Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1KvfpzQ1F5Nf11
Ćwiczenie 1
Zaznacz zdania prawdziwe i fałszywe. Etyka utylitarystyczna opiera ocenę moralną na kwestii obowiązków moralnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Twórcą dojrzałej wersji utylitaryzmu był John S. Mill. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Oceny moralne utylitarysta sprowadza do ilości przyjemności zmysłowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. P. Singer jako podstawę oceny etycznej przyjmuje zasadę równego rozważania interesów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RwJ6qI1KRrHHm1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Etyk, współczesny reprezentant utylitaryzmu preferencji., 2. Etyka wskazująca na obowiązek moralny (powinność) jako kryterium oceny moralnej., 3. Według utylitarystów jeden z celów człowieka., 4. Etyka wskazująca na skutki czynów jako kryterium oceny moralnej., 5. Jeden z twórców utylitaryzmu.
1
Ćwiczenie 2
R1ehHzTSEy7ef
(Uzupełnij).
R1TyHWdwgg5m111
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst wyrażeniami z ramki. Konsekwencjaliści nie wychodzą od zasad moralnych, ale od (tu wybierz) 1. konsekwencji, 2. realizmu, 3. doświadczenia, 4. dobry, 5. zły, 6. szczęścia, 7. utylitaryzm, 8. celów, 9. Konsekwencje. Oceniają czyny w zależności od tego, na ile pozwalają one osiągnąć cele. Najbardziej znaną, choć nie jedyną teorią konsekwencjalistyczną jest (tu wybierz) 1. konsekwencji, 2. realizmu, 3. doświadczenia, 4. dobry, 5. zły, 6. szczęścia, 7. utylitaryzm, 8. celów, 9. Konsekwencje. Utylitaryści klasyczni uważają, że czyn jest (tu wybierz) 1. konsekwencji, 2. realizmu, 3. doświadczenia, 4. dobry, 5. zły, 6. szczęścia, 7. utylitaryzm, 8. celów, 9. Konsekwencje, jeśli przynosi wszystkim, których dotyka, tyle samo lub więcej (tu wybierz) 1. konsekwencji, 2. realizmu, 3. doświadczenia, 4. dobry, 5. zły, 6. szczęścia, 7. utylitaryzm, 8. celów, 9. Konsekwencje niż jakikolwiek inny, zaś (tu wybierz) 1. konsekwencji, 2. realizmu, 3. doświadczenia, 4. dobry, 5. zły, 6. szczęścia, 7. utylitaryzm, 8. celów, 9. Konsekwencje, jeśli nie.

(tu wybierz) 1. konsekwencji, 2. realizmu, 3. doświadczenia, 4. dobry, 5. zły, 6. szczęścia, 7. utylitaryzm, 8. celów, 9. Konsekwencje czynu różnią się w zależności od tego, w jakich okolicznościach do niego dochodzi. Stąd utylitaryście nie można właściwie nigdy zarzucić braku (tu wybierz) 1. konsekwencji, 2. realizmu, 3. doświadczenia, 4. dobry, 5. zły, 6. szczęścia, 7. utylitaryzm, 8. celów, 9. Konsekwencje albo ścisłego trzymania się ideałów kosztem praktycznego (tu wybierz) 1. konsekwencji, 2. realizmu, 3. doświadczenia, 4. dobry, 5. zły, 6. szczęścia, 7. utylitaryzm, 8. celów, 9. Konsekwencje. Utylitarysta orzeknie, że kłamstwo jest złe w jednych, a dobre w innych okolicznościach, zależnie od (tu wybierz) 1. konsekwencji, 2. realizmu, 3. doświadczenia, 4. dobry, 5. zły, 6. szczęścia, 7. utylitaryzm, 8. celów, 9. Konsekwencje.
[P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2007, s. 19]
R1AefPyvwUsqF1
Ćwiczenie 4
Spośród zdań wskaż te, które odwołują się do konsekwencjalistycznej oceny działania. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek rodzi się dobry albo zły., 2. Należy ponosić konsekwencje swoich złych czynów., 3. Nie możemy z pewnością stwierdzić, że praca naszego zespołu zostanie dostrzeżona., 4. Jeśli skutki jakiegoś działania są złe, to dobre chęci poprzedzające to działanie nie mają znaczenia.
21
Ćwiczenie 5

J.S. Mill pisze, że istnieją ludzie, którzy dobrowolnie rezygnują z pewnych korzystnych dla nich skutków swojego postępowania: obrowolnie zaś wyrzekać się musi szczęścia często bohater albo męczennik (...).

Odpowiedz na pytanie: Czy akt poświęcenia opisywany przez autora musi być, z punktu widzenia utylitaryzmu, oceniony negatywnie, skoro polega na wyrzeczeniu się szczęścia?

R1MXFVjL4fD1F
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

W jaki sposób należy oceniać z punktu widzenia utylitaryzmu kłamstwo i niedotrzymywanie umów, zważywszy, że często przynoszą one korzyści? Odpowiedz na te pytania w formie krótkiej rozprawki.

R194QgUgZZfSr
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem książki P. Singera Etyka praktyczna. Następnie opisz dwa inne przykłady niż omawiana przez autora totalna bieda, które potwierdzą kontrowersyjność zasady mówiącej, że powinniśmy zapobiegać temu, co jest złe, jeśli możemy to zrobić bez poświęcenia czegoś o porównywalnym znaczeniu moralnym.

1
Peter Singer Etyka praktyczna

Mimo to zasada, że powinniśmy zapobiegać temu, co jest złe, jeśli możemy to zrobić bez poświęcenia czegoś o porównywalnym znaczeniu moralnym, jest tylko pozornie niekontrowersyjna. Gdyby potraktować ją poważnie i postępować według niej, nasze życie i świat byłyby zupełnie inne. Zasada ta bowiem stosuje się nie tylko do rzadkich sytuacji, w których ktoś może uratować dziecko ze stawu, ale także do tych codziennych, w których możemy pomóc ludziom żyjącym w totalnej biedzie. Mówiąc to, zakładam, że totalna bieda, z jej głodem i niedożywieniem, brakiem schronienia, analfabetyzmem, chorobami, wysoką śmiertelnością niemowląt i krótką długością życia, jest złem. Zakładam też, że zamożni są w stanie zredukować tę biedę bez poświęcenia czegokolwiek o porównywalnym znaczeniu moralnym. Jeśli te dwa założenia i zasada, którą dyskutowaliśmy, są poprawne, mamy obowiązek pomóc ludziom w totalnej biedzie, i jest on nie mniejszy niż nasz obowiązek uratowania dziecka tonącego w stawie. Nieudzielenie pomocy byłoby złe, niezależnie od tego, czy jest to wewnętrznie ekwiwalentne do zabicia, czy nie. Pomaganie nie jest, jak się konwencjonalnie myśli, czynem charytatywnym, który chwalebnie wykonać, a nie jest źle nie wykonać, jest ono czymś, co każdy powinien zrobić.

To jest argument za obowiązkiem udzielenia pomocy. Sformułowany bardziej formalnie, wyglądałby tak:

Pierwsza przesłanka: Jeżeli można zapobiec czemuś złemu, bez poświęcenia czegoś o porównywalnym znaczeniu, powinniśmy to robić.

Druga przesłanka: Totalna bieda jest zła.

Trzecia przesłanka: Jest jakaś totalna bieda, której możemy zapobiec bez poświęcenia czegoś o porównywalnym znaczeniu moralnym.

Wniosek: Powinniśmy zapobiec tej totalnej biedzie.

2 Źródło: Peter Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2007, s. 220.
R1RFqwcfJ7mf6
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeczytaj wiersz Czesława Miłosza pt. Przedmowa. Następnie wskaż podobieństwa między postawą podmiotu lirycznego i postawą utylitarystyczną.

Zapoznaj się z wierszem Czesława Miłosza pt. Przedmowa. Następnie wskaż podobieństwa między postawą podmiotu lirycznego i postawą utylitarystyczną.

1
Czesław Miłosz Przedmowa

Ty, którego nie mogłem ocalić,
Wysłuchaj mnie.
Zrozum tę mowę prostą, bo wstydzę się innej.
Przysięgam, nie ma we mnie czarodziejstwa słów.
Mówię do ciebie milcząc, jak obłok czy drzewo.

To, co wzmacniało mnie, dla ciebie było śmiertelne.
Żegnanie epoki brałeś za początek nowej,
Natchnienie nienawiści za piękno liryczne,
Siłę ślepą za dokonany kształt.

Oto dolina płytkich polskich rzek. I most ogromny
Idący w białą mgłę. Oto miasto złamane
I wiatr skwirami mew obrzuca twój grób,
Kiedy rozmawiam z tobą.

Czym jest poezja, która nie ocala
Narodów ani ludzi?
Wspólnictwem urzędowych kłamstw,
Piosenką pijaków, którym ktoś za chwilę poderżnie gardła, Czytanką z panieńskiego pokoju.

To, że chciałem dobrej poezji, nie umiejąc,
To, że późno pojąłem jej wybawczy cel,
To jest i tylko to jest ocalenie.

Sypano na mogiły proso albo mak
Żywiąc zlatujących się umarłych - ptaki.
Tę książkę kładę tu dla ciebie, o dawny,
Abyś nas odtąd nie nawiedzał więcej.

3 Źródło: Czesław Miłosz, Przedmowa.
R1WUdVimpyBz2
(Uzupełnij).