Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
ROnidUiA0B0uQ1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Głęboka i gwałtowna zmiana danego porządku społecznego, politycznego lub ekonomicznego to… Możliwe odpowiedzi: 1. rewolucja, 2. modernizacja, 3. ewolucja, 4. regres
RyU7bCuuD8iA81
Ćwiczenie 2
Dopasuj pojęcie do definicji. determinizm. Możliwe odpowiedzi: 1. przekonanie o istnieniu stanu docelowego, 2. przekonanie, że rozwój jest jednakowy dla wszystkich grup i jednostek, 3. brak definicji, 4. przekonanie, że poprzednie stadia rozwoju determinują kolejne. finalizm. Możliwe odpowiedzi: 1. przekonanie o istnieniu stanu docelowego, 2. przekonanie, że rozwój jest jednakowy dla wszystkich grup i jednostek, 3. brak definicji, 4. przekonanie, że poprzednie stadia rozwoju determinują kolejne. progresywizm. Możliwe odpowiedzi: 1. przekonanie o istnieniu stanu docelowego, 2. przekonanie, że rozwój jest jednakowy dla wszystkich grup i jednostek, 3. brak definicji, 4. przekonanie, że poprzednie stadia rozwoju determinują kolejne. uniformizm. Możliwe odpowiedzi: 1. przekonanie o istnieniu stanu docelowego, 2. przekonanie, że rozwój jest jednakowy dla wszystkich grup i jednostek, 3. brak definicji, 4. przekonanie, że poprzednie stadia rozwoju determinują kolejne
11
Ćwiczenie 3
R17wvs9PzRAc5
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj ćwiczenie.

R1DfLqlrdfRuH
Źródło: domena publiczna.
RKxb71K3c5Eu1
Źródło: domena publiczna.
RY6AV8ZJaZ6ET
Wyjaśnij, jaki charakter mają zmiany przedstawione na ilustracjach. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Barbara Markowska Zmiana bez postępu, czyli (bez)kres tego, co społeczne: Latour-Tarde

Problematyka zmiany społecznej dotyka podstawowego problemu socjologii: pytania o naturę/istotę tego, co społeczne. Decydująca jest tutaj perspektywa, z jakiej spoglądamy na kwestię stabilności społeczeństwa: czy traktujemy zmianę jako coś, co przydarza się, co można zaobserwować, badając przyczyny i skutki, jak chciał tego ojciec współczesnej socjologii, Émile Durkheim? Czy może należałoby spojrzeć na to z innej strony, zmiana wówczas byłaby warunkiem wpisanym w kondycję wszelkich powiązań (associations), które możemy nazwać społecznymi, a dopiero utrzymywanie ciągłości jest tym stanem, który domaga się wyjaśnienia? (…) To drugie podejście charakterystyczne jest dla stanowiska reprezentowanego współcześnie przez Brunona Latoura, reprezentanta Actor‑Network Theory (ANT).

bmar Źródło: Barbara Markowska, Zmiana bez postępu, czyli (bez)kres tego, co społeczne: Latour-Tarde, „Zoon Politikon” 2014, nr 5, s. 35–36.
R1U4IfzKWxzqr
Porównaj interpretację pojęcia „zmiana społeczna” według Durkheima i Latoura. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj polecenie.

Czy zmiany, jakie zaszły w Polsce od roku 1989, przyniosły ludziom więcej korzyści czy strat? (w procentach)

Czy z perspektywy czasu może Pan(i) powiedzieć, że warto czy też nie warto było w 1989 r. zmieniać w Polsce ustrój?

Więcej korzyści niż strat

Tyle samo korzyści, co strat

Więcej strat niż korzyści

Trudno powiedzieć

Zdecydowanie warto

67

27

8

11

Raczej warto

28

51

25

6

Raczej nie warto

1

5

33

3

Zdecydowanie nie warto

0

1

6

1

Trudno powiedzieć

4

17

28

78

Indeks górny Źródło: CBOS, Czy warto było zmieniać ustrój? Ocena przemian po 1989 r. Komunikat z badań CBOS, 2019 r., nr 76, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 9.01.2020 r.]. Indeks górny koniec

RU02T6jb1W64s
Przedstaw zależność między zdaniem respondentów na temat zmian w Polsce od 1989 r. a ich stosunkiem do tego, czy warto było zmieniać w Polsce ustrój. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Dawid Sześciło Kiedy prawo może wywołać społeczną zmianę?

Opublikowana kilka miesięcy temu książka (…) Cassa Sunsteina pt. How Change Happens (Jak dokonuje się zmiana) (…) sugeruje, że radykalna zmiana społeczna może się wydarzyć nagle i w sposób zupełnie nieprzewidywalny. Co więcej, może się zadziać pomimo, wydawałoby się, sprzeciwu czy sceptycyzmu deklarowanego przez większość społeczeństwa. Potrzeba jedynie impulsu, który spowoduje, że ukrywane przez milczącą większość realne poglądy na daną sprawę zaczną wychodzić na światło dzienne. (…) W Europie najbardziej spektakularne mogą być dwa przykłady z ostatnich dekad. Pierwszy to wprowadzenie (obecnie już w większości państw Unii Europejskiej) zakazu palenia tytoniu w lokalach gastronomicznych czy miejscach publicznych. W Polsce niedługo minie 10 lat stosowania tego zakazu w restauracjach czy barach. Kiedy go wprowadzano, na twórców tej regulacji sypały się gromy w postaci najcięższych zarzutów naruszania wolności osobistej czy zapowiadanej katastrofy rynku gastronomicznego. Inni twierdzili z kolei, że zakaz się po prostu nie przyjmie, będzie w praktyce ignorowany. Nic takiego się nie stało, dyskusja na temat sensowności zakazu szybko wygasła. Nie słychać też o poważnych problemach z jego przestrzeganiem.

daw Źródło: Dawid Sześciło, Kiedy prawo może wywołać społeczną zmianę?, 1.01.2020 r., dostępny w internecie: prawo.gazetaprawna.pl [dostęp 9.01.2020 r.].
RBQhWa3TJQYng
Podaj, co było impulsem radykalnej zmiany społecznej podanej w tekście jako przykład ilustrujący teorię Cassa Sunsteina. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Ewa Kozłowska, Wojciech Łukowski Jak badać zmianę społeczną w małych miastach. Próba sformułowania założeń badawczych

Inspirację do tych poszukiwań badawczych znajdziemy w typologii działań dewiacyjnych Roberta Mertona. Każda zmiana społeczna zaczyna się od działań, które zaprzeczają dotychczasowym praktykom i utrwalonym oczekiwaniom. Sens mertonowskiego myślenia był w najprostszym ujęciu następujący: gdy oczekiwania (cele), podzielane przez jakąś grupę czy społeczność, nie są możliwe do spełnienia, wtedy powstaje niezadowolenie, które staje się podatnym gruntem do działań, przy pomocy których próbuje się przezwyciężyć różnicę między rzeczywistym położeniem a wyobrażonymi celami. (…) Napięcie między regułami zachowań a celami może zostać zniesione dzięki wprowadzeniu innowacji, może dojść także do rebelii przeciwko istniejącym stosunkom społecznym. Oprócz tych dwóch form przezwyciężenia anomicznych sytuacji, mogą także mieć miejsce procesy dopasowań, które nie mogą znieść pierwotnych napięć, ale mogą je ukryć.

koz Źródło: Ewa Kozłowska, Wojciech Łukowski, Jak badać zmianę społeczną w małych miastach. Próba sformułowania założeń badawczych, „Zoon Politikon” 2014, nr 5, s. 49.
Rw4tyTZdn2gTf
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj zadanie.

1
Edmund Burke Rozważania o rewolucji we Francji

Wściekłość i szaleństwo mogą w pół godziny zniszczyć więcej niż roztropność, namysł i przezorność potrafią zbudować w ciągu stu lat.

Skłonność do zachowywania i zdolność ulepszania wzięte razem – oto wzór męża stanu.

bur Źródło: Edmund Burke, Rozważania o rewolucji we Francji, tłum. Dorota Lachowska, Kraków 1994, s. 171–181.
RaiC7DcmGIJZE
Wyjaśnij, jaki sposób przeprowadzania zmian społecznych Edmund Burke uważał za najlepszy. (Uzupełnij).