1
Pokaż ćwiczenia:
R2Fdn0iJ99vVs1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. Fenole reagują z bromem temperaturze pokojowej bez użycia katalizatora., 2. Bromowanie z zastosowaniem wody bromowej skutkuje wytrąceniem się trudno rozpuszczalnych w wodzie białych i zielonych produktów., 3. Produkty reakcji bromowania są również używane do identyfikacji alkoholi jako ich stałe pochodne.
REgw7lXE3ZPWN1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij luki w poniższym tekście odpowiednimi wyrazami. Reakcja rozpuszczalności w wodnym roztworze NaOH jest wykorzystywana w chemii analitycznej jako tzw. reakcja Tu uzupełnij do szybkiego odróżniania alkoholi od fenoli. Efektem wizualnym w tej reakcji jest Tu uzupełnij się związku organicznego w fazie wodnej, czyli w roztworze wodorotlenku Tu uzupełnij.
R131VYhFyKbq61
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz ,,Prawda'', jeśli zdanie jest prawdziwe, lub ,,Fałsz'', jeśli jest fałszywe.. Fenol jest związkiem aromatycznym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jeżeli do bromowania fenoli używa się wody bromowej to wytrąca się trudno rozpuszczalny w wodzie biały lub lekko błękitny produkt bromowania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fenole rozpuszczają się w wodnym roztworze NaOH oraz wypierają alkohole z ich soli (alkoholanów).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Czy za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego można odróżnić roztwór wodny fenolu od roztworu wodnego alkoholu?

Odpowiedz i uzasadnij.

R1Gvi0hOJYtIW
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zaproponuj doświadczenie pozwalające na wykrycie ugrupowania fenolowego w układzie. Narysuj schemat doświadczenia oraz wyjaśnij wynik tego doświadczenia.

R15RutmL4Dgyp
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
21
Ćwiczenie 5

Zaproponuj doświadczenie pozwalające na wykrycie ugrupowania fenolowego w układzie. Opisz obserwacje i wnioski wynikające z tego dświadczenia

RbAfn7fQFrz91
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zaproponuj doświadczenie potwierdzające fakt, że fenol jest słabszym kwasem od kwasu węglowego. W tym celu narysuj schemat doświadczenia i zapisz stosując wzory sumaryczne równanie zachodzącej reakcji w formie cząsteczkowej.

RevT1j4LZZgTm
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
21
Ćwiczenie 6

Zaproponuj doświadczenie potwierdzające fakt, że fenol jest słabszym kwasem od kwasu węglowego. Zapisz równanie reakcji.

R1siEHsMe6yW2
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Fenol, jako związek aromatyczny, ulega nitrowaniu. Zapisz równanie reakcji mononitrowania fenolu, wiedząc, że przebiega ona w obecności rozcieńczonego kwasu azotowegoV. Podaj systematyczne nazwy produktów organicznych.

Rkq3kXW8qDx75
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RWaKXeeg2Qfz52
Ćwiczenie 7
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 8

Prowadząc długotrwałe nitrowanie fenolu ze stężonym kwasem azotowymV, otrzymuje się związek, zwany potocznie kwasem pikrynowym. Wiedząc, że w cząsteczce tego kwasu są trzy grupy nitrowe, zapisz równanie reakcji jego otrzymywania.

RjVXars12IlhV
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RctTC9SC2vRgw2
Ćwiczenie 8
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 9

Zaproponuj ciąg reakcji chemicznych, jakie należałoby przeprowadzić, aby z karbidu i dowolnych odczynników nieorganicznych otrzymać 2‑metylofenol. Stosując wzory półstrukturalne związków organicznych, napisz równania tych reakcji w formie cząsteczkowej.

R1Capxq7I5CFL
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1V5I7MKk6PPm3
Ćwiczenie 9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.