Sprawdź się
Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj polecenia zamieszczone poniżej.
Fragment listu Abrahama Złotopolskiego, porucznika chorągwi husarskiej do Wojciecha Miastkowskiego, 25 października 1620Skoczyło na nas ze dwa tysiące Tatar. Zaraz wszyscy, a wszyscy, co konie mieli, wsiadłszy na konie, poczęli uchodzić […]. Nie zostało nas, tylko jedenaście, pan hetman polny dwunasty, z panem kanclerzem trzynastym. Szliśmy z nim pieszo na kilka strzelań z łuku, prosząc go [tj. hetmana Stanisława Żółkiewskiego], aby na konia wsiadł i równo z drugimi uchodził. Nie chciał tego uczynić, mówiąc te słowa:
– Nie wsiądę, miło mi przy was umierać. Niech pan Bóg nade mną wyrok swój, który uczynił, skończy.
Mało co postąpiwszy, poczęliśmy go prosić, aby znów wsiadł, ale i konia już nie było. Jam w tym towarzysza jakiegoś […] z konia zbił, z panem hetmanem polnym wsadziłem go nań. Zatem z boku kilkuset konnych naszych przypadło, między których on wpadłszy o od tego czasu jużem go nie widział.
Źródło: Fragment listu Abrahama Złotopolskiego, porucznika chorągwi husarskiej do Wojciecha Miastkowskiego, 25 października 1620, [w:] Jerzy Besala, Stanisław Żółkiewski, Warszawa 1998, s. 366.
Ilustracja A

Ilustracja B

Ilustracja C

W tabeli poniżej te informacje, których potwierdzenie znajdziesz w źródle, oznacz jako prawdziwe, a te, których źródło nie potwierdza – jako fałszywe.

| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Armia turecka była wieloetniczna. | □ | □ |
| Wódz armii polskiej ukazany został w czerwonym płaszczu. | □ | □ |
| Wśród walczących rozpoznać można polskich husarzy. | □ | □ |
| Łukami posługują się jedynie żołnierze tureccy. | □ | □ |
| Hetman Żółkiewski zginął z rąk janczarów. | □ | □ |
| Na obrazie znajduje się element symbolizujący religię muzułmańską. | □ | □ |
Walery Eljasz‑Radzikowski (1840–1905) stworzył malarską wizję śmierci hetmana Stanisława Żółkiewskiego w bitwie pod Chocimiem w XIX w., a więc ponad 200 lat po walce. Dzieło nie jest zatem realistyczne. Rozstrzygnij, czy autor obrazu przedstawia krytyczny, czy afirmujący stosunek do hetmana i w jaki sposób to osiąga oraz czemu to służyło.
Walery Eljasz‑Radzikowski (1840–1905) stworzył malarską wizję śmierci hetmana Stanisława Żółkiewskiego w bitwie pod Chocimiem w XIX w., a więc ponad 200 lat po walce. Dzieło nie jest zatem realistyczne. Rozstrzygnij na podstawie opisu obrazu, czy autor obrazu przedstawia krytyczny, czy afirmujący stosunek do hetmana i w jaki sposób to osiąga oraz czemu to służyło.

