Połącz władców i polityków z państwami, którymi władali.
R4yAOlDpVRxKg
11
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj poszczególne wydarzenia do właściwych dat na osi czasu.
RhpKOlMYYVowm
2
Ćwiczenie 3
Zaznacz w tabeli kraje, do których odnoszą się kolejne zdania.
W okresie międzywojennym te kraje arabskie znalazły się we francuskiej strefie wpływów.
Emir Fajsal w 1920 r. na krótko zdołał zjednoczyć pod swoim panowaniem kilka krajów zamieszkanych przez Arabów.
Niektóre kraje arabskie zamieszkują stosunkowo duże skupiska chrześcijan.
Państwa arabskie w odpowiedzi na proklamację niepodległości Izraela zaatakowały państwo żydowskie.
W tych państwach Bliskiego Wschodu nie występują większe skupiska szyitów.
R1di6rudjNu8D
211
Ćwiczenie 4
Zaznacz mapę przedstawiającą założenia układu Sykesa–Picota. Uzasadnij swój wybór.
R186sgKsCdo0s
R1IQaXVWRQKYX
Prześledź projekty zmian oraz rzeczywiste zmiany terytorialne na Bliskim Wschodzie w XX w.
Układ Sykesa‑Picota zawarty w 1916 r. dotyczył podziału stref wpływów na Bliskim Wschodzie pomiędzy Wielką Brytanię oraz Francję. Na mapie zaznaczono strefy wpływów obu krajów. Powojenny podział regionu odzwierciedlał postanowienia z 1916 r.
Ćwiczenie 4
R1ZuyAdrTxIZi
21
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj opisy wydarzeń odpowiadającym im krajom.
R19msENc4NHJT
311
Ćwiczenie 6
Uzupełnij luki w tekście, przenosząc w odpowiednie miejsca brakujące zdania. Następnie wykonaj kolejne polecenia.
R1BnkJKOWLMkq
Wybierz właściwe zakończenie zdania.
RyxYu1hJzakJf
RcoTkyvc6Hz1v
Postaraj się ująć sedno wydarzeń opisywanych przez autora, skoncentruj się na najważniejszych wydarzeniach, ale niekoniecznie na barwnych szczegółach, których celem jest zaciekawienie czytelnika.
Jerozolima nie zatęskni za Brytyjczykami. Żydzi podejmują epokową decyzję.
31
Ćwiczenie 7
Przedstaw propozycje trzech rodzajów źródeł historycznych, z których mógł korzystać autor tekstu popularnonaukowego z ćwiczenia 6. Krótko uzasadnij swój wybór.
R1R67eqVL8jyZ
Przypomnij sobie ogólny podział źródeł historycznych. Zastanów się, które ze źródeł najlepiej pasują do tekstu o charakterze popularnonaukowym oraz czasów, jakie opisał autor.
Artykuły prasowe - zarówno prasa brytyjska, jak i bliskowschodnia najpewniej obszernie opisywały okoliczności wycofania się Brytyjczyków z Palestyny.
Fotografie - dzięki fotografiom autor mógłby opisać reakcje oraz emocje cywilów na wyjazd Brytyjczyków z Jerozolimy.
Relacje świadków - w tekście pojawiają się informacje, które mogą pochodzić od świadków wydarzeń, na przykład żołnierzy, którzy słuchali przemówienia Ben Guriona.
Pamiętniki - autor uwzględnia w swojej relacji subiektywne reakcje różnych osób na opisywane wydarzenia, które mogą pochodzić z nieoficjalnych i osobistych źródeł, takich jak właśnie pamiętniki.
Nagrania - bardzo prawdopodobne, że zachowało się nagranie z uroczystości proklamacji państwa Izrael.
311
Ćwiczenie 8
Przyjrzyj się planowi Starego Miasta w Jerozolimie. Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.
R1G01rjDxtVwb
R1eMQWQOZKoPo
R9LN2pZnyIROR
Przypomnij sobie, jaką rolę odgrywała Jerozolima w tradycji żydowskiej, chrześcijańskiej i muzułmańskiej.
W odpowiedzi uczeń powinien zwrócić uwagę na bliskość miejsc kultu Żydów i Arabów oraz fakt, że żydowskie miejsca kultu znajdują się w części miasta oznaczonej jako dzielnica muzułmańska: na Wzgórzu Świątynnym, na którym stała niegdyś Świątynia Jerozolimska wybudowano meczet. Brak dostępu do miejsc świętych obu religii prowokuje w tym przypadku ostre konflikty.