Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1dUNVyIJRuOU1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj podane nazwy pierwiastków do odpowiedniej kategorii. Makroelementy Możliwe odpowiedzi: 1. żelazo, 2. wanad, 3. selen, 4. jod, 5. potas, 6. cynk, 7. miedź, 8. krzem, 9. magnez, 10. nikiel, 11. fosfor, 12. chrom, 13. sód, 14. siarka, 15. cyna, 16. fluor, 17. chlor, 18. kobalt, 19. mangan, 20. wapń Mikroelementy Możliwe odpowiedzi: 1. żelazo, 2. wanad, 3. selen, 4. jod, 5. potas, 6. cynk, 7. miedź, 8. krzem, 9. magnez, 10. nikiel, 11. fosfor, 12. chrom, 13. sód, 14. siarka, 15. cyna, 16. fluor, 17. chlor, 18. kobalt, 19. mangan, 20. wapń
RyMDtLb8t4HlG1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst, wybierając poprawne określenia. MakroelementyMikroelementy to te składniki, których zawartość w organizmie człowieka jest większa niż 0,01%, a dzienne zapotrzebowanie na nie przekracza 100 mg 10 mg na osobę. Mikroelementy Makroelementy występują w organizmie w ilościach mniejszych niż 0,01%, a dzienne zapotrzebowanie na nie wynosi poniżej 100 mg 10mg na osobę.
R1FOmeXYDjmDT1
Ćwiczenie 3
Wskaż wszystkie poprawne dokończenia zdania. Na przyswajanie składników mineralnych korzystny wpływ mają: Możliwe odpowiedzi: 1. enzymy, 2. pH przewodu pokarmowego, 3. witaminy, 4. duża ilość błonnika w pożywieniu, 5. zawartość tłuszczu w pożywieniu
Rr4RBXKZB50V82
Ćwiczenie 4
Wysłuchaj nagrania abstraktu, ułóż do niego pytania i zadaj je koledze.
RUvUUcjE3BZlh2
Ćwiczenie 5
Łączenie par. Oceń poprawność zdań dotyczących składników mineralnych, zaznaczając w odpowiedniej komórce „P” (prawda) lub „F” (fałsz).. Źródłem składników mineralnych dla człowieka są wyłącznie pokarmy pochodzenia roślinnego.. Możliwe odpowiedzi: P, F. W przewodzie pokarmowym składniki mineralne zostają uwolnione i dostają się do krwi, skąd transportowane są do tkanek, gdzie pełnią określoną funkcję.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Wszystkie składniki zawarte w pokarmie są wykorzystywane przez organizm.. Możliwe odpowiedzi: P, F
31
Ćwiczenie 6

Zdrowy, prawidłowo odżywiający się mężczyzna spożył pełnowartościowy posiłek zawierający 170 mg wapnia. Biodostępność tego pierwiastka wynosi ok. 30%.

R1bZQWjd8LDcR
Oblicz, jaka ilość wapnia rzeczywiście dotarła do tkanek mężczyzny i została wykorzystana w procesach metabolicznych. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jony miedzi odgrywają istotną rolę w wytwarzaniu erytrocytów przez szpik kostny. Skutkiem ich niedoboru jest niedokrwistość. Niski poziom miedzi upośledza transport żelaza do szpiku kostnego, w którym wytwarzana jest hemoglobina. Powoduje to obniżenie stężenia hemoglobiny, a tym samym zmniejszenie produkcji erytrocytów.

A. Na podstawie powyższej informacji uzupełnij blokowy schemat, w którym zostanie wykazany związek między niedoborem miedzi a obniżonym poziomem erytrocytów.

R1TGTUNC38nxS
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RVH2OAycMEZ0Y
(Uzupełnij).
R1Lg53u4RDZnh
Podaj nazwy trzech produktów żywnościowych, które powinien spożywać pacjent ze stwierdzonym niedoborem miedzi. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

W badaniach dotyczących zwyczajów żywieniowych Polaków oszacowano, że ponad 90% mężczyzn i niemal 70% kobiet spożywa zbyt małą ilość magnezu.

R1FrAQHXCtDGv
Sformułuj problem badawczy do tego badania. Zaproponuj działania profilaktyczne, które mogłyby uchronić Polaków przed niedoborem magnezu. (Uzupełnij).