Rozstrzygnij, czy dane w poniższej tabeli odnoszą się do bitwy pod Cecorą, czy pod Chocimiem. Uzasadnij odpowiedź, podając cztery argumenty.
Strony konfliktu | |
|---|---|
Rzeczpospolita Mołdawia | Turcja chanat krymski Wołoszczyzna |
Siły | |
8600 | 40 000 |
Straty | |
1500–2000 | 3500 |
Indeks górny Źródło danych: Artykuł Bitwa pod Cecorą, pl.wikipedia.org Indeks górny koniecŹródło danych: Artykuł Bitwa pod Cecorą, pl.wikipedia.org
Uzupełnij luki w tekście. Odpowiednie słowa wybierz spośród podanych niżej.
Na podstawie: W. Konopczyński, Dzieje Polski nowożytnej, t. 1, Warszawa 1986, s. 229.
sejm nadzwyczajny, pasza, haracz, chan, jarzmo, pospolite ruszenie, pełnomocnicy, hospodar
Na wodza naczelnego sił zbrojnych Rzeczypospolitej wyruszających na wojnę z Turkami sejm powołał 60-letniego schorowanego Chodkiewicza. Oprócz regularnej armii na zapleczu frontu gromadziło się ..................................... Nad bezpieczeństwem spraw państwowych czuwał zaś w gotowości ..................................... Turcy przystąpili do szturmu pod Chocimiem na początku września 1621r. 24 września morale obrońców podłamała śmierć hetmana Chodkiewicza. Po stronie tureckiej natomiast poległ w boju znamienity wojownik Karakas ..................................... Kiedy Polakom zaczynało już brakować prochu, .................................... polscy rozpoczęli rokowania. Turcy domagali się, aby Rzeczpospolita płaciła sułtanowi ..................................... Odpowiedź Polaków była stanowcza: „Lud, do wolności stworzony, prędzej zginie, niż nieugięte przez tyle wieków karki podda pod ....................................”. Ostatecznie pokój nie przyniósł poważniejszych zmian terytorialnych. Turcy zgodzili się natomiast na to, aby każdorazowy .................................... mołdawski był przychylnym Polsce chrześcijaninem. Natomiast tatarski .................................... miał w zamian za podarki wspierać militarnie – w razie konieczności – Rzeczpospolitą.
Na podstawie: W. Konopczyński, Dzieje Polski nowożytnej, t. 1, Warszawa 1986, s. 229.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj zamieszczone niżej polecenia.
Karol ChodkiewiczZ trzech części świata zebrał Osman dumny
Liczne szyki pod Chocimem,
Juczne wielbłądy, działa i lud tłumny
Posępnym ćmiły się dymem.
Waleczny hetman w bitwach zapalczywych
Na czele swoich naciera,
Dowodzi, walczy, w wycieczkach szczęśliwych
Przeważnie tłumy odpiera.
Próżno Karakasz przykładem i głosem
Do rzezi hordy zagrzewa,
Lecz śmiertelnym ugodzony ciosem,
Bluźnierczą duszę wyziewa.
Ugięty Osman przez okropne straty,
Gdy już umowy zawiera,
Chodkiewicz, złaman trudami i laty,
Do namiotu wodze zbiera.
Stał hetman polny i rotmistrze dzielne,
Gdy z łoża wódz się podnosi;
Każdy, już widząc znaki w nim śmiertelne,
Łzą cichą jagody rosi.
Wódz się odzywa: „Kochani rodacy,
„W zbyt ciężkiej rzucam was chwili,
„Lecz się nie trwożę, jesteście Polacy,
„Walczcie, jakeście walczyli.
„Niech w was ojczyzny pamięć nie ustaje!”
Tu wodzów tuli do łona:
Lubomirskiemu buławę oddaje,
Ściska za rękę i kona.
Już się żałosny płacz w obozie wszczyna,
Pogonie kirem okryte:
Ten świetne pod nim zwycięstwa wspomina,
Ów miasta szturmem dobyte.
Osman, czcząc w wodzu pomyślność oręża,
Acz silna jego potęga,
Na martwych zwłokach walecznego męża
Mir wieczny Polsce przysięga.Źródło: Karol Chodkiewicz, [w:] Julian Ursyn Niemcewicz, Śpiewy historyczne, Warszawa 1816.
Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj zamieszczone niżej polecenia.
Zapoznaj się z opisami ilustracji i wykonaj zamieszczone niżej polecenia.
Źródło A

Źródło B

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj zamieszczone niżej polecenia.
Indeks górny Źródło ilustracji: Wikimedia Commons, domena publiczna. Indeks górny koniecŹródło ilustracji: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Apoteoza (gr. apotheosis – ubóstwienie) – zgodnie z definicją Wikipedii to pochwała osób, rzeczy, wydarzeń, idei bądź wartości (np. apoteoza życia, bohaterstwa, religijna), osądzenie istoty ludzkiej jako idealnej, godnej dokonanych czynów. W sztukach plastycznych, muzyce i literaturze apoteoza przybiera formę gloryfikującego przedstawienia.