Skonstruuj mapę myśli, przedstawiającą przykłady soli wapnia w przyrodzie.
R1WQRvJUu15qU
RSuTLcDQrLpTm
Zastanów się nad nazwami soli wapnia oraz jakie materiały tworzą.
RdJQwHyOEEb1x
2
Ćwiczenie 3
Rqr11B70BS7Xn
R46jWvBbrkeEj
2
Ćwiczenie 4
R1ZgrZ8YG7Gnb
R1Y4G8UM5lbV7
2
Ćwiczenie 5
R14iIlEQimQ6E
RNTeQvjrvYxmB
21
Ćwiczenie 6
Uczeń przeprowadził doświadczenie, które zilustrował schematem:
Uczeń przeprowadził doświadczenie. Zapoznaj się z jego opisem.
RLs6RgBMfluUt
Zapisz, jakich obserwacji powinien dokonać uczeń.
R82QMkgJ2qk2O
Zastanów się, które z podanych skał są skałami węglanowymi, a następnie nad tym, jaka sól wapnia stanowi ich główny składnik. Czy jest możliwe, aby któraś z nich weszła w reakcję z ? Jeśli tak, to jakich zmian w badanej próbce możemy się spodziewać?
Kwas solny (chlorowodorowy) powoduje pienienie się marmuru, a w wyniku reakcji wydziela się bezbarwny i bezwonny gaz.
Podsumowanie: Granit i pumeks to skały kwarcowe, które nie reagują z kwasem solnym (chlorowodorowym), natomiast dwie pozostałe próbki zawierają skały węglanowe. Gips, czyli siarczan() wapnia , jest solą kwasu siarkowego() , a marmur jest zbudowany głównie z węglanu wapnia, , który z kolei jest solą kwasu węglowego, . Kwas solny jest słabszy od kwasu siarkowego(), dlatego nie jest w stanie wyprzeć go z jego soli, przez co reakcja pomiędzy a nie zajdzie. Jednocześnie jest silniejszy od kwasu węglowego, dlatego możliwe jest wyparcie go z jego soli, w wyniku czego nietrwały kwas węglowy ulega rozpadowi na cząsteczkę wody i tlenku węgla() .
21
Ćwiczenie 7
Wzór dowolnego związku chemicznego określa nie tylko jego skład jakościowy, ale również skład ilościowy. Oblicz procentową (w procentach wagowych) zawartość wapnia w tej soli o wzorze sumarycznym . Skorzystaj ze wzoru sumarycznego i układu okresowego pierwiastków.
Ra4UuXU2N3dET
R1Liqs7LU7yI3
Należy policzyć masę cząsteczkową . Następnie przyjąć, że masa ta równoważna jest , a masa wapnia jest niewiadomą.
Procentowa zawartość wapnia w soli wynosi:
31
Ćwiczenie 8
Na zajęciach laboratoryjnych uczniowie mają zaprojektować zestaw do przeprowadzenia doświadczenia – badanie zachowania się węglanu wapnia pod wpływem ogrzewania. Zaprojektuj odpowiedni zestaw doświadczalny. Zaznacz, jakich odczynników chemicznych spotrzebujesz do przeprowadzenia reakcji i analizy powstającego produktu. Zapisz równanie reakcji chemicznej, zachodzącej w i probówce.
RlCHwUr5URGdj
R9raa51wWn6Rb
Zestaw doświadczalny powinien wyglądać w następujący sposób: