Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1F8X55XW2wCR1
Ćwiczenie 1
Wśród podanych czynników ograniczających rozwój społeczno-ekonomiczny zaznacz ten, który był wspólny dla większości krajów Afryki: Możliwe odpowiedzi: 1. występowanie gospodarki centralnie planowanej, 2. ubogie zasoby surowców mineralnych, 3. brak dostępu do mórz i oceanów, 4. przeszłość kolonialna
RtzOB7qlXTkvA1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń, zaznaczając prawda lub fałsz:. Eksploatacja i eksport surowców energetycznych były impulsem rozwojowym dla państw położonych na północy Półwyspu Arabskiego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gospodarki państw o strukturze zdominowanej przez jeden sektor są mniej podatne na kryzysy ekonomiczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sukces gospodarczy państw określanych jako „azjatyckie tygrysy” związany był ze wzrostem produkcji i eksportu ich produktów rolnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Czynnikiem ograniczającym rozwój społeczno-ekonomiczny krajów Afryki są niskie wskaźniki przyrostu naturalnego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przyczyną niskiej aktywności zawodowej kobiet w krajach muzułmańskich jest tradycyjny model rodziny i podział ról.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RNWqmGFEOfWW42
Ćwiczenie 3
W 2015 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła dokument pod nazwą Cele Zrównoważonego Rozwoju. Zaznacz datę, którą określono jako docelową dla realizacji tego projektu: Możliwe odpowiedzi: 1. 2025, 2. 2030, 3. 2035, 4. 2040
2
Ćwiczenie 4

Wpisz na diagramie w odpowiednich miejscach oznaczenia literowe i utwórz ciąg przyczynowo‑skutkowy, który opisze tzw. „krąg ubóstwa” krajów słabo rozwiniętych

A – dysproporcje płacowe między krajami wysoko i słabo rozwiniętymi

B – obniżenie poziomu nauczania zawodowego w krajach słabo rozwiniętych

C – nasilenie emigracji kadry naukowej i specjalistów z krajów słabo rozwiniętych

D – niska konkurencyjność przedsiębiorstw na rynkach światowych, słabe wyniki ekonomiczne

E – mały stopień innowacyjności przedsiębiorstw

Rldcwnu1Tjn7X
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4
RPksHTFPWysMI
(Uzupełnij).
Rpxj58NbYvkkn2
Ćwiczenie 5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 6

Pomoc doraźna określana jest symbolicznie jako „ryba”, natomiast pomoc rozwojowa jako „wędka”. Odnieś się do przytoczonego niżej tekstu i wyjaśnij, który rodzaj udzielanej pomoc uważany jest za bardziej efektywny.

1

Ujemną stroną pomocy dla krajów Trzeciego Świata jest to, że pomoc ta niczego tam na miejscu nie zmienia. Nie pobudza społeczeństwa – odbiorców do działania, nie wyzwala w nich energii i inicjatywy, nie jest zaczynem rozwoju i zmiany.

Indeks dolny Źródło: R. Kapuściński, Lapidarium III. Indeks dolny koniec

R1IlUZ0opMNWa
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, na czym polega idea sprawiedliwego handlu (ang. fair trade). Podaj przykład działań, które możemy podejmować, aby wspierać ideę sprawiedliwego handlu.

R1c8QL97bojxv
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju 2030 – deklaracją przyjętą przez członków Organizacji Narodów Zjednoczonych. Wybierz trzy cele, do każdego z nich zapisz przykłady wsparcia rzeczowego, technicznego i organizacyjnego, które kraje wysoko rozwinięte mogą zaoferować w ramach pomocy krajom uboższym. Podając przykłady pomocy, wypisz konkretne przedmioty, sprzęty i działania.

R10yJijZQoblO
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie un.org.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1CFyrIfOE5Hx
(Uzupełnij).