1
Pokaż ćwiczenia:
RRoK6cn97L3Hd1
Ćwiczenie 1
Narządy homologiczne powstały w wyniku 1. analogiczne, 2. homologiczne, 3. ewolucji rozbieżnej, 4. ewolucji zbieżnej, 5. dywergentnej, 6. konwergencji, 7. dywergencji, 8. konwergentnej, czyli 1. analogiczne, 2. homologiczne, 3. ewolucji rozbieżnej, 4. ewolucji zbieżnej, 5. dywergentnej, 6. konwergencji, 7. dywergencji, 8. konwergentnej. O ewolucji 1. analogiczne, 2. homologiczne, 3. ewolucji rozbieżnej, 4. ewolucji zbieżnej, 5. dywergentnej, 6. konwergencji, 7. dywergencji, 8. konwergentnej świadczą narządy 1. analogiczne, 2. homologiczne, 3. ewolucji rozbieżnej, 4. ewolucji zbieżnej, 5. dywergentnej, 6. konwergencji, 7. dywergencji, 8. konwergentnej.
R126gqJNQaY6g1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. . Ekosystem jest układem otwartym i wymaga stałego dopływu energii z zewnątrz.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zmiana warunków środowiskowych prowadzi do wytworzenia homeostazy ekosystemu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Biocenozy powstają i rozwijają się w trakcie sukcesji ekologicznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Równowagę ekosystemu utrzymują gatunki zajmujące te same nisze ekologiczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1WWyIPHYUjAi1
Ćwiczenie 3
Wybierz i zaznacz pary narządów, które świadczę o ewolucji konwergentnej. Możliwe odpowiedzi: 1. chwytniki mszaka i korzenie akacji, 2. łuski gadów i pióra ptaków, 3. liść spichrzowy cebuli i liść asymilacyjny dębu, 4. kolce jeża i kolce kolczatki, 5. kolce u kaktusa i ciernie u wilczomleczy
2
Ćwiczenie 4

Skrzydło ważki i skrzydło nietoperza to narządy służące do latania. Oba rodzaje skrzydeł są zbudowane z błony rozpiętej na sztywnym rusztowaniu. Elementy rusztowania w skrzydłach ważki stanowią chitynowe rureczki wypełnione powietrzem, natomiast u nietoperza elementy rusztowania tworzą kości kończyny przedniej.

R2Ob13NjOiT2l
Zaznacz zdania, które prawidłowo opisuje przedstawione w tekście narządy. Możliwe odpowiedzi: 1. oba narządy pełnią tę samą funkcję, ale różnice między nimi świadczą o różnym pochodzeniu, 2. obecność błony lotnej sugeruje, że organizmy te pochodzą od wspólnego przodka, 3. w trakcie ewolucji plan budowy skrzydła uległ modyfikacjom, ale wszystkie zaistniałe zmiany można wyprowadzić od jednego przodka, 4. skrzydło ważki i skrzydło nietoperza powstałych w różnych liniach rozwojowych , ale procesy prowadzące do ich powstania dały podobny efekt końcowy
2
Ćwiczenie 5

Grafiki przedstawiają kilka wybranych gatunków zwierząt, występujących w środowisku wodnym.

RVXIcROcKogiK
Ogólny pokrój ciała ryby, foki i wieloryba jest przykładem
dywergencji/konwergencji, ponieważ
ogólne zewnętrzne podobieństwo jest wynikiem przystosowania do bytowania w tym samym środowisku/homologia narządów wewnętrznych dowodzi ich wspólnego pochodzenia/w budowie wewnętrznej wykazują ten sam plan budowy, wskazujący na wspólnotę ich pochodzenia
RFOSxFqqksUcZ
Ćwiczenie 5
konwergencja Możliwe odpowiedzi: 1. proces powstawania morfologicznie i funkcjonalnie podobnych cech (czyli analogicznych) w grupach organizmów odlegle spokrewnionych (niezależnie w różnych liniach ewolucyjnych), z odrębnymi dla tych grup cechami pierwotnymi, w odpowiedzi na podobne lub takie same wymagania środowiskowe, np. podobny typ pokarmu, wymagania lokomocyjne., 2. dywergencja Możliwe odpowiedzi: 1. proces powstawania morfologicznie i funkcjonalnie podobnych cech (czyli analogicznych) w grupach organizmów odlegle spokrewnionych (niezależnie w różnych liniach ewolucyjnych), z odrębnymi dla tych grup cechami pierwotnymi, w odpowiedzi na podobne lub takie same wymagania środowiskowe, np. podobny typ pokarmu, wymagania lokomocyjne., 2.
R13QVt4PAoN2s2
Ćwiczenie 6
Chociaż przystosowały się do spełniania różnych czynności i wskutek tego uległy przeobrażeniom, zachowały wspólny plan budowy, wskazujący na wspólnotę ich pochodzenia. Z podanych niżej przykładów narządów wybierz te, które odpowiadają powyższej charakterystyce. Możliwe odpowiedzi: 1. odnóża kroczne muchy i kończyny żaby, 2. szyja wieloryba i szyja żyrafy, 3. kończyna przednia wieloryba i kończyna kreta, 4. oko ośmiornicy i oko ryby, 5. oliście asymilacyjne mimozy i liści pułapkowe dzbanecznika
31
Ćwiczenie 7
RGMDT7cX1ZGVI
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 8

Najstarsze ryby miały narząd powietrzny w postaci gąbczastego i silnie ukrwionego uchyłku przełyku, umożliwiającego oddychanie tlenem atmosferycznym. W toku ewolucji narząd ten uległ znacznym przekształceniom i u współczesnych gatunków ma postać pęcherza pławnego. U ryb dwudysznych pęcherz pławny jest połączony z przełykiem i pełni funkcję oddechową, umożliwiając oddychanie tlenem atmosferycznym. Jednak u większości ryb kostnoszkieletowych pęcherz pławny nie ma połączenia z przełykiem i pełni funkcję narządu hydrostatycznego. Narządem oddechowym stały się skrzela, czyli delikatne, blaszkowate i silnie ukrwione struktury rozpostarte na łukach skrzelowych po obu stronach gardzieli.

Rjwr0oDTVWwAf
Korzystając z informacji przedstawionych w tekście oraz własnej wiedzy określ, które z narządów: pęcherz pławny ryb, skrzela ryb kostnoszkieletowych, płuca czworonożnych kręgowców są przykładem dywergencji cech. Odpowiedź uzasadnij podając jeden argument. (Uzupełnij).