RZvHwsIvprvyM1
Grafika, składająca się z czterech zdjęć zwierząt, przedstawia kolejno: 1. Płynącego rekina. Jego płetwy piersiowe znajdują się po obu stronach ciała. Są przystosowane do tworzenia dynamicznej siły nośnej, dzięki której rekiny mogą utrzymywać daną głębokość. Zbudowane są z kości ramiennej, przedramienia i kości nadgarstka, śródręcza i palców. 2. Orła w locie. Jego skrzydła przystosowane są do lotu. Skrzydło składa się z kości ramiennej, przedramienia i kości nadgarstka, śródręcza i trzech palców. Kciuk tworzy skrzydełko. U rozpiętość skrzydeł orła może osiągać nawet dwa metry. 3. Nietoperze zwisające z gałęzi. Skrzydło nietoperza składa się z kości ramiennej, przedramienia i kości nadgarstka, śródręcza i palców. Jest narządem przystosowanym do lotu. Kości są cienkie, a między wydłużonymi palcami znajduje się błona lotna. 4. Płynące delfiny. Płetwa delfina zbudowana jest z kości ramiennej, kości przedramienia oraz kości nadgarstka, śródręcza i palców. Wyglądem przypomina wiosło. Zarówno kość ramienna, jak i przedramienia są bardzo skrócone. W porównaniu z innymi kręgowcami, u delfinów występuje znacznie więcej kości palców.
Konwergencja i dywergencja cech.
Źródło: N/A, Pixabay, domena publiczna.
1
Polecenie 1
R1BCctnP6s7ge1
Przeanalizuj interaktywną grafikę, a następnie zastanów się, jakie cechy budowy łączą i dzielą zwierzęta widoczne na zdjęciach oraz określ, czy te zwierzęta są przykładami konwergencji, dywergencji, czy może obu tych procesów. Swój wybór uzasadnij. (Uzupełnij).
1
Polecenie 2
RInOoyp0AjQA41
Zastanów się przedstawiciele jakich gromad widoczni są na grafice. (Uzupełnij).
1
Polecenie 3
R1BasOBRpsYpd
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.