Schemat
Zapoznaj się ze schematem i towarzyszącymi mu materiałami źródłowymi. Wyjaśnij, w jakim celu autor obrazu zdecydował się nawiązać do historii mitycznego bohatera trojańskiego, Hektora?
Zapoznaj się ze opisem schematu i towarzyszącymi mu materiałami źródłowymi. Wyjaśnij, w jakim celu autor obrazu zdecydował się nawiązać do historii mitycznego bohatera trojańskiego, Hektora?
Wskaż na obrazie elementy kultury sarmackiej.
Korzystając z opisu obrazu, podaj elementy kultury sarmackiej.
Rozstrzygnij, które elementy historii ukazanej na obrazie wydają ci się prawdopodobne, które symboliczne, a które zupełnie fantastyczne.
Rozstrzygnij, które elementy historii opisanej na obrazie wydają ci się prawdopodobne, które symboliczne, a które zupełnie fantastyczne.
Józef Oleszkiewicz, Pożegnanie hetmana Jana Karola Chodkiewicza z małżonką Anną przed wyruszeniem na wyprawę chocimską w 1621 roku, 1808 r.
w sam dzień, pożegnawszy nienaruszoną w panieństwie oblubienicę, ruszył pod Chocim. Tę wersję wydarzeń powtórzył oświeceniowy twórca Julian Ursyn Niemcewicz w swoich popularnych Śpiewach historycznych, które powstały w latach 1808-1811. Przez wiele dziesięcioleci było to jedno z najpoczytniejszych polskich dzieł. Zawarte w nim treści ukształtowały całe pokolenia młodych Polaków. 4. Portyk kościoła. Tekst audio: Portyk kościoła przywołuje skojarzenia z budowlą antyczną. Element architektury nawiązuje do Skajskiej Bramy w Troi, przy której odbyło się pożegnanie Hektora z Andromachą. W europejskiej tradycji malarskiej detale te stanowiły tło dla nieszczęsnych mitycznych małżonków. 5. Próg. Tekst audio: Próg – element dosłowny, ale i symboliczny: oddziela świat domowy, bezpieczny od strefy zewnętrznej, groźnej, bo związanej z wojną. Anna Alojza ze świtą nie przekracza progu, poza którym znajdują się już hetman oraz rycerze., 6. Paź. Tekst audio: Giermek zajmuje strefę wojenną obrazu. Jako jedyna z ukazanych postaci nie interesuje się losem małżonków, ale spogląda w dal. Postać pazia została wyeksponowana przez artystę, bowiem przypada mu istotna rola: ciągnąc hetmana za rękę, oddziela go od sfery domowej i prowadzi do boju. 7. Zbrojni. Tekst audio: Rycerze w hełmach, zbrojach i pancerzach kojarzą się z postaciami znanymi z malarstwa Franciszka Smuglewicza (1745–1807), również kontusze i żupany stanowią nawiązanie do jego stylu. Tutaj przedstawienie grupy zbrojnych ma wyjaśniać powód rozstania małżonków. Być może ich obecność zapowiada dalsze losy Chodkiewicza. Jedna z najbardziej znanych prac Smuglewicza ukazuje bowiem moment śmierci hetmana w czasie oblężenia Chocimia. 8. Autor. Tekst audio: Józef Oleszkiewicz (1777–1830), polski i litewski malarz, autor dzieł o tematyce historycznej, religijnej, mitologicznej oraz portretów. Studiował w Wilnie, pod okiem m.in. znanego malarza Franciszka Smuglewicza, a swój talent doskonalił w Paryżu. We Francji miał okazję podpatrywać warsztat wielkiego mistrza malarstwa klasycystycznego Jaques’a-Louis Davida. Po powrocie z Paryża Oleszkiewicz tworzył w Wilnie, na Wołyniu, a następnie w Petersburgu. W stolicy carów został przyjęty do Akademii Sztuk Pięknych. Przez współczesnych uznawany był za człowieka o niezwykłej uczciwości oraz barwnej osobowości. Portret ukazuje młodego mężczyznę. Ma poważny wyraz twarzy, kędzierzawe, krótkie włosy, wydatne brwi. Ubrany jest w strój z klapami. Koszula ma podniesiony kołnierzyk. Podpis pod zdjęciem: Portret Oleszkiewicza powstały około 1805 r. 9. Dzieło. Tekst audio: Pożegnanie hetmana Jana Karola Chodkiewicza z małżonką Anną przed wyruszeniem na wyprawę chocimską w 1621 roku to obraz o imponującej wielkości, bo liczący aż 12 m². Dzieło nawiązuje do renesansowego stylu Rafaela oraz klasycystycznych płócien Jacques’a-Louis Davida. Oleszkiewicz wykorzystał w swojej pracy motyw zaczerpnięty z Iliady Homera: moment pożegnania Hektora z małżonką, Andromachą, przed pojedynkiem z Achillesem. Urszula Makowska, znawczyni twórczości Oleszkiewicza, w taki sposób tłumaczy dobór tematu: „Oleszkiewicz, podobnie jak większość ówczesnych artystów, znał […] eposy Homera, bo erudycja w dziedzinie literatury należała wtedy do kanonu akademickiego wykształcenia malarzy. Podczas zagranicznych studiów przyswoił sobie sposoby ukazywania scen antycznych, ale jednocześnie musiał przesiąknąć rodzimą tradycją sarmacką, w której wielcy Polacy byli porównywani z bohaterami starożytnymi, jak na przykład w Wojnie chocimskiej Wacława Potockiego, opisującego w ten sposób także cnoty Chodkiewicza”. Reprodukcję dzieła zobaczyć można w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Zdjęcie przedstawia budynek stojący w otoczeniu drzew. To muzeum w Kozłówce. 10. Mecenas. Tekst audio: Obraz Pożegnanie hetmana… Oleszkiewicz stworzył z myślą o Aleksandrze Chodkiewiczu (1776–1838). Dzieło powstało jako forma podziękowania artysty za opiekę i przyjaźń. Potomek hetmana Jana Karola Chodkiewicza był nie tylko hojnym mecenasem; Oleszkiewicz nazywał go wręcz „ojcem i bratem”. Malarzowi na pewno łatwo było znaleźć wspólny język z Chodkiewiczem. Hrabia słynął bowiem jako wielki miłośnik sztuki oraz człowiek licznych zainteresowań. Parał się pisarstwem, chemią, litografią, wojskowością, kolekcjonował dzieła sztuki, szczycił się posiadaniem wspaniałej biblioteki, znakomitej orkiestry, a nawet własnego teatru. Obraz przedstawia portret mecenasa Aleksandra Chodkiewicza. To mężczyzna w średnim wieku. Na głowie ma czapkę - rogatywkę. Ubrany jest w kożuch.
Fragment literacki, do którego nawiązuje tematyka dzieła
Gdy zaś [Hektor] dążąc przez miasto ku bramie doszedł obszernej,
Skajskiej, (tędy albowiem zamyślał wyjść na równinę),
Tam przybiegła ku niemu bogata, posażna małżonka
Andromache [...].
Ona go tedy spotkała, ciążyła za nią służąca
Dziecko przy piersi trzymając niewinne i jeszcze niemowlę,
Hektorydę miłego, równego gwieździe świecącej.
[...]
Jemu się Hektor uśmiechnął w milczeniu na chłopca patrzący;
Andromache się zaś do niego łzami zalana
Zbliża chwytając za rękę i słowem poczyna i mówi:
„Dziwny! kiedyś cię zgubi twe męstwo, ach nie masz litości
Nad niemowlęciem i mną nieszczęsną; ja wkrótce zostanę
Wdową po tobie, bo wnet cię zamordują Achaje,
Napadając pospołem. [...]
Hektor wyniosły o hełmie powiewnym w odpowiedź jej rzeknie:
„Wszystko i mnie to obchodzi, niewiasto; lecz wielce się boję
Trojan a także Trojanek o długich wlokących się szatach,
Jeźlibym równie jak tchórz z daleka wojny unikał;
Ani mi serce po temu, bom zwykły szlachetnie się sprawiać
Zawsze, i między pierwszemi Trojany walczyć w szeregach,
Imię chwalebne ojcowskie chowając i własną mą sławę.







