotnicy w celu - jak ogłosił o. Georgij Gapon - pójścia na Plac Zamkowy dla wręczenia cesarzowi petycji. Gdy w dzielnicy Narwskiej zebrało się kilka tysięcy ludzi, duchowny Gapon odprawił nabożeństwo i wraz z tłumem, mając na czele chorągwie i ikony, wzięte siłą ze znajdującej się w pobliżu dzielnicy Narwskiej kaplicy, a także portrety Ich Wysokości [cara i jego rodziny], ruszył ku Narwskiej bramie, gdzie pochód został zatrzymany przez wojsko. Trzeba zaznaczyć, że o. Gapon, sformowawszy pochód, natychmiast się ukrył. Nie zwracając uwagi na perswazje prystawa [naczelnika policji] Znaczkowskiego ani też na ataki kawalerii, tłum nie rozchodził się, ale parł naprzód. Znajdujące się u bramy Narwskiej dwie roty otworzyły ogień krótkimi seriami, przy czym - sądząc na podstawie fragmentarycznych wiadomości - padło na miejscu 10 zabitych i około 20 rannych. W liczbie poszkodowanych znajdują się chorążowie i robotnicy niosący portrety Ich Wysokości. Prócz tego ucierpieli od strzałów: pomocnik prystawa, porucznik Żółtkiewicz i jeden z rewirowych, asystujący tłumowi. Po tym tłum rozbiegł się. 

1 Źródło: Krwawa niedziela w Petersburgu w 1905 r., [w:] Wiek XIX w źródłach, oprac. S. B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 2001, s. 342–343.

Tekst B

Fragment artykułu popularnonaukowego

Przed Bożym Narodzeniem 1904 roku [...] zostało niesłusznie zwolnionych z pracy kilku robotników Zakładów Putiłowskich i Gapon poparł wezwanie do strajku [...]. W nocy przybyły oddziały wojskowe z Pskowa i Rewla. Na robotników maszerujących z petycją do cara miało czekać dwadzieścia jeden batalionów piechoty, dwadzieścia trzy szwadrony kawalerii i setki kozaków. W słoneczną styczniową niedzielę robotnicy niosący ikony i portrety wielbionego „ojczulka” cara Mikołaja II zaczęli gromadzić się na peryferiach miasta. Z Ochty prawym brzegiem Newy ruszył pochód, w którym były także żony i dzieci demonstrantów. Inni zgromadzili się w dzielnicy wyborskiej i przeszli przez krótki most na Wyspę Petersburską.

Tu zatrzymała ich barykada na placu Troickim. [...] Jeden z oficerów wezwał maszerujących [...] do zatrzymania się, a wtedy ci rozpięli palta, aby pokazać, że nie są uzbrojeni. Jednakże na tych z przodu napierali ci z tyłu i tłum szedł dalej. Rozległ się dźwięk trąbki, gruchnęła salwa i do szarży ruszyła kawaleria. [...] O drugiej po południu generał Wasilczykow uznał, że trzeba wreszcie zaprowadzić porządek. Wydał rozkaz opróżnienia placu, w razie konieczności przy użyciu broni palnej. Zabrzmiały trąbki, huknęły strzały. Zabłąkane kule trafiły w dzieci, które wdrapały się na drzewa, żeby mieć lepszy widok. [...] Po południu [...] demonstracja została rozproszona. Maruderzy awanturowali się jeszcze i grabili sklepy, ale Gapon – który wciąż liczył na wywołanie rewolucji – gdzieś się ukrył. Władze informowały o niewielu ofiarach, ale później się okazało, że w „krwawą niedzielę” zginęło lub zostało ciężko rannych blisko tysiąc osób.

2 Źródło: Fragment artykułu popularnonaukowego, dostępny w internecie: https://wielkahistoria.pl/krwawa-niedziela-w-petersburgu-1905-w-masakrze-urzadzonej-przez-carskie-wojsko-zginely-setki-robotnikow/.
RYGR5Q5T7LZJu
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R15a93VvJX2aJ
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Uzasadnij, podając pięć argumentów, że ilustracja - grawiura anonimowego rosyjskiego artysty - przedstawia wydarzenia „krwawej niedzieli” w Petersburgu.

R13uo909THQwW
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ra4Y6ns6Wewf5
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z grafiką, następnie odpowiedz na pytania.

Zapoznaj się z opisem grafiki, następnie odpowiedz na pytania.

RKmg0whVV96KN
Pocztówka z 1905 r.
Źródło: dostępny w internecie: polona.pl, domena publiczna.
RrBgQlDYHR101
Wybierz spośród podanych propozycji właściwy opis do plakatu. Możliwe odpowiedzi: 1. Pocztówka reprodukowana przez polskie środowiska niepodległościowe mająca uświadomić Polakom, że założenia manifestu październikowego nie obejmowały ziem zaboru rosyjskiego., 2. Pocztówka powstała przed „krwawą niedzielą” z inicjatywy władz, aby przekonać mieszkańców zaboru rosyjskiego do szlachetnych intencji polityki cara Mikołaja II., 3. Pocztówka skierowana do Polaków, której celem było propagowanie programu politycznego eserowców., 4. Pocztówka rozprowadzana wśród Polaków przez władze carskie w celu uspokojenia rewolucyjnych nastrojów., 5. Pocztówka ukazująca cyniczny stosunek cara do manifestu październikowego, którego postanowień Mikołaj II nie zamierzał respektować.
R10NIVIX3rCrP
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się ze źródłami A i B, a następnie wykonaj polecenia.

Źródło A

R1OL9q94OKcfQ
Źródło: Ilja Riepin, Manifestacja 17 października, 1907, olej na płótnie, Państwowe Muzeum Rosyjskie w Petersburgu, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło B

Najwyższy Manifest z 17 października 1905 roku

My, Mikołaj Drugi, z Bożej Łaski cesarz i samodzierżawca wszechrosyjski, król polski, wielki książę finlandzki, etc., etc., etc., oznajmiamy Naszym wiernym poddanym:

Zamieszki i niepokoje w miastach i wielu miejscach Naszego Cesarstwa napełniły Nasze serce wielkim i ciężkim smutkiem. Pomyślność Suwerena Rosji jest nierozdzielna od pomyślności kraju, a smutek kraju jest jego smutkiem. Zakłócenia które miały miejsce, mogą spowodować poważne napięcia w kraju, a także zagrozić całości i jedności Naszego państwa.

Mając na względzie wielką przysięgę służby, jako Car Jesteśmy zobligowani do użycia wszelkiej Naszej mądrości i Naszego autorytetu dla szybkiego zakończenia niepokoju, będącego zagrożeniem dla Naszego państwa. [Przeto] Zobowiązujemy rząd by sprawnie wykonał Naszą niewzruszoną wolę aby:

(1). Obdarzyć ludność najbardziej podstawowymi wolnościami, wypływającymi z zasad prawdziwej nietykalności osobistej, wolności sumienia, słowa, zgromadzeń i stowarzyszeń.

(2). Nie opóźniając zaplanowanych wyborów do Dumy Państwowej, przyznać prawo do udziału w Dumie [...] wszystkich tych klas ludności, które są obecnie całkowicie pozbawione praw wyborczych [...].

i (3). Ustanowić jako niewzruszalną zasadę, że żadne prawo nie może wejść w życie bez zatwierdzenia przez Dumę Państwową, i że wybranym przedstawicielom ludu zostanie zagwarantowana możliwość udziału w nadzorze legalności działania ustanowionych przez Nas władz.

Wzywamy wszystkich wiernych synów Rosji aby pamiętali o swych obowiązkach wobec kraju, aby pomogli w zakończeniu panujących obecnie bezprecedensowych niepokojów [...].

Dan w Peterhof 17 dnia Października w 1905 roku Naszego Pana i jedenastym Naszego panowania.

3 Źródło: Najwyższy Manifest z 17 października 1905 roku, dostępny w internecie: https://pl.wikisource.org/wiki/Manifest_pa%C5%BAdziernikowy.
RWdIEyJs5KfLX
Wyjaśnij związek między dwoma źródłami. (Uzupełnij) Zinterpretuj źródło A. Odwołaj się do elementów symbolicznych oznaczonych cyframi 1, 2 i 3 oraz do treści źródła B. (Uzupełnij) Odwołując się do sytuacji politycznej w Rosji oceń, czy stosunek manifestantów do manifestu październikowego mógł ulec zmianie w roku powstania obrazu. (Uzupełnij).