Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
RoKKoWyTqjEKk11
Ćwiczenie 1
Powiedz jakie znasz rodzaje wolności.
1
Ćwiczenie 1
RedU6duWNDggQ
(Uzupełnij).
Rw8I5LdbNSvwt11
Ćwiczenie 2
Rozpoznaj, do jakiego rodzaju wolności należą wymienione aktywności. wolność przekonań Możliwe odpowiedzi: 1. Julek po szkole zawsze idzie grać w piłkę z kolegami., 2. Kuba jest wierzący i bierze czynny udział w życiu religijnym., 3. Wojtek zapisał się do związku zawodowego w swoim zakładzie pracy., 4. Paulina ma do plecaka przypięty znaczek poparcia dla osób wykluczonych., 5. Maria nie przyjęła oświadczyn., 6. Ania poszła na manifestację, żeby wspólnie z innymi walczyć o swoje prawa., 7. Tymek działa w harcerstwie., 8. Paweł napisał felieton do gazetki szkolnej., 9. Asia wybrała kierunek studiów, który chce studiować., 10. Laura wzięła udział w dyskusji o zasadności szczepień populacyjnych., 11. Kasia została członkiem fundacji wspomagającej osoby starsze., 12. Piotr wyjechał na wakacje w góry. wolność postępowania Możliwe odpowiedzi: 1. Julek po szkole zawsze idzie grać w piłkę z kolegami., 2. Kuba jest wierzący i bierze czynny udział w życiu religijnym., 3. Wojtek zapisał się do związku zawodowego w swoim zakładzie pracy., 4. Paulina ma do plecaka przypięty znaczek poparcia dla osób wykluczonych., 5. Maria nie przyjęła oświadczyn., 6. Ania poszła na manifestację, żeby wspólnie z innymi walczyć o swoje prawa., 7. Tymek działa w harcerstwie., 8. Paweł napisał felieton do gazetki szkolnej., 9. Asia wybrała kierunek studiów, który chce studiować., 10. Laura wzięła udział w dyskusji o zasadności szczepień populacyjnych., 11. Kasia została członkiem fundacji wspomagającej osoby starsze., 12. Piotr wyjechał na wakacje w góry. wolność zrzeszania się Możliwe odpowiedzi: 1. Julek po szkole zawsze idzie grać w piłkę z kolegami., 2. Kuba jest wierzący i bierze czynny udział w życiu religijnym., 3. Wojtek zapisał się do związku zawodowego w swoim zakładzie pracy., 4. Paulina ma do plecaka przypięty znaczek poparcia dla osób wykluczonych., 5. Maria nie przyjęła oświadczyn., 6. Ania poszła na manifestację, żeby wspólnie z innymi walczyć o swoje prawa., 7. Tymek działa w harcerstwie., 8. Paweł napisał felieton do gazetki szkolnej., 9. Asia wybrała kierunek studiów, który chce studiować., 10. Laura wzięła udział w dyskusji o zasadności szczepień populacyjnych., 11. Kasia została członkiem fundacji wspomagającej osoby starsze., 12. Piotr wyjechał na wakacje w góry.
R31T8nVpsiykk1
Ćwiczenie 3
Szczególnym przykładem wolności przekonań jest wolność religijna. Wyobraź sobie, że bliska ci osoba jest osobą bardzo religijną, ty zaś osobą niewierzącą i nie zgadzasz się z przekonaniami tej osoby. Zakładając, że masz poglądy liberalne, co można by powiedzieć? Możliwe odpowiedzi: 1. Będę z całych sił starał się przekonać ją do zmiany przekonań., 2. Akceptuję przekonania koleżanki, bo w niektórych kwestiach się zgadzamy., 3. Ludzie mają prawo do różnych przekonań – dobrze, jeśli wymieniają się nimi i dyskutują o ich zasadności., 4. Koleżanka musi dostosować się do przekonań większości., 5. Przekonania mojej koleżanki mogą ograniczyć wolność, mimo że nie wpływają na aktualną sytuację.
21
Ćwiczenie 4

Przeczytaj fragmenty Powszechnej deklaracji praw człowieka. Zastanów się i odpowiedz na pytanie: które z zacytowanych zapisów liberał mógłby uznać za naruszające wolność człowieka. Następnie rozważ, w jaki sposób można by je było uzasadnić. Zapisz swoje propozycje.

RoQDptVre8Qnf
(Uzupełnij).
1
Powszechna deklaracja praw człowieka

Artykuł 26

  1. Każda osoba ma prawo do nauki. Nauczanie powinno być nieodpłatne, przynajmniej w zakresie kształcenia podstawowego. Wykształcenie podstawowe jest przymusowe. Wykształcenie techniczne i zawodowe ma być powszechnie dostępne, a wykształcenie wyższe ma być dostępne na równi dla wszystkich na podstawie rzeczywistych osiągnięć.

  2. Nauczanie winno mieć na względzie pełny rozwój osobowości ludzkiej oraz umacnianie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Powinno ono służyć popieraniu zrozumienia, tolerancji i przyjaźni między wszystkimi narodami oraz wszystkimi grupami rasowymi lub religijnymi, jak również powinno wspierać działalność Narodów Zjednoczonych dla utrzymania pokoju.

  3. Rodzice korzystają z prawa pierwszeństwa, jeśli chodzi o wybór rodzaju wykształcenia dla swych dzieci.

(...)

Artykuł 29

  1. Każda jednostka ma obowiązki wobec wspólnoty, bo tylko w niej możliwy jest swobodny i pełny rozwój jej osobowości.

  2. W korzystaniu ze swych praw i wolności, każdy podlega jedynie takim ograniczeniom, które są określone przez prawo, wyłącznie w celu zapewnienia należytego uznania i poszanowania praw i wolności innych, oraz zaspokojenia słusznych wymagań moralności, porządku publicznego i powszechnego dobrobytu w społeczeństwie demokratycznym.

prawa Źródło: Powszechna deklaracja praw człowieka, dostępny w internecie: http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1948.html.
21
Ćwiczenie 5

Społeczny dowód słuszności przedstawiony przez Waltera Lippmanna, mówiący że zachowanie jest poprawne, o ile inni tak postępują, brzmi: Aby zachować czystość wiary, powinniśmy udać się do klasztoru. Gdzie wszyscy myślą tak samo, nikt nie myśli zbyt wiele. Ale cokolwiek myślimy, możemy to robić całą swoją duszą. To na skrzyżowaniu dróg rodzi się sceptycyzm, a nie w pustelni. W skrócie: bez kontaktu z innymi, bez tarć, bez doświadczeń nasze zachowanie przypomina zwierzęce (Walter Lippmann, The stakes of diplomacy, Nowy Jork 1915, s. 51‑52, tłumaczenie własne). Zinterpretuj to stwierdzenie, przyjmując własną perspektywę oraz przyglądając się przekonaniom sieci społecznej, do której należysz.

RZKJPl35FxeZF
Zinterpretuj stwierdzenie “Gdzie wszyscy myślą tak samo, nikt nie myśli zbyt wiele”. Jak je rozumiesz? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

W każdej szkole istnieje regulamin określający prawa i obowiązki uczniów. Sprawdź, jaki dokument funkcjonuje w twojej placówce oraz jakie zapisy dotyczą wolności przekonań uczniów. Opisz tę kwestię i zastanów się, jakie poglądy kryją się za tak sformułowanymi zapisami: liberalne czy konserwatywne? Nie zapomnij o uzasadnieniu swojej odpowiedzi.

Re1Wlrjy0Y6XY
W każdej szkole istnieje regulamin, który określa prawa i obowiązki uczniów. Sprawdź, jaki dokument funkcjonuje w twojej placówce oraz jakie zapisy dotyczą wolności przekonań uczniów. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jednym z głośniejszych konfliktów kulturowych w Europie jest spór o noszenie chust zasłaniających twarz – nikabów i burek. Konieczność zakrywania głowy jest nakazem religijnym i kulturowym, istotnym dla niektórych społeczności muzułmańskich. Z jednej strony można stwierdzić, że ta praktyka mieści się w sferze wolności przekonań (szczególnie wolności religijnej). Można by również argumentować, że stanowi to element wolności postępowania. W praktyce niektóre państwa zabraniają noszenia nikabów i burek w przestrzeni publicznej (np. w szkołach), argumentując, że zasłanianie twarzy stoi w sprzeczności z wartościami demokratycznych społeczeństw. Zastanów się, jak ocenić ten konflikt z perspektywy założeń filozofii liberalnej.

R15SyxdqDhtJq
Jednym z głośniejszych konfliktów kulturowych w Europie jest spór o noszenie burki – nakrycia głowy dla kobiet. Konieczność zakrywania głowy jest nakazem religijnym i kulturowym, istotnym dla niektórych społeczności muzułmańskich. Z jednej strony można stwierdzić, że ta praktyka mieści się w sferze wolności przekonań (szczególnie wolności religijnej). Można by również argumentować, że stanowi to element wolności postępowania. W praktyce niektóre państwa zabraniają noszenia burek w przestrzeni publicznej (np. w szkołach), argumentując, że zasłanianie twarzy stoi w sprzeczności z wartościami demokratycznych społeczeństw. Zastanów się, jak ocenić ten konflikt z perspektywy założeń filozofii liberalnej. (Uzupełnij).
R1LDEHN2d7vmK
Kobieta nosząca nikab.
Źródło: licencja: CC 0 1.0.
31
Ćwiczenie 8

Czy każdy ma prawo do własnego zdania, a może tylko do takiej opinii, którą jest w stanie uzasadnić? Wyobraź sobie, że moderujesz internetową grupę dyskusyjną. Stwórz trzy podstawowe zasady, którymi dyskutanci powinni kierować się w swoich wypowiedziach.

Rf6WlUuQLrJjH
Czy każdy ma prawo do własnego zdania, czy tylko do takiej opinii, którą jest w stanie uzasadnić? Wyobraź sobie, że jesteś moderujesz internetową grupę dyskusyjną. Stwórz trzy podstawowe zasady, którymi powinni kierować się dyskutanci w swoich wypowiedziach (Uzupełnij).