Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Jakie stanowiska filozoficzne można przypisać Schopenhauerowi na podstawie tego fragmentu?

Arthur Schopenhauer Świat jako wola i przedstawienie

Jeśli zatem poznaliśmy samą  istotę świata jako wolę, a we wszystkich zjawiskach świata poznaliśmy tylko jej przedmiotowość, i jeśli prześledziliśmy je od pozbawionego poznania parcia ciemnych sił przyrody aż po najbardziej świadome ludzkie działanie, to bynajmniej nie uchylamy się od konsekwencji, że wraz z dobrowolnym zaprzeczeniem woli, rezygnacją z niej, zniesiony zostaje także wszelki jej przejaw, owo nieustanne dążenie i owa krzątanina bez celu i spoczynku, na wszystkich szczeblach przedmiotowości, w których i dzięki którym istnieje świat, że zniesiona zostaje różnorodność stopniowo następujących po sobie form, zniesiony wraz z wolą wszelki jej przejaw,  a wreszcie także ogólne formy czasu i przestrzeni oraz ostatnia, podstawowa ich forma, podmiot i przedmiot. Nie ma woli, nie ma też przedstawienia, nie ma świata.

1 Źródło: Arthur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, t. 1, tłum. J. Garewicz, Warszawa 2009, s. 616–621.
RF4LrMgUJpj7N
Możliwe odpowiedzi: 1. woluntaryzm, 2. idealizm, 3. realizm ontologiczny, 4. racjonalizm
R1KpScWtuJFyg1
Ćwiczenie 2
Uzasadnij swoją odpowiedź na poprzednie pytanie wskazując, które tezy Schopenhauer stawia w powyższym fragmencie. Możliwe odpowiedzi: 1. Wola jest zasadą rzeczywistości, 2. To, co rozumne, jest rzeczywiste., 3. Podmiot (jego wola) jest pierwotna wobec bytu., 4. Byt jest pierwotny wobec woli człowieka i od niej niezależny.
1
RptqHgDHvoaJG11
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 3
R1AyFvlB9oTzs
Do podanych niżej wyjaśnień dopasuj pojęcie, do którego się odnoszą. 1. Ślepe, niepowstrzymane dążenie, jakie widać już w przyrodzie nieorganicznej i roślinnej, i ich prawach, a także w wegetatywnej części naszego własnego życia. Pojęcie: (tu wybierz) 1. libido, 2. dusza, 3. rozum, 4. pesymizm metafizyczny, 5. racjonalizm, 6. woluntaryzm, 7. wola.

2. Ponieważ wola jest rzeczą samą w sobie, wewnętrzną treścią, istotą świata, a życie, świat widomy, zjawisko jest tylko zwierciadłem woli, więc będzie ono towarzyszyło woli tak nierozerwalnie, jak ciału jego cień; a gdy istnieje wola, będzie też istniało życie, świat. Pojęcie: (tu wybierz) 1. libido, 2. dusza, 3. rozum, 4. pesymizm metafizyczny, 5. racjonalizm, 6. woluntaryzm, 7. wola.
11
Ćwiczenie 4

Rozpoznaj stanowisko metafizyczne, które wyraża w poniższym fragmencie Schopenhauer, i uzasadnij swoją odpowiedź.

Arthur Schopenhauer Świat jako wola i przedstawienie

Bezpośrednio dany jest nam zawsze tylko brak, tj. ból.  Zaspokojenie natomiast i uciechę możemy poznać tylko pośrednio, przez przypomnienie poprzednich cierpień i wyrzeczeń, które się wraz z nimi skończyły. Stąd bierze się, że  naprawdę nie zdajemy sobie sprawy z dóbr i zalet, jakie rzeczywiście posiadamy, ani ich nie cenimy, lecz sądzimy, że tak być musi; uszczęśliwiają bowiem zawsze tylko negatywnie, oddalając od nas cierpienia. Dopiero gdy je utracimy, czujemy ich wartość; albowiem brak, niedostatek, cierpienie są czymś pozytywnym, co bezpośrednio daje o sobie znać.

2 Źródło: Arthur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, t. 1, tłum. J. Garewicz, Warszawa 2009, s. 485–488.
RkOGZzYkheQG5
(Uzupełnij).
RmnbmOmZBhrUp21
Ćwiczenie 5
Zdecyduj, które ze stwierdzeń odnoszących się do tekstu Schopenhauera są prawdziwe, a które fałszywe. Według tekstu Schopenhauera, byt jest rozumny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Woluntaryzm Schopenhauera przeciwstawia się racjonalizmowi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Woluntaryzm Schopenhauera przeciwstawia się idealizmowi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Schopenhauer jest przedstawicielem irracjonalizmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1BBFdruZy54C21
Ćwiczenie 6
Spośród wszystkich określeń, które można połączyć z idealizmem niemieckim wybierz te, które odnoszą się do Schopenhauera. idealizm niemiecki Możliwe odpowiedzi: 1. podział na przedmiot i podmiot jest etapem rozwoju Ducha obiektywnego, 2. idealizm obiektywny, 3. wola, 4. woluntaryzm, 5. podmiot ustanawia przedmiot poznania, 6. racjonalizm, 7. Duch, 8. irracjonalizm, 9. rozum, 10. idealizm transcendentalny, 11. świat jest zwierciadłem woli idealizm Schopenhauera Możliwe odpowiedzi: 1. podział na przedmiot i podmiot jest etapem rozwoju Ducha obiektywnego, 2. idealizm obiektywny, 3. wola, 4. woluntaryzm, 5. podmiot ustanawia przedmiot poznania, 6. racjonalizm, 7. Duch, 8. irracjonalizm, 9. rozum, 10. idealizm transcendentalny, 11. świat jest zwierciadłem woli
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, na czym polega zasadnicza różnica między idealizmem Schopenhauera a poglądami innych przedstawicieli idealizmu niemieckiego, takich jak Kant lub Hegel.

R6S4CYEUu1dSq
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Odwołując się do poniższego fragmentu, wykaż, że Schopenhauer jest idealistą.

Arthur Schopenhauer Świat jako wola i przedstawienie

Tym, co powszechnie przyjmuje się jako coś pozytywnego, a co nazywany bytem i czego negację wyraża pojęcie nicości w jego najogólniejszym sensie, jest właśnie świat jako przedstawienie, wykazałem zaś, że jest on przedmiotowością woli jako jej zwierciadło. Tą wolą i tym światem jesteśmy także my sami i do niego przynależy w ogóle przedstawienie jako jedna z jego stron; formą tego przedstawienia jest przestrzeń i czas, dlatego z tego punktu widzenia wszystko musi być gdzieś i kiedyś. Do przedstawienia zalicza się następnie także pojęcie, materiał filozofii, a wreszcie słowo, znak pojęcia. Zaprzeczenie, zniesienie, odwrócenie woli są także zniesieniem i zanikiem świata, jej zwierciadła. Gdy nie dostrzegamy jej już w tym zwierciadle, pytamy daremnie, dokąd się obróciła, i narzekamy wtedy, że zagubiła się w nicości, bo nie ma dla niej już żadnego „gdzie” ani „kiedy”.

3 Źródło: Arthur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, t. 1, tłum. J. Garewicz, Warszawa 2009, s. 616–621.
R19gqyt5V3gV4
(Uzupełnij